Možno ste ani netušili, že pre strieborné plátno píšu hudbu aj mnohé ženy. Pozrite sa, kto sa skrýva za mnohými známymi soundtrackmi.

Štatistiky sú jasné, medzi skladateľmi vo všeobecnosti dominujú muži a rovnako je to aj vo filmovej hudbe. V roku 2022 napísali hudbu k filmom deväť z desiatich (z 250 najlepších hollywoodskych filmov nakrútených v tomto roku) práve mužskí autori. Spomedzi skladateľov, ktorí pracovali na filmových trhákoch, bolo osem percent žien a hoci sa to zdá vždy nízke číslo, oproti minulosti zásadne stúplo. Napríklad v roku 2013 to boli len dve percentá, ktoré zastupovalo nežné pokolenie.


Faktom je, že za posledných pár rokov sa neustále zvyšuje počet skladateliek, od Germaine Franco a jej hudby k Disney hitu Encanto až po hudbu Isobel Waller-Bridge pre remake filmu Emma Jane Austenovej.


Na striebornom plátne teda znie čoraz viac invenčnej, dobre napísanej hudby z pera ženských skladateliek. Poďme sa spoločne pozrieť, ktoré sú to filmy a aké autorky za nimi stoja.

Medzi top autorkami, ktoré za posledné roky vzbudili pozornosť, je nesporne talentovaná žena Hildur Ingveldardóttir Guðnadóttir – islandská violončelistka a hudobná skladateľka. Jej skutočná sláva sa začala až keď získala Oscara za hudbu k psychologickej dráme Joker, za ktorú získala aj cenu BAFTA a Zlatý glóbus za najlepšiu hudbu. Bola prvou sólovou skladateľkou, ktorá vyhrala všetky tieto tri hlavné ocenenia.


Skomponovala aj desivú, výrazovo silnú hudbu k filmu Tár, ktorý bol pozitívne hodnotený kritikmi (v hlavnej úlohe s Cate Blanchett).

Germaine Franco (nar. 1962) je jednou z mála hollywoodskych skladateliek, ktorá sa venuje tomuto žánru na plný úväzok. Germaine je pritom perkusionistka, dirigentka, skladateľka, aranžérka a producentka.

V roku 2021 sa stala prvou ženou, ktorá kedy nahrala animovaný film Disney a napísala ocenenú partitúru pre Encanto (počítačovo animovaný hudobný fantasy komediálny film z roku 2021 produkovaný Walt Disney Animation Studios a distribuovaný Walt Disney Studios Motion Pictures). Jej hudba k filmu sa stala celosvetovým hitom, čo viedlo k nomináciám na Zlatý glóbus a Oscara za najlepšiu pôvodnú hudbu. Autorka je mexicko-amerického pôvodu a bola prvou dámou Latinoameričankou, ktorá bola nominovaná na Oscara.

Rachel Portman (nar. 1960) začala písať hudbu vo veku, keď mala 14 rokov a dodnes má na konte viac ako 100 soundtrackov pre film, televíziu a divadlo. V roku 1997 prerazila ako prvá skladateľka, ktorá získala Oscara za romantickú filmovú adaptáciu Emmy od Jane Austenovej. Opäť bola nominovaná na ďalšie dva Oscary za hudbu k filmom Pravidlá muštárne z roku 1999 a filme Čokoláda z roku 2000 s Johnnym Deppom v hlavnej úlohe.

Anglická skladateľka Jocelyn Pook (nar. 1960) sa preslávila po tom, čo v roku 1999 zabodovala v mysterióznom filme Stanleyho Kubricka Eyes Wide Shut. Jej hudba korešponduje s týmto filmom: je na jednej strane snová, ale aj výrazne znepokojujúca, často čerpá zo stredovekých chorálov, no v modernej zvukovosti, je priam drásavá. Bola za ňu nominovaná na Zlatý glóbus.

V roku 2004 Jocelyn napísala hudbu pre filmovú adaptáciu Shakespearovho Kupca benátskeho s Al Pacinom v hlavnej úlohe. Jej soundtrack, v ktorom spieval kontratenorista Andreas Scholl, bol nominovaný na Brit Award. Okrem nominácie na Brit Award a Zlatý glóbus získala aj cenu BAFTA, Olivier a cenu britského skladateľa.

Laura Karpman (nar. 1959) je päťkrát ocencená skladateľka, ktorá získala cenu Emmy a GRAMMY, a zároveň je neústupnou bojovníčkou za začlenenie ženských autoriek do Hollywoodu, spoluzakladala Alianciu ženských filmových skladateliek.

Medzi jej pozoruhodné diela patrí romantická komédia Netflix Set It Up, ako aj hudba k filmu Paríž počká, The Cotton Club Encore a Black Nativity. Nedávno si jej hudbu objednali tvorcovia z Marvel Studios a píše soundtrack k očakávanému filmovému trháku The Marvels.

Americká filmová skladateľka Shirley Walker (1946-2006) bola jednou z mála filmových skladateliek, ktorá vo svojej dobe tvorila. Počas svojej kariéry vyhrala dve ceny Emmy a je pozoruhodné, že väčšinu svojich partitúr napísala ručne, ako aj sama dirigovala hudbu.

Okrem úzkej spolupráce s mnohými významnými skladateľmi, ako sú Danny Elfman a Hans Zimmer, bola Shirley aj tvorivou skladateľkou mimo filmového sveta. Napísala hudbu pre prvé tri diely série Nezvratný osud a úzko spolupracovala s DC Comics ako skladateľka filmov Batman: Animovaná séria, Superman: Animovaná séria, Nové dobrodružstvá Batmana a Batman Beyond. V roku 2014 vytvorila Americká spoločnosť skladateľov, autorov a vydavateľov cenu Shirley Walker Award pre „tých, ktorých úspechy prispeli k rozmanitosti filmovej a televíznej hudby“.

Anne Dudley (nar. 1956) je kritikou uznávaná filmová skladateľka, ktorá si v roku 1998, len rok po Portmanovej historickom víťazstve, odniesla cenu Akadémie za najlepšiu pôvodnú hudbu za film Do naha!.

Písala hudbu aj k filmom ako Kult hákového kríža (American History X), Tristan & Isolde a v roku 2012 pôsobila ako aranžérka a hudobná producentka pre úspešný muzikál Les Misérables.

Doreen Carwithen (1922-2003) bola priekopnícka skladateľka, ktorá počas svojej kariéry napísala hudbu k viac ako 30 filmom. Po svadbe s Williamom Alwynom ju poznáme ako Mary Alwyn. Bola prvou filmovou skladateľkou na plný úväzok, ktorá pripravila cestu pre ďalšie skvelé ženské skladateľky.

Pri príležitosti 100. výročia jej narodenia v roku 2022 Mark Chivers, umelecký riaditeľ festivalu Carwithen, vo videu k tejto udalosti povedal: „Bola to skladateľka pracujúca v mužskom svete. Napriek tomu mala veľký úspech, pričom dve z jej najvýznamnejších partitúr boli k filmom Mantrap a Boys in Brown.“

Turecko-americká skladateľka Pinar Toprak (nar. 1980) sa v roku 2019 zapísala do histórie ako prvá žena, ktorá kedy nahrala hudbu k veľkofilmu, superhrdinskémi trháku. Ako skladateľka pre Captain Marvel sa stala prvou ženou, ktorá zložila hudbu k filmu s tržbami presahujúcimi miliardu dolárov. Autorka použila svoje osobné prostriedky na zaplatenie 70-členného orchestra, ktorý zahral jej tému k filmu a potom ju poslala do štúdií. Našťastie, toto jej osobné riziko sa vyplatilo a katapultovalo ju k obrovskému úspechu. Stala sa jednou z mála filmových skladateliek pracujúcich na veľkých trhákoch.

Debbie Wiseman (nar. 1963) komponuje pre film aj televíziu, na konte má vyše 200 hudobných tém. Jej soundtrack k filmu Wilde z roku 1997 bol nominovaný za najlepšiu pôvodnú filmovú hudbu – cena Ivora Novella. V roku 2004 sa stala členkou Rádu Britského impéria (MBE) za zásluhy vo filmovom priemysle.

Lesley Barber (nar. 1962) je kanadská skladateľka hudby pre film, divadlo, komorné a orchestrálne telesá a je tiež dirigentkou, klaviristkou, producentkou a multiinštrumentalistkou. Medzi jej pozoruhodné diela patrí hudba k dráme Manchester by the Sea (Miesto pri mori) s Caseym Affleckom v hlavnej úlohe a komediálna dráma Neskoro večer z roku 2019, v hlavnej úlohe s Emmou Thompson. Barber tiež spolupracovala s medzinárodne uznávaným violončelistom Yo-Yo Ma.

Agnes Elisabeth Lutyens (1906-1983) bola prvou ženskou britskou skladateľkou, ktorá nahrala hudbu k celovečernému filmu. Film vydaný v roku 1948 sa volal Penny and the Pownall Case. Ide o druhý britský celovečerný mysteriózny film, ktorý režíroval Slim Hand a v hlavných úlohách si zahrali Ralph Michael, Peggy Evans, Diana Dors a Christopher Lee. Dej sleduje príbeh, v ktorom sa detektív zo Scotland Yardu snaží vypátrať gang zločincov, ktorí pašujú nacistických zločincov z Európy. Väčšina jej ďalších pozoruhodných filmov bola v hororovom žánri, čo viedlo k tomu, že bola známa ako „kráľovná hororu“.

Spracovala redakcia mojakultura.sk
Foto: Jake Hills on Unsplash 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno