Filmovú hudbu dnes vyhľadávajú aj na koncertoch hlavne mladí ľudia. Spomeniete si, ktoré filmy za uplynulých 50 rokov bodovali na Oscaroch práve vďaka hudbe? Stoja za nimi skladateľské mená, ktoré možno ani nepoznáme, zato hudbu si pamätáme často. Prečítajte si našu rekapituláciu zlatými soškami ocenených skladateľov, ktorí skomponovali tie najlepšie kompozície pre filmy za uplynulé desiatky rokov.

Len nedávno sme tu mali udeľovanie prestížnych cien – Oscary, ku ktorým už neodmysliteľne patrí aj udeľovanie cien v rámci kategórií za najlepšiu pôvodnú hudbu. Tento rok ju získal Volker Bertelmann, nemecký klavirista a skladateľ, ktorý vystupuje a nahráva najmä pod menom Hauschka. Je známy najmä skladbami pre preparovaný klavír. Za hudbu k filmu All Quiet on the Western Front získal nielen Oscara, ale aj cenu Britskej akadémie.


To je aktuálny ročník, ktorý máme za sebou, ale spomeniete si na klasiky ako Schindlerov zoznam či E.T. Mimozemšťan? Sú to legendárne melódie, ktoré keď počujete, ihneď sa vám vybaví film – o tých nových filmoch to zatiaľ povedať nemôžeme… Poďme sa spoločne pozrieť, ktorým hudobným skladateľom dala Americká filmová akadémia za uplynulých 50 rokov Oscara práve za pôvodnú filmovú hudbu.


Na západe nič nové
  1. Na západe nič nové (All Quiet on the Western Front) – Volker Bertelmann – 2023

Nemecký skladateľ Volker Bertelmann si odniesol ocenenie za kompozíciu pre protivojnový epos Na západe nič nového. Bertelmann pri preberaní svojho prvého Oscara povedal: „Práca na takomto filme sa vás vždy dotkne.“

  1. Duna – Hans Zimmer – 2022

Hans Zimmer čakal 27-rokov na svojho druhého Oscara – prvého dostal v roku 1994 za Levieho kráľa. Zimmer je pôvodom nemecký producent a skladateľ filmovej hudby a tvorí ako „na bežiacom páse“. Zložil hudbu k viac než 100 filmom, medzi jeho legendárne (a nesmierne náročné) partitúry patria Piráti z Karibiku či Gladiátor. Ak ste boli už na koncertoch Filmovej hudby v Slovenskej filharmónii, práve na nich sa najväčšej obľube teší hudba z filmu Harry Potter. Teda, treba podotknúť – ako u koho. Obľubuje ju publikum, ktoré okamžite živo reaguje, zjavne menej samotní hráči, keďže je to po technickej stránke nesmierne náročné dielo na interpretáciu.


  1. Duša (Soul) – Jon Batiste, Trent Reznor a Atticus Ross – 2021

Traja hudobní velikáni získali cenu za najlepšiu hudbu v animovanom filme od spoločností Disney a Pixar. Film je o jazzovom hudobníkovi, ktorý sa ocitne uväznený v alternatívnom svete a musí sa vrátiť do svojho skutočného života na Zemi.

  1. Joker – Hildur Guðnadóttir – 2020

Toto bol rok v znamení Jokera. Nielen Oscar pre životný výkon Joaquina Phoenixa, ale aj za pôvodnú hudbu. Islandská skladateľka Hildur Guðnadóttir sa stala prvou ženou, ktorá získala cenu Akadémie za filmovú hudbu od roku 1997 (v tom roku získala Oscara skladateľka Anne Dudley za hudbu k filmu Do naha!). Partitúra k Jokerovi je zvukovo podmanivá: nahral ju 100-členný orchester, ale všetky hlavné témy hrá Gudnadottir a jej halldorofón, čo je druh elektrického violončela. Má 8 strún a na každej je mikrofón, na zadnej strane je reproduktor, ktorý vytvára spätnú väzbu. A preto počujeme z Jokera tie zvláštne zvuky, ktoré však znejú elektroakusticky, no len ťažko ich vieme identifikovať. Mimochodom, islandská hudobníčka Hildur Guðnadóttir vytvorila aj soundtrack k filmu Tár, takže Oscar jej v kariére zjavne pomohol.

  1. Čierny panter (Black Panther) – Ludwig Göransson – 2019

Afrikou inšpirovaná hudba Ludwiga Göranssona k filmu Black Panther, ktorý zožal chválu za svoju autentickosť a jedinečnosť v porovnaní s ostatnými Marvel filmami, prekoval v roku 2019 aj filmy ako Návrat Mary Poppins či Psí ostrov.

  1. Podoba vody (The Shape of Water) – Alexandre Desplat – 2018

Bol to Desplatov druhý Oscar v priebehu troch rokov. Film The Shape of Water prekonal soundtracky od Johna Williamsa, Jonnyho Greenwooda, Cartera Burwella a Hansa Zimmera a získal titul najlepšia pôvodná hudba. V Európe je tento autor podstatne viac oceňovaný ako v Amerike. Alexandre Michel Gérard Desplat je francúzsky hudobný skladateľ a dirigent, autor filmové hudby, ktorý od svojich piatich rokov hrá na klavír, učil sa hrať aj na flautu a trúbku, študoval u legendárneho skladateľa Xenakisa. Za najlepšiu hudbu k filmom získal mnoho ocenení. Za drámu Kráľova reč BAFTA, za Farebný závoj Zlatý glóbus a za drámu Tlkot môjho srdca sa zastavil a thriller Muž v tieni dvoch Césarov.

  1. La La Land – Justin Hurwitz – 2017

Justin Hurwitz si v roku 2017 odniesol hneď dve sošky za ten istý film. Ocenený bol nie len za soundtrack k filmu, ale aj za najlepšiu pôvodnú pieseň s názvom City of Stars, ktorú spolu spievali Emma Stone a Ryan Gosling.

  1. Osem hrozných (The Hateful Eight) – Ennio Morricone

Geniálny svetoznámy skladateľ Ennio Morricone za celý svoj život zložil k filmom vyše 500 hudobných kompozícií. No až v roku 2016 bol za svoju prácu ocenený Oscarom, a to za western od Quentina Tarantina. Notoricky známe sú predovšetkým Morriconeho kompozície z iných westernových filmov, ako napríklad Vtedy na západe, Za hrsť dolárov alebo Dobrý, zlý a škaredý.

  1. Grandhotel Budapešť (Grand Budapest Hotel) – Alexandre Desplat – 2015

Hudbu pre Grand Hotel Budapešť znamenala Desplatovo prvé víťazstvo Oscara, napriek tomu, že bol nominovaný takmer každý rok od roku 2007.

  1. Gravitácia (Gravity) – Steven Price – 2014

Medzi siedmimi Oscarmi, ktoré si vyslúžila vesmírna snímka Gravitácia režiséra Alfonsa Cuarona je aj Oscar za najlepšiu hudbu. Ten poputoval do rúk skladateľa Stevena Pricea.

  1. Pí a jeho život (Life Of Pi) – Mychael Danna – 2013

Kanadský skladateľ Mychael Danna získal svojho prvého Oscara za soundtrack so svojou hudbou, na ktorú malo vplyv Indické umenie. Nominovaní boli aj John Williams, Thomas Newman, Alexandre Desplat a Dario Marianelli.

  1. Umelec (The Artist) – Ludovic Bource – 2012

Vo filme, kde bol zvuk (alebo jeho nedostatok) jedným z najdôležitejších prvkov, musí byť hudba výnimočná. Našťastie charakterné dielo Ludovica Bourcea bolo presne také a podarilo sa mu prekonať dvojnásobnú nomináciu Johna Williamsa (Vojnový kôň, Tintinove dobrodružstvá).

  1. Sociálna sieť (The Social Network) – Trent Reznor, Atticus Ross – 2011

Prevažne elektronická partitúra sa perfektne hodila k sociálnej mediálnej dráme The Social Network a akadémia ju ako takú ocenila napriek silnej konkurencii v tejto kategórii. Bol to zápas s hudbou Hansa Zimmera pre Počiatok a Alexandra Desplata pre Kráľovu reč.

  1. Hore (Up) – Michael Giacchino – 2010

Disney sa v roku 2010 vrátilo do kategórie oscarových soundtrackov s Giacchinovou očarujúcou partitúrou k animovanej klasike Hore, ktorá porazila Hansa Zimmera, Jamesa Hornera a Alexandra Desplata.

  1. Milionár z chatrče (Slumdog Millionaire) – A.R. Rahman – 2009

Hudba ovplyvnená Bollywoodom. Film Milionár z chatrče od Dannyho Boyla bol svojho času obrovským hitom, oceňovaný po všetkých stránkach.

  1. Pokánie (Atonement) – Dario Marianelli – 2008

Marianelliho hudba k filmovej verzii románu Iana McEwana Atonement získala uznanie zo všetkých strán. Marianelli je taliansky hudobný skladateľ, etablovaný hlavne v žánri filmovej hudby. Päťkrát spolupracoval s Joe Wrightom na filmoch: Pýcha a predsudok, Pokánie, Sólista, Anna Karenina, Najtemnejšia hodina, trikrát bol nominovaný na Oscara za najlepšiu hudbu, ale nomináciu na sošku sa mu zatiaľ podarilo premeniť len raz.

  1. Babel – Gustavo Santaolalla – 2007

Gustavo Santaolalla uspel na oceňovaní dva roky po sebe za najlepšiu pôvodnú hudbu v dráme Babel s Bradom Pittom a predtým odvážnej snímke Skrotená hora.

  1. Skrotená hora (Brokeback Mountain) – Gustavo Santaolalla – 2006

Dráma Anga Leeho o vzťahu dvoch kovbojov je veľmi uznávaná, v neposlednom rade pre svoj gitarový soundtrack od Gustava Santaolallu. Santaolalla je pôvodom argentínsky hudobný skladateľ, ktorý bol členom folk-rockového zoskupenia. Opustil Argentínu, presťahoval sa do Los Angeles a založil si vlastný projekt. Vydal tri albumy a skladby z posledného začali využívať vo filme a v televízii (Napríklad aj vo filme The Insider). Tým sa mu otvoril svet filmovej hudby a veľký zlom nastal, keď dostal ponuku komponovať hudbu k filmu Amores perros (rok 2000).

  1. Hľadanie krajiny – (Finding Neverland) – Jan A. P. Kaczmarek – 2005

Oscarový nováčik Jan A. P. Kaczmarek a jeho hudba vo fantasy dráme s Johnnym Deppom a Kate Winslet bola dostatočne silná, aby odrazila Johna Williamsa aj Thomasa Newmana. Jan Andrzej Paweł Kaczmarek je poľský skladateľ, ktorý skomponoval hudbu k viac ako 70 celovečerným filmom a dokumentom.

  1. Pán prsteňov: Návrat kráľa (The Lord of the Rings: The Return of the King) – Howard Shore – 2004

Soška pre Howarda Shorea za pôvodnú hudbu bola len jedným z 11 Oscarov, ktoré Návrat kráľa získal v roku 2004 a jeho druhým ocenením za prácu na tejto filmovej sérii.

  1. Frida – Elliot Goldenthal – 2003

Salma Hayek stvárnila umelkyňu Fridu Kahlo v tomto životopisnom filme z roku 2002, no bol to skladateľ Elliot Goldenthal, kto si odniesol Oscara za svoj soundtrack. Goldenthal je študentom Aarona Coplanda a Johna Corigliana a je známy najmä svojim osobitým štýlom a schopnosťou spájať rôzne hudobné štýly a techniky originálnym a nápaditým spôsobom. Frida je pomerne atypické dielo tohto skladateľa: čerpá síce z mexickej hudby, no dokáže to vytvoriť takým spôsobom, aby ste mali pocit, že je to nové dielo. V jeho hudbe teda dominuje gitara, ktorá je postavená na detailoch a kombinovaná s prvkami vokálnej mexickej ľudovej hudby. Najkrajšia z gitarových skladieb je asi La Cavalera. Skladateľ angažuje aj orchester, zvyčajne ako sprievod gitarových skladieb, no počujeme ho aj rozvíjať témy. Ďalším dominantným je klavír – sólo v Still Life je také nádherné, že vás rozplače aj po rokoch. Príbeh Fridy nie je veselý – a odráža sa to aj v tragicky stavaných témach skladateľa. Skvelý soundtrack.

  1. Pán prsteňov: Spoločenstvo prsteňa – Howard Shore – 2002

V roku 2001 dorazila do kín prvá časť kultovej trilógie. Nasledujúci rok Howard Shore získal svojho prvého oscara za povznášajúcu hudbu Spoločenstva prsteňa.

  1. Tiger a drak (Rouching Tiger, Hidden Dragon) – Tan Dun – 2001

Začiatok milénia s eposom o bojových umeniach. Hudba z Tigra a draka je skvelou zmesou európskych symfonických a tradičných prvkov východných kultúr.

  1. Krvavé husle (The Red Violin) – John Corigliano – 2000

Film, v ktorom sú hlavnou postavou husle natreté krvou by sa pochopiteľne mal vyznačovať znamenitou hudbou. John Corigliano dokonca postaral o to, aby bola jeho hudba v roku 2000 uznaná za najlepšiu spomedzi filmových soundtrackov.

  1. Život je krásny (Life Is Beautiful) – Nicola Piovani – 1999

Taliansky film o holokauste bol mimoriadne úspešným na Oscaroch v roku 1999. Nicola Piovani dokázal dokonca odraziť konkurenciu v podobe Hansa Zimmera (Princ Egyptský, Tenká červená čiara).

  1. Titanic – James Horner – 1998

Celkovo 11 zlatých sošiek pre Titanic a z toho jedna sa ušla aj Jamesovi Hornerovi – stál proti Johnovi Williamsovi, Dannymu Elfmanovi, Philipovi Glassovi a Jerrymu Goldsmithovi.

  1. Anglický pacient (The English Patient ) – Gabriel Yared – 1997

Romantická vojnová dráma s Ralphom Fiennesom dokázala zaujať svojou réžiou, hereckými výkonmi, kamerou a strihom, ale v neposlednom rade aj hudbou. Pre Gabriela Yareda to bol prvý a zatiaľ posledný Oscar.

  1. Il Postino – Luis Bacalov – 1996

Francúzsko – talianska komédia o poézii dala druhú príležitosť Luisovi Bacalovi, ktorý bol na Oscara nominovaný ešte v roku 1967. Druhú nomináciu už úspešne premenil.

  1. Leví kráľ (The Lion King) – Hans Zimmer 1995

Azda najobúšenejší skladateľ filmových soundtrackov prispel veľkým dielom k vytvoreniu legendárneho animovaného filmu. Bol to vôbec prvý Oscar pre Hansa Zimmera.

  1. Schindlerov zoznam (Schindler’s List) – John Williams – 1994

Drámu Stevena Spielberga netreba nikomu predstavovať. Tento režisér sa vo svojej tvorbe veľmi často vracia k téme druhej svetovej vojny. Schindlerov zoznam je v tomto smere aj jedným z najznámejších príbehov o holokauste. Williams sa mohol po dlhej dobe – kedy bol nominovaný takmer každý rok, ale bez výhry – tešiť zo zlatej sošky. To je presne tá téma – keď sa povie Schindlerov zoznam, okamžite sa každému vybaví hudba. Clivá, plačlivá, židovská téma interpretovaná na husliach, ktorá zachváti človeka, obklopí ho emóciami a nikdy nemusíte rozmýšľať ani sekundu – skrátka, okamžite si tú hudobnú tému viete vybaviť. Majstrovské inštrumentálne dielo, ktoré na husliach interpretuje Itzhak Perlman, dokáže vyvolať súcit, bolesť – je to práve hudba, ktorá vo filme tak intenzívne prehovára k divákom. No dokáže tak geniálne fungovať aj bez obrazu. Pozrite sa, ako rozplakala hráčku anglického rohu v orchestri po tom, čo odhohrala svoj part…

  1. Aladdin – Alan Menken – 1993

Skladateľ Menken získal za skomponovanie hudby k animovaným filmom od Disney celkovo 8 Oscarov z 9 nominácií (Podarilo sa mu to aj v roku 1996, vtedy však bola hudba filmu Pocahontas zaradená do inej kategórie ako Il Postino). To znamená, že o ňom v tomto rebríčku ešte budeme počuť.

  1. Kráska a zviera (Beauty and the Beast) – Alan Menken – 1992

Aj vďaka Menkenovi a jeho práci na disneyovkách vzrástol opätovný záujem o animovaný film.

  1. Tanec s vlkmi (Dances With Wolves) – John Barry – 1991

V tomto čase bol John Barry už zvyknutý na preberanie cien. Za hudbu vo filme tanec s vlkmi si odniesol svojho piateho Oscara.

  1. Malá morská víla (The Little Mermaid) – Alan Menken – 1990

A tu to celé začalo. Do roku 1990 bol Pinocchio (1941) posledný Oscarom za najlepšiu hudbu ovenčený animovaný film. Cena pre nováčika Alana Menkena bol tak trochu prevrat.

  1. Vojna o fazuľové pole (The Milagro Beanfield War) – Dave Grusin – 1989

Menej známa snímka Vojna o fazuľové pole zrežírovaná Robertom Redfordom získala jediného Oscara, a to práve za hudbu od Davea Grusina. Podarilo sa mu poraziť Johna Williamsa (Náhodný turista), Georgea Fentona (Nebezpečné známosti), Mauricea Jarreho (Gorily v hmle: Príbeh Dian Fosseyovej) a Hansa Zimmera (Rain Man).

  1. Posledný cisár (The Last Emperor) – David Byrne, Cong Su – 1988

Na hudobnej zložke výpravného historického filmu od talianskeho režiséra Bernarda Bertolucciho spolupracoval japonský skladateľ Ryuichi Sakamoto aj frontman skupiny Talking Heads David Byrne. Táto zaujímavé spojenie tvorcov nezostalo bez povšimnutia Akadémie.

  1. Round Midnight – Herbie Hancock – 1987

Round Midnight bol ďalším štylistickým medzníkom pre Oscara za najlepšiu pôvodnú hudbu, keďže išlo o mimoriadne jazzovú záležitosť. Jazzové partitúry boli nominované už predtým, ale pre Herbieho Hancocka to bolo pozoruhodné nesymfonické víťazstvo. Round Midnight je dráma odohrávajúca sa v jazzových kluboch v Paríži 50. rokoch. Režíroval ju Bertrand Tavernier a hrá v nej skutočný jazzový muzikant – tenor saxofonista Dexter Gordon, ktorý stvárňuje Dalea Turnera, bývalého hudobníka. Svoju neúspešnú kariéru utápa v alkohole a drogách a trávi večery jamovaním so svojimi priateľmi v legendárnom klube Blue Note v Saint-Germain. Raz v noci sa Turner stretáva s Francisom Borlerom (François Cluzet), grafickým dizajnérom, ktorý sa v časoch svojej najväčšej slávy stal Turnerovým fanúšikom. Postupne sa obaja muži spriatelia a premýšľajú o svojich životoch, láskach a hudbe. Vo filme si zahralo množstvo ďalších skutočných jazzových hudobníkov.

Z hudobného hľadiska je Round Midnight doslova určený pre všetkých jazzových fanúšikov. Počujete v ňom legendárne štandardy, ktoré napísali Theolonious Monk, George a Ira Gershwin a Bud Powell, skvelé vystúpenia jazzových umelcov tej doby ako Hancock a Gordon, ako aj klaviristu Cedara Waltona, gitaristu Johna McLaughlina, trubkárov Cheta Bakera a Freddieho Hubbarda či saxofonistu Wayne Shortera. Skrátka, autentický jazz zo zafajčených barov, v ktorých sa láska k hudbe stráca na dne pohára. Vrcholom muzikantského umenia je virtuózne klavírne vystúpenie samotného Herbieho Hancocka a oduševneného scatu Bobbyho McFerrina v titulnej skladbe „Round Midnight“.

  1. Spomienky z Afriky (Out Of Africa) – John Barry – 1986

Úspešný film Sydneyho Pollacka a tiež triumf Johna Barryho.

  1. Cesta do Indie (A Passage to India) – Maurice Jarre – 1985

Maurice Jarre zožal prácou na tomto filme tretieho Oscara vo svojej kariére vďaka veľkolepej kompozícii. Za drámu Davida Leana bola ocenená aj herečka Peggy Ashcroft.

  1. Správna posádka (The Right Stuff) – Bill Conti – 1984

Bill Conti skomponoval hudbu k akčnej dobrodružnej dráme o astronautoch vesmírneho programu.

  1. E.T. – Mimozemšťan (ET The Extra-Terrestrial) – John Williams – 1983

Opäť John Williams, ktorý dokázal, že tradičná symfonická hudba so vzletnými melódiami môže fungovať rovnako dobre, ako elektronický soundtrack.

  1. Chariots Of Fire – Vangelis – 1982

Vangelis a notoricky známe melódie, ktoré zľudoveli tak veľmi, že už málokto pozná ich skutočný pôvod. Ďalší významný zástupca elektronickej hudby na Oscaroch.

  1. Sláva (Fame) – Michael Gore – 1981

Hudba Michaela Gorea k celosvetovému hitu Fame bola senzáciou a potvrdil to aj Oscar. 

  1. Malá romanca (A Little Romance) – Georges Delerue – 1980

Georges Delerue získal svojho prvého a jediného Oscara za túto romantickú komédiu režiséra Georga Roy Hilla. Oscar za hudbu bola jediným, aký tento film získal.

  1. Polnočný expres (Midnight Express) – Giorgio Moroder – 1979

John Williams opäť odišiel naprázdno aj s jeho hudbou pre Supermana. Elektronické dielo Giorgia Morodera pre Midnight Express bolo prekvapivým víťazom.

  1. Hviezdne vojny (Star Wars) – John Williams – 1978

Blížime sa ku koncu rebríčka a nesmie nám tu chýbať ani sci-fi klasika Star Wars. Ide jednoducho o jeden z najznámejších soundtrackov, aký bol kedy napísaný.

  1. Prichádza Satan! (The Omen) – Jerry Goldsmith – 1977

Žiadna hororová klasika by nemohla fungovať tak dobre, keby neobsahovala napínavú či desivú hudbu. Výnimkou nie je ani The Omen a zborová hudba Jerryho Goldsmitha.

  1. Čeľuste (Jaws)– John Williams – 1976

Pokračujeme v hororovom naladení. Práve toto je snímka, ktorá priniesla prvého Oscara za pôvodnú hudbu slávnemu Johnovi Williamsovi.

  1. Krstný otec II. časť – Nino Rota, Carmine Coppola – 1975

Zo šiestich Oscarov pripadol jeden aj skladateľovi menom Nino Rota. Ten bol pôvodne nominovaný na Oscara za hudbu pre prvý film Krstný otec v roku 1972. Ukázalo sa však, že Rota použil časti inej skoršej partitúry. Podobnú chybu už pri ďalšom filme neurobil. Dodnes je táto filmová melódia slávna – znie v mnohých aranžoch, pri rôznych príležitostiach a taktiež patrí medzi tie, ktoré ihneď viete priradiť k filmu. Nino Rota bol taliansky klavirista, dirigent a skladateľ, ktorý staval na silných melódiách a príkladom je aj jeho titulná skladba k tomuto, dnes už kultovému filmu.

  1. Takí, ako sme boli – Marvin Hamlisch – 1974

Legendárni herci, legendárny režisér a legendárna hudba Marvina Hamlisha. Žiadnu z iných nominácií film nedokázal premeniť, iba nominácie na najlepšiu pieseň a najlepšiu dramatickú hudbu.

 

Spracovali: Matúš Trišč, Zuzana Vachová

Titulná foto: Universal Pictures

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno