Prinášame vám výber najlepších slovenských filmov, aké sme za uplynulý rok mali možnosť vidieť v našich kinách. Do rebríčka sme zaradili aj filmy nakrútené v koprodukcii, na ktorých vzniku sa významne podieľali slovenskí tvorcovia.

10. Slúžka (r. Mariana Čengel Solčanská)


Zdroj: Continental film

Režisérka Mariana Čengel Solčanská nakrútila túto historickú drámu podľa knihy Hany Lasicovej. Kniha aj film rozprávajú príbeh o mladej slúžke, ktorá sa z dedinky v Rakúsko-Uhorsku dostala až do pánskeho domu. Herečky Dana Droppová, Radka Caldová, Vica Kerekes, Zuzana Mauréry a Aňa Geislerová predviedli bravúrne filmové herectvo hodné historickej snímky, dodali filmu skutočnú dramatickosť a vniesli doň otázky feminizmu relevantné aj pre súčasnú dobu. Slúžka je filmom od žien pre ženy, ale dobrý umelecký zážitok z neho tento rok mohli mať všetci.


9. Emília (r. Martin Šulík)


Zdroj: ASFK

Portrét Emílie Vášáryovej od režiséra Martina Šulíka vošiel do kín nečakane, náhle a len celkom nedávno, no už si stihol získať veľa fanúšikov. Dokumentárny film o jednej z najvýznamnejších slovenských herečiek je v prvom rade osobnou výpoveďou umelkyne a ženy skúšanej dobou, slávou aj nárokmi v profesii. No je to aj presvedčivý obraz doby a politických premien, ktoré mali na umenie mimoriadny dopad. Emília Vášáryová sa od usmievavých dievčenských rolí postupne dostala k vážnemu charakterovému herectvu a exceluje v ňom dodnes. Snímka mapuje najdôležitejšie míľniky jej divadelnej aj filmovej kariéry a prepája ich s ponorom do osobného života herečky, ale aj spomienkou na roky jej najväčšej slávy.


8. Moc (r. Mátyás Prikler)

Zdroj: Filmtopia

Snímka Mátyása Priklera prináša neľahké zamyslenie sa nad tým, kam až môže siahať právo človeka a či môže konať nečestne, ak sú jeho úmysly ušľachtilé. Vo filme má vysokopostavený politik moc zakročiť proti ničeniu prírody a pomôcť globálne zvrátiť klimatickú krízu, ktorá je všadeprítomná. V nemenovanej krajine však nešťastnou náhodou spácha zločin, ktorý by mohol jeho nádejnú kariéru nadobro pochovať. Je teda nutné udalosť čo najviac ututlať. Film Moc stavia človeka pred naozaj veľkú dilemu. Prinúti nás osvojiť si zmýšľanie, aké sa nám u politikov vždy priečilo a uvedomiť si, čo všetko vo verejnom živote môže aj nemusí byť pravda. Zachovali by sme sa my sami nečestne, keby nám šlo o dobrú vec?

7. Poznámky z Eremocénu (r. Viera Čákanyová)

guča films / Film Expanded

Experimentálna dokumentárna snímka Viery Čákanyovej nadväzuje na cenný smer inovatívnej filmárčiny, aká je v posledných rokoch v Česku a na Slovensku na vzostupe. Meditatívny film naplnený myšlienkami na neistú budúcnosť a úvahami o príliš rýchlom technologickom pokroku silne nabáda k premýšľaniu a je tiež súborom nevídaných vizuálnych postupov, grafických pokusov aj umeleckým vyzdvihnutím klasickej filmovej suroviny. Viera Čákanyová už niekoľko rokov robí dobré meno slovenskému dokumentárnemu filmu na zahraničných festivaloch a umelecky vyspelou snímkou Poznámky z Eremocénu svoju pozíciu potvrdila.

6. Zošalieť (r. Zuzana Piussi)

Zdroj: Filmtopia

Prvá hraná snímka dokumentaristky Zuzany Piussi vznikla ešte v roku 2022, no v kinách na Slovensku sme ju mohli vidieť až v apríli 2023. Film zachytáva obdobie pandémie, kedy si každý z nás musel osvojiť nové spôsoby každodenného fungovania v spoločnosti. Hlavná hrdinka Nadia navyše musí zvládať náročné spolunažívanie s nevyspytateľnou susedou. Režisérka si pre svoj hraný debut zvolila dobre známu tému susedských konfliktov, na ktoré neexistujú systémové riešenia, a preto sa tieto problémy neustále prehliadajú. Keď sa to navyše deje v dobe tvrdých obmedzení, dezinformácií, strachu a všeobecnej nespokojnosti, nechýba veľa k tomu, aby aj mierny človek našiel hranice svojej trpezlivosti. Psychologická dráma ako prvý hraný film sa Zuzane Piussi veľmi vydarila.

5. Jej telo (r. Natálie Císařovská)

Zdroj: Bontonfilm SK

Skutočný príbeh o športovkyni a pornoherečke Andrei Absolonovej vzbudil pozornosť už na filmovom festivale Tallinn Black Nights. Aj keď prvé informácie a trailer prirovnávali pornopriemysel k vrcholovému športu a chvíľu sa zdalo, že autorky snímky sa chystajú filmy pre dospelých a ich tvorcov hájiť prázdnymi argumentmi, výsledok skutočne potešil. Snímka režisérky Natálie Císařovskej so slovenskou herečkou Natáliou Germáni v hlavnej úlohe je majstrovsky nakrútenou drámou a filmársky sa nachádza na úrovni európskej kinematografie. K úplnej dokonalosti chýba už len rozpoznateľný vnútorný konflikt hlavnej hrdinky. Dôležité však je, že slovenské herečky pod taktovkou mimoriadne schopnej režisérky dokážu svojimi výkonmi vyvolať silný umelecký zážitok.

4. Tonko, Slávka a kúzelné svetlo (r. Filip Pošivač)

Zdroj: nutprodukcia

V rebríčku najlepších slovenských filmov nesmie chýbať ani tento animovaný film. Rozprávka Tonko, Slávka a kúzelné svetlo vznikla pomocou vzácnej stop motion animácie a aj vďaka videniu slovenskej kameramanky Denisy Buranovej sme tento rok mohli byť svedkami kúzelného príbehu, ktorý autorom pri tvorbe pripravil množstvo výziev. No výsledok vyšiel na výbornú, o čom svedčia pozitívne reakcie od detí aj dospelých. Obrazovo podmanivý príbeh prekypuje fantáziou a zľahka filozofuje nad dôležitosťou priateľstva a harmonického spolunažívania. Podobne ako snímka Zošalieť, aj film Tonko, Slávka a kúzelné svetlo vychádza zo skúsenosti mnohých obyvateľov Slovenska. Odlišný je však v tom, že verí v ľudské dobro a vôľu napraviť, čo sa v minulosti pokazilo.

3. Úsvit (r. Matěj Chlupáček)

Zdroj: Bontonfilm SK

Slovenský scenárista Miro Šifra napísal pútavý a tajomný príbeh z prostredia modernej baťovskej továrne pod Tatrami, v ktorom si však kladie otázku, či sme skutočne boli v minulosti takí moderní, ako si namýšľame a či v určitých oblastiach nezaostávame dodnes. Na problém vzájomného porozumenia a rešpektu ani v súčasnosti nedokážeme zhodne odpovedať. Miro Šifra a český režisér Matěj Chlupáček využili atraktivitu historického filmu a doby, na ktorú sme hrdí, aby v nej nechali vyniknúť súčasné spoločenské nálady a názory. Aktuálna téma rodov, špičková technická stránka a vizuálne efekty postavili film do silnej medzinárodnej pozície a spolu s nimi zažiarila aj česká herečka Eliška Křenková, ktorej umelecký výkon je v zahraničí spájaný s prívlastkom “oscarový”.

2. Umelohmotné nebo (r. Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó)

Zdroj: Salto/Artichoke

Unikátny animovaný film Umelohmotné nebo stojí na premyslenom a nápaditom scenári, ktorého hlavná zápletka môže znieť na prvé počutie zvláštne. Pri sledovaní filmu sa ocitneme v roku 2123 a spolu s postavami prežijeme cestu z futuristickej Budapešti až po Tatry. Ľudia v tejto dobe musia čeliť katastrofálnym prírodným podmienkam a dokážu prežiť len vďaka novej rastline, ktorá dokáže rásť iba v ľudskom tele. Rastliny aj film, ktorý vznikal dlhých 7 rokov napokon prerastú do pôsobivej, strhujúcej a dojemnej úvahy o možnej budúcnosti sveta bez ľudí a o tom, či je človek naozaj tým najdôležitejším tvorom na planéte. Na snímke sa podieľal významný slovenský producent Juraj Krasnohorský, ktorého práca na animovaných filmoch má veľký význam v celej Európe.

1. Invalid (r. Jonáš Karásek)

Zdroj: CinemArt SK

Typické slovenské reálie, dobrý chlap s jedinou chybičkou, že mu raz-dva rupnú nervy, deväťdesiatkoví gangstri a tony ostrého humoru. Ešte donedávna sme verili, že sa nám na Slovensku tak skoro nepodarí nakrútiť naozaj dobrú bláznivú komédiu. Režisér Jonáš Karásek, scenárista Tomáš Dušička a producent Maroš Hečko nás však začiatkom roka 2023 presvedčili o presnom opaku. Gregor Hološka v úlohe cholerického invalida jazdí na motorovom vozíku a zneškodňuje jedného hrubokrkého mafiána za druhým. Autori filmu si zrejme povedali, že trilerov z porevolučného obdobia už bolo akurát dosť a možno by sa vyplatilo nazrieť na problematiku aj inou optikou. Z tohto nápadu vzišlo najväčšie filmové prekvapenie a jeden z najzábavnejších filmov, aké sme v kine tento rok mohli vidieť. Zostáva veriť, že Invalid nebude osamoteným klenotom, ale započne tradíciu slovenskej komédie, ktorá by potešila množstvo divákov.

V roku 2023 vzniklo mnoho zaujímavých titulov v rôznych žánroch a do veľkej miery sa o to zaslúžili slovenské režisérky, ktorých postavenie je silnejšie ako kedykoľvek predtým. Nesmieme však zabúdať, ani na tvorbu našich režisérov a producentov, ktorí tiež naberajú odvahu tvoriť umelecky hodnotné a zároveň divácky atraktívne filmy.  

 

Spracoval: Matúš Trišč

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno