Galéria Ľudovíta Fullu v centre Ružomberka sa v posledných rokoch vyprofilovala na miesto, kde sa stretávajú významní koncertní umelci zo Slovenska a príležitostne aj zo zahraničia. Hlavným dôvodom týchto stretnutí je cyklus koncertov komornej hudby HUDBA U FULLU, ktorý pred pätnástimi rokmi inicioval hudobný skladateľ Peter Machajdík s mladým ružomberským architektom Matúšom Bišťanom.

S myšlienkou priviesť kvalitné súčasné umenie aj mimo hlavných centier založili občianske združenie Simach Art, zameriavajúce sa od počiatku svojej existencie najmä na prezentáciu articifiálnej hudby 20. a 21. storočia. Spočiatku málokto predpokladal, že by sa z pár dobre mienených kultúrnych akcií mohol vykryštalizovať cyklus koncertov, ktorý sa počas svojej pätnásťročnej existencie stane neodmysliteľnou súčasťou hudobného diania na Slovensku, a na ktorom bude pred pravidelne plným obecenstvom účinkovať takmer celá špička slovenského interpretačného umenia i s niekoľkými zahraničnými hosťami.


Dva jarné koncerty sa niesli v atmosfére organovej hudby a komorných skladieb pre klavír a sláčikové nástroje.


Posledný májový večer sa v ružomberskom Kostole Povýšenia sv. Kríža v pestrom programe, zostavenom z duchovnej hudby skladateľov 19., 20. a 21. storočia, predstavila ukrajinská organistka Olena Maceljuchová.


Uviedla diela Franza Liszta, Leoša Janáčka, Petra Machajdíka, Cristophera Pardiniho a svojho krajana Bohdana Koťjuka. Jedna z najvýznamnejším interpretiek tvorby Johanna Sebastiana Bacha ako aj modernej organovej literatúry a zároveň sólistka Ľvovskej filharmónie zožala vďaka svojej obrovskej muzikalite a charizme ako aj do posledného detailu perfektne zvládnutej náročnej dramaturgii recitálu nevídaný úspech.


Druhý koncert cyklu Hudba u Fullu sa konal v Galérii Ľudovíta Fullu. Svoje umenie na ňom predviedli klaviristka Xénia Jarová, huslista Juraj Tomka, violistka Veronika Kubešová, violončelista Pavol Mucha a kontrabasista Filip Jaro

Úvod večera patril trom kratším, no kompozične impozantným a vyváženým skladbám Alexandra Kreina (1883-1951), pričom šlo o úpravy diel A.Skriabina, N.Čerepnina a J.Engela. V Ricercare Vladimíra Godára, jedného z priekopníkov a hlavných predstaviteľov slovenskej hudobnej postmoderny, vedie autor dialóg s hudobnou minulosťou, a to najmä vo forme alúzií a hudobných citátov, odkazujúcich na hudbu od renesancie až po súčasnosť. Polyštýlovosť, ktorá vyplýva z takejto kompozičnej techniky, ide ruka v ruke s viacvrstevnosťou vo významovej rovine diela.

Dynamické, s ohromným citom pre jasné kontúry interpretované Prírodné prístavy Petra Machajdíka nabádali pri počúvaní k hľadaniu symbolov nádeje v perspektívu a zmysel existencie.

Memento nezabúdania, energie a spojenia minulosti s budúcnosťou sa nieslo v strhujúco interpretovanom Kvartete c mol Roberta Schumanna, ktoré skladateľ napísal už ako 18-ročný, a hoci by ho napriek svojmu pôvodnému zámeru nikdy neprerobil na symfóniu, mal ho na mysli aj o neskôr pri písaní rozsiahlejších diel.

Cyklus Hudba u Fullu z verejných zdrojov podporuje Fond na podporu umenia. Jednotlivé koncerty sú realizované tiež s podporou Hudobného fondu a SOZA. Ďalšie podujatia cyklu sa budú konať po letných prázdninách a jeho návštevníci sa budú môcť tešiť na vystúpenia Československého komorného dua, vo Fínsku žijúceho akordeonistu Tibora Ivána, súboru Kwartludium z Gdanska a Slovenského komorného orchestra pod vedením svojho umeleckého šéfa Ewalda Danela.

 

 

Zdroj: Simach Art, občianske združenie

Zdroj foto Peter Laučík 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno