„Farby partitúry Svätopluka som nanášal na papier širokým štetcom,“ hovoril o hudbe k opere skladateľ Eugen Suchoň. Monumentálna historická dráma sa vracia na scénu Opery SND na záver týždňa a do konca roka si veľkolepé hudobné dielo môžete pozrieť len teraz v piatok 12. apríla alebo v nedeľu 14. apríla 2024.  

Historická téma z našich dejín má v Opere SND novú, vizuálne silnú filozofickú koncepciu blízku nášmu vnímaniu. Podľa režiséra Romana Poláka „je to dráma shakespearovských rozmerov, príbeh o zhubnom mechanizme moci, a aj keď je to historický námet, je veľmi živý aj v súčasnom svete“.

Svätopluka a legendu o troch prútoch ako symbole svornosti dobre poznáme. Mocný vladár Veľkej Moravy sa snaží zabezpečiť budúcnosť pre svoju ríšu, trápi sa však aj výčitkami svedomia a len krátko pred smrťou si uvedomí svoje pochybenia a odovzdáva vládu do rúk synom vyzývajúc ich, aby držali spolu, vtedy nik ríšu nepokorí ako tie tri prúty, ktoré keď sú spojené, nik nezlomí… Roman Polák interpretáciou témy z histórie kladie zásadné otázky dneška o nepoučiteľnosti človeka v boji o moc.


Svätopluk je jednou zo životných postáv popredného operného sólistu Petra Mikuláša. Po prvý raz sa k jej stvárneniu dostal ako tridsiatnik, aktuálne je to jeho účinkovanie v tretej inscenácii tejto opery (réžie Branislav Kriška, Juraj Jakubisko, Roman Polák).


„Úžasná osobnosť pána režiséra Poláka prinášala na javisko nové pohľady a nové logiky, ktoré som doteraz v tejto opere až v takejto miere nepoznal,“ hovorí Peter Mikuláš a pokračuje: „Interpret od počiatku štúdia opernej postavy vytvára v sebe obrazy o detailoch, o celkovom postoji, o geste, o výraze slova, samozrejme, v našom prípade spievanom. Nuž a tie som musel v prípade Svätopluka dosť radikálne lámať. Režisér chcel odo mňa silné, zároveň civilné herectvo a spievané slovo, ktoré napriek geniálnemu Suchoňovi muselo mať  úplne inú pointu ako v predošlých inscenáciách… Polákovi nešlo iba o známe a symbolické tri prúty, ale najmä o to, kam až, do akých obludných rozmerov sa môže dostať ľudská závisť a zloba.“


Svätopluk, Daniel Čapkovič (Mojmír)

Aj preto je dej aktuálnej inscenácie Suchoňovej opery Svätopluk situovaný do „bezčasia“, so strhujúcimi efektmi, využívajúc videoprojekcie a moderný svetelný dizajn (svetelné objekty Ján Šicko, svetelný dizajn Ján Ptačin) s otvoreným ohňom na scéne s certifikáciou pražských Barrandovských štúdií. Autorkou impozantnej scény je Barbora Šajgalíková. Vyše 150 kostýmov navrhol úspešný mladý kostýmový dizajnér Pavol Dendis. Zbor Opery SND pripravila Zuzana Kadlčíková, choreografiu má Ladislav Cmorej.

Hudobne toto veľkolepé dielo naštudoval Martin Leginus, dirigentom je Adam Sedlický.

V hlavných postavách sa popri Svätoplukovi v podaní Petra Mikuláša predstavia Daniel Čapkovič, Ondrej Šaling, Peter Račko, Pavol Remenár, Jolana Fogašová, Tomáš Juhás, Monika Fabianová, Michaela Kušteková, Michal Onufer, Róbert Remeselník, Filip Tůma a ďalší. 

Zdroj: TS Izabela Pažítková, tlačová tajomníčka SND

Foto: Marek Olbrzynek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno