Dlhotrvajúci potlesk vyprevádzal v piatok 24. mája aktérov premiéry opery Camille Saint Saënsa Samson a Dalila v Štátnom divadle Košice. Košická opera, po februárovom úspechu Verdiho Otella, siahla opäť po viac ako náročnom titule.

Obľúbená opera Samson a Dalila je jedinou hrávanou z trinástich opier Saint Saënsa. Hoci len vo svete. Na Slovensku ho divadlá aj s aktuálnou košickou inscenáciou uviedli len trikrát – bratislavské SND naposledy v roku 1927 v českom preklade, Košičania ho uviedli prvý raz v roku 1970. Návrat Samsona a Dalily do košického divadla po takmer päťdesiatich rokoch priniesol viacero zaujímavých súvislostí a prvé ohlasy publika, ale aj odbornej kritiky naznačujú, že by mohol byť úspešný.


Titusz Tóbisz ako Samson v novej inscenácii opery Camille Saint-Saënsa Samson a Dalila v Štátnom divadle Košice

Je to pre mňa potvrdením vysokých ambícií košickej opery. Je to dielo veľmi ťažké na inscenovanie, lebo je to v podstate napol oratórium. Beriem to tak, že Košice si držia vysokú latku svojich ambícií. Keby som to mala nejako hierarchizovať, som veľmi príjemne prekvapená výkonom orchestra. Boli chvíle, ktoré boli strhujúce. Ja osobne som sa stotožnila aj s inscenáciou Romana Poláka, ktorá je čistá a neláme to oratórium cez koleno. Dosť zreteľne z toho vyčnieva stret vysokých ideí a nízkych pudov. Je to zároveň veľká lekcia pokory, čo je niečo, čo má výpovednú hodnotu aj v dnešných časoch,“ povedala bezprostredne po premiére muzikologička Michaela Mojžišová z Divadelného ústavu Bratislava.

Marek Gurbaľ ako Dagonov veľkňaz v novej inscenácii opery Camille Saint-Saënsa Samson a Dalila v Štátnom divadle Košice

Ale vráťme sa k zaujímavým súvislostiam. Ako prezradil po premiére režisér Roman Polák, v jeho prípade to bola jubilejná desiata operná réžia. Do košickej opery sa vrátil po tretí raz, pričom práve v Košiciach ešte ako šéf činohry sa prvý raz v roku 2002 posadil za operný režisérsky pult pri Pucciniho Tosce. „Samson a Dalila je opera ťažká nielen po hudobnej, ale najmä po hereckej stránke. Bola to veľmi ťažká práca, ale zaujímavá a inšpiratívna,“ povedal o skúšobnom období Polák. Potlesk premiérového publika ho potešil. „Keď divák ocení potleskom náročnú prácu, je to vždy dobré. Verím, že to nebola iba zdvorilosť premiérového publika, ale že táto inscenácia má čo povedať súčasnému divákovi, aj tomu mladému. Ale aj nám starším, keďže sú tam viaceré zaujímavé roviny,“ dodal Polák. V biblickom príbehu o židovskom vodcovi, ktorý podľahne zvodom krásnej Filištínky, našiel pri svojom režijnom výklade viacero súvislostí so súčasnosťou. „Sú tam isté odkazy na holokaust a aj na čoraz nebezpečnejšie sa šíriaci extrémizmus,“ dopĺňa Polák.

Alena Kropáčková ako Dalila a Béla Gippert Turpinszky ako Samson spolu s členmi operného zboru v novej inscenácii opery Camille Saint-Saënsa Samson a Dalila v Štátnom divadle Košice

Košická inscenácia ponúkla zaujímavé scénické stvárnenie, v ktorom rezonovali dve podoby lásky. „Tento príbeh je o láske, o láske k Bohu, ale aj o láske k žene. K žene, ktorá dokáže zneužiť svoj pôvab a pomerne rýchlo zviesť muža a prinútiť ho k tomu, aby sa úplne všetkého vzdal,“ myslí si dramaturgička Eva Mikulášková. Na javisku nechýbali ľúbostné scény v podaní sólistov, ale aj zaujímavo spracované „bakchanálie“ s hromadnou choreografiou operného zboru a hosťujúcej tanečnej skupiny Atašé, ktorú pripravila choreografka Ivana Kučerová. Podľa Mikuláškovej je Saint Saënsova opera Samson a Dalila v niektorých častiach azda najerotickejšou z celého svetového operného repertoáru. „Mnohé texty či jednotlivé slová v sebe skrývajú aj niekoľko významov. Snažili sme sa tieto významy odhaliť, ale tak, aby sme neprekročili určité hranice,“ vysvetľuje Mikulášková.

V novej inscenácii opery Camille Saint-Saënsa Samson a Dalila v Štátnom divadle Košice hrá viac ako významnú úlohu operný zbor, v strede Titusz Tóbisz ako Samson

Keďže francúzsky skladateľ svoje dielo chcel pôvodne napísať ako oratórium, stopy jeho pôvodného zámeru sa v partitúre opery prejavujú najmä vo veľkých zborových scénach. „Táto opera sa stala nesmrteľnou najmä vďaka hudobným číslam – áriám Dalily, duetu Samsona a Dalily a inštrumentálnemu číslu „Danse Bacchanale“, ktoré je pevnou súčasťou svetového operného repertoáru. Treba podotknúť, že najmä árie Dalily sa stali vyhľadávanými koncertnými číslami repertoáru svetových mezzosopranistiek. Popularitu má toto dielo zaručenú aj vďaka tomuto faktu,“ hovorí dirigent Ondrej Olos, ktorý dielo v Košiciach hudobne naštudoval. Ako dodáva, zaujímavosťou je, že francúzsky skladateľ vytvoril dielo, v ktorom sa okrem oratórnych prvkov objavujú aj tradičné prvky talianskeho verizmu či dokonca gregoriánskeho chorálu, ale napríklad aj prvky komickej opery. „O to náročnejšie to bolo na prípravu,“ dopĺňa zbormajster Lukáš Kozubík. Práve pre zbor je Samson a Dalila veľkou výzvou. „Aj oratórne časti musí spájať s pohybovým vyjadrením, čo nie je vôbec jednoduché,“ hovorí Kozubík.

Myroslava Havryliuk ako Dalila v novej inscenácii opery Camille Saint-Saënsa Samson a Dalila v Štátnom divadle Košice

V postavách Samsona a Dalily sa počas prvého premiérového večera predstavili domáci sólisti, tenorista Titusz Tóbisz a mezzosopranistka Myroslava Havryliuk. Pre Tóbisza to bola po Otellovi už druhá veľká tenorová rola v tejto sezóne. „Som vďačný, že som dostal túto príležitosť, v krátkom čase po sebe robiť Otella aj Samsona,“ priznal osobitý košický sólista. Podobne ako Otello, aj Samson bol jednou z jeho vytúžených postáv. „Po tejto opere som sa obzeral už pred desiatimi rokmi. Vyhľadával som nahrávky, učil som sa árie,“ dodal Tóbisz, ktorý na začiatku skúšobného obdobia predpovedal, že to nebude ľahký oriešok, ale skôr tvrdý boj. „Som rád, že som ho zvládol,“ pousmial sa po premiére.
Samson s Dalilou vykročili v Košiciach za svojimi divákmi úspešnou premiérou. Už v stredu 29. mája je v programe ŠDKE prvá repríza novej opernej inscenácie, v ktorej sa pod taktovkou domáceho Igora Dohoviča predstavia v titulných postavách hosťujúci sólisti Béla Gippert Turpinszky a Alena Kropáčková. V aktuálnej sezóne uvedú Košičania najnovší prírastok v repertoári ešte aj 14. júna s Tituszom Tóbiszom a Myroslavou Havryliuk.

 

Text: Svjatoslav Dohovič

Zdroj foto: ŠDKE  – Joseph Marčinský


ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno