Po vlaňajšom mimoriadnom úspechu prichádza Balet SND aj túto sezónu s exkluzívnym projektom Fashion Ballet, v ktorom prepája tvorbu slovenských choreografov so špičkou slovenských módnych tvorcov. Premiéry budú 23. a 24. júna v Slovenskom národnom divadle. Balet SND následne odohrá už iba dve reprízové predstavenia 21. a 26. novembra. Vstupenky na ne sú už tiež v predaji.

Pokračovanie úspešného projektu Fashion Ballet prináša v novej edícii opäť štyri pôvodné miniatúry, v ktorých sa predstavia v tandemoch choreografi a módni dizajnéri. Móda znovu ožije pohybom v originálnych choreografiách a naopak, výtvory módnych tvorcov dokreslia sošnú krásu tanečníkov Baletu SND.


V druhom ročníku úspešného projektu sa stretávajú tri slovenské módne dizajnérky – Andrea Pojezdálová, Terézia Feňovčíková a Lenka Sršňová – s dizajnérom Marcelom Holubcom W.


Obliekajú choreografie, ktoré pre projekt Fashion Ballet ´23 vytvorili choreografi Dominik White Slavkovský, Martin Winter, Lacko Cmorej a choreografka Hana Vidová. V štyroch exkluzívnych javiskových miniatúrach účinkujú sólisti a zbor Baletu SND.


„Vlani sme v závere sezóny uviedli pilotný ročník projektu Fashion Ballet. S malou dušičkou som z posledného radu v hľadisku sledoval reakcie divákov. Štyri pôvodné choreografie Kristíny Paulin, Lukáša Timuľaka, Adriana Ducina a Romana Novitzkého boli nakoniec ocenené frenetickým aplauzom. A to nielen pre kvalitne realizované choreografické remeslo, ale i pre originálnu invenciu módnych dizajnérov Martina Hrču, Borisa Hanečku, Pavla Dendisa a Lukáša Krnáča. Latku prvého ročníka sa nám podarilo nastaviť pomerne vysoko. Aj tento rok budem na premiére Fashion Ballet ´23 opäť s malou dušičkou sledovať reakcie divákov a dúfať, že nová edícia projektu bude prijatá s rovnakým nadšením ako pred rokom,“ hovorí šéfdramaturg Baletu SND Kristián Kohút.


Pri príležitosti premiéry Fashion Ballet ´23 bude vo foyeri SND vystavený aj výber kostýmov z vlaňajšieho ročníka. Diváci si minuloročné modely budú môcť pozrieť v priestoroch divadla od 19. do 29. júna.  

INSIDE OUT, choreografia Hana Vidová, kostýmový dizajn Andrea Pojezdálová, na foto Ema Dobešová, Jean-Michel Reuter, autor foto Juraj Žilinčár

INSIDE OUT

Choreografia: Hana Vidová

Kostýmový dizajn: Andrea Pojezdálová

Dizajnérka Andrea Pojezdálová sa v projekte Fashion Ballet ´23 spojila s choreografkou Hanou Vidovou, študentkou choreografie na Katedre tanečnej tvorby VŠMU.

Témou ich javiskového diela je rozdielnosť, ktorú Vidová vidí medzi pohybom, ktorý je blízky jej ako choreografke, a pohybom, na aký sú zvyknutí tanečníci Baletu SND.

„Svoj pohyb staviam na moderných technikách, animálnosti, civilnosti, na rozdiel od tanečníkov, ktorých základom je technika klasického tanca a akademickosť. Využila som túto odlišnosť, keďže odkaz mojej choreografie má hovoriť o istom dualizme, ktorý sa nachádza v každom z nás,“ objasňuje choreografka Hana Vidová.

„Na jednej strane stojí myseľ, inteligencia a intelektuálnosť ako niečo krásne a obdivuhodné  a na druhej strane je telo a pudy ako animálnosť a inštinktívnosť. Chcem hovoriť o tom, ako dokážeme tieto zložky prepájať, ako sa v určitých situáciách prederie na povrch práve to zviera v nás a ako s tým vieme narábať,“ dodáva choreografka.

Vidovú pri choreografii inšpirovala aj samotná tvorba dizajnérky Andrey Pojezdálovej, pre ktorú je typická obmedzená farebnosť, minimalizmus, jednoduché línie a experimentálnosť.

Kostýmový dizajn Pojezdálovej vo Fashion Ballet ´23 prináša sofistikované ženské siluety v odtieňoch čiernej a umocňuje magickú atmosféru diela.

„Koncept diela sme postavili na kontrastoch svetla a tmy, duchovna a telesnosti. Tieto formy dávame do kontrastu a zároveň ich spájame a prelíname, hľadáme medzi nimi akési vyváženie,“ približuje dizajnérka Andrea Pojezdálová, pre ktorú divadelný svet nie je úplne neznámym prostredím.

 „Mám rada balet, je to pre mňa veľmi inšpiratívna forma pohybu. Táto spolupráca je síce mojou prvou skúsenosťou s baletom, nie však s divadlom ako takým. Doteraz som sa však pohybovala na nezávislej divadelnej scéne, kde som s kostýmom pracovala skôr experimentálnym spôsobom,“ dodáva Pojezdálová.

CHIC NOIR, choreografia Lacko Cmorej, Monika Prikkelová, kostýmový dizajn Terézia Feňovčíková, na foto Katarína Kaanová, Peter Andel, autor foto Juraj Žilinčár

CHIC NOIR

Choreografia: Lacko Cmorej, Monika Prikkelová

Kostýmový dizajn: Terézia Feňovčíková

Štyri ženy, ktoré sa pripravujú na párty vo veľkom štýle. Bude to nablýskané, bude to šik, bude to sexi. To sľubuje miniatúra Chic Noir, v ktorej sa choreograf Lacko Cmorej spojil s dizajnérkou Teréziou Feňovčíkovou.

Módny svet nie je pre Cmoreja neznámym pojmom, v minulosti spolupracoval na módnych prehliadkach s dizajnérmi Borisom Hanečkom či Martinom Hrčom. Pri práci na opere Svätopluk v SND sa zas stretol s dizajnérom Pavlom Dendisom.

Cmorej vraví, že najlepšie sa mu tvorí organizovaný chaos. A nebude to inak ani v prípade Fashion Ballet ´23. Vo svojom diele sľubuje multižánrovú metelicu.

„Moja choreografia má určite bližšie k zábave ako k zamysleniu. Keďže často spolupracujem aj s činohrou a som ňou trošku v dobrom zmysle nakazený, vymyslel som si akýsi mikropríbeh, v ktorom sa baby chystajú na párty. Poňali sme túto situáciu trochu divadelnejšie a sofistikovanejšie, umocnili sme niektoré situácie. Čo sa týka pohybového slovníka, čerpal som z komerčnejších a zábavnejších tanečných štýlov, objaví sa tam štýl Vouge primiešaný do zmesi rôznych žánrov vrátane baletu,“ približuje dielo Lacko Cmorej.

Na spoluprácu prizval aj tanečnicu a choreografku Moniku Prikkelovú, ktorá na Slovensku učí tanečný štýl Vogue.

„Móda a tanec majú veľmi veľa spoločných menovateľov – elegancia, štýl, ladnosť. Myslím si, že móda a tanec spolu neskutočne pasujú. Tanečnice by mali nielen dobre tancovať, ale aj dobre vyzerať a často práve kostým dokáže dielo povýšiť ešte o jednu-dve úrovne. Ak módny dizajnér dobre vníma, ako sa človek pri tanci hýbe, a dokáže svojou tvorbou podporiť pohyb, vtedy je to jedna báseň,“ myslí si Cmorej.

Dizajnérka Terézia Feňovčíková, ktorá tvorí pod značkou Freier, musela pri spolupráci s Cmorejom na Fashion Ballet ´23 vyjsť zo svojej komfortnej zóny a prijať novú umeleckú výzvu.

„Venujem sa primárne pánskej móde, presnejšie pánskej streetwearovej móde. Všetky moje odevy sú voľnejšie, oversize, one size, a je síce pravda, že ich nosia aj ženy, ale strihovo je to úplne o niečom inom. Táto choreografia si vyžadovala viac dámskeho odevu, viac odhaleného tela, návrhy mali byť sexi a v štýle glamour, takže som sa musela trochu prenastaviť a nájsť v tom aj ja trošku seba,“ hovorí Terézia Feňovčíková.

Pre dizajnérku ide o prvú spoluprácu s baletom aj choreografom Lackom Cmorejom.

„K divadlu mám veľmi pozitívny vzťah, môžem povedať, že koľkokrát som navštívila SND, toľkokrát som skončila na balete. Obdivujem súhru pohybov, zvukov, svetiel, hudby, obrazov a scény, ako to všetko do seba zapadá. Je to pre mňa veľmi emocionálne a inšpirujúce,“ vraví Feňovčíková.

CLIQUE, choreografia Dominik White Slavkovský, kostýmový dizajn Lenka Sršňová, na foto Mergim Veselaj, Damián Šimko, Silvia Najdená, foto Juraj Žilinčár

CLIQUE

Choreografia: Dominik White Slavkovský

Kostýmový dizajn: Lenka Sršňová

Rukopis dizajnérky Lenky Sršňovej je nezameniteľný. Výrazné vzory a nekonečné sýte farby – to si nikdy nemôžete pomýliť. Jej tvorbu dobre poznal aj choreograf Dominik White Slavkovský. Pri rozmýšľaní nad svojou choreografiou pre Fashion Ballet ´23 už nosil v hlave inšpiráciu jednou zo starších Sršňovej kolekcií.

Vychádzame zo vzoru mojej kolekcie Colorcode. Je to síce staršia kolekcia, ale istým spôsobom je veľmi nadčasová. Dominikovi sa veľmi páčila a hodilo sa mu to do konceptu, ktorým chcel vypovedať o digitalizácii súčasného sveta. Vychádzame teda zo staršieho vzoru farebných štvorcov ako digitálnych pixelov, ale dávame mu nový tvar a novú odevnú skladbu. Je tam celá škála farieb, každá má inú energiu a vystihuje inú osobnosť,“ približuje Lenka Sršňová.

Pohybová freska Dominika White Slavkovského hovorí aj o vzťahu ľudí a módy, hľadá hranice medzi vášňou a posadnutosťou. Do akej miery móda ako fenomén krásy a štýlu ovplyvňuje náš každodenný život a kedy sa stávame obeťou konzumu?

Východiskom bola otázka – čo v dnešnom svete znamená móda? Na Slovensku sú pre mnohých stelesnením módy nákupné centrum a módne časopisy, ktoré sa stali našou inšpiráciou, taktiež módne editoriály, svet módy. Často dokážeme byť módou doslova posadnutí a zamýšľame sa nad tým, ako sa pre niekoho móda stáva takmer náboženstvom, ale tiež aký by bol život bez módy,” približuje ideu choreografie Dominik White Slavkovský.

Názov choreografie Clique je preňho zvuk fotoshootingu, cvakanie fotoaparátu, klikanie klávesnice počítača, pokladníc v obchodnom centre, platobných kariet.

Je opakujúci sa, rytmický, stereotypný a všadeprítomný,” dodáva Slavkovský. Choreograf a dizajnérka sa v spolupráci našli.

Dominik je super v tom, že mi necháva voľnú ruku. Chápe, že v tomto projekte ide naozaj o módu a módny odev, a netlačí ma do kostýmu. Takže síce je to kostým pre balet, ale v prvom rade je to dizajnérsky kúsok. Stále na to teda hľadíme ako na odev a snažíme sa nájsť polohu, v ktorej bude pohodlné sa hýbať, ale tak, aby to nebolo na úkor tvaru, materiálu a siluety,“ dodáva Sršňová.

BezsLovE, choreografia Martin Winter, kostýmový dizajn Marcel Holubec W, na foto Giorgio Perego, Diana Spita, Wisse Scheele, autor foto Juraj Žilinčár

BezsLovE

Choreografia: Martin Winter

Kostýmový dizajn: Marcel Holubec W

Choreograf Martin Winter a dizajnér Marcel Holubec W poňali svoje dielo BezsLovE ako autorský manifest o význame slobody, potrebe tolerancie a rešpektu k individualite každého človeka.

„Počas hľadania témy nás zasiahli udalosti, ktoré silno otriasli našou spoločnosťou, no zároveň nám kruto ukázali, ako sme prestali byť k sebe tolerantní, prestali sme sa navzájom rešpektovať. Cítime, ako sa v spoločnosti stupňuje nenávisť. Naše dielo reaguje práve na tento stav. Chceme ním vysloviť akýsi apel, aby sme sa navzájom viac rešpektovali a tolerovali slobodu druhých ľudí,“ objasňuje pozadie vzniku diela choreograf Martin Winter.

Veľkou inšpiráciou obom bola aj hudba Maxa Richtera a Vivaldiho Štyri ročné obdobia.

 „Keď sme sa s Martinom Winterom prvýkrát stretli, počúvali sme niekoľko hodín hudbu Maxa Richtera a boli sme ňou úplne fascinovaní. Vtedy sme si zadefinovali ako kľúčový motív našej miniatúry práve slobodu a rozmýšľali sme, ako ju vyjadriť. Čo je to sloboda? Je to vták, ktorý môže letieť, kamkoľvek chce. A to je témou toho celého,“ dodáva Marcel Holubec W.

V zmysle slobody letiacich vtákov sa nesú aj jeho návrhy kostýmov pre baletných tanečníkov, ktoré sú veľmi minimalistické, no zároveň veľmi provokatívne. Tanečníkov obliekol do lesklých suspenzorov v podobe vtáčích krídel.

„Milujem balet, na Rukopisoch majstrov v SND som už bol asi štyrikrát. Balet je niečo, čo ma mimoriadne fascinuje. Tanečníci aj tanečnice sú priam dokonalé, majú nádherné telá a je pre mňa úplne prirodzené sa na ne pozerať pri pohybe. Aj preto som ich trochu viac vyzliekol ako obliekol,“ hovorí Holubec.

Výsledkom je dielo, ktoré nesie morálny apel a je oslavou diverzity ľudstva a jedinečnosti každého človeka.

Okrem premiérových predstavení Fashion Ballet ´23 uvedie Balet SND v novej sezóne už len dve reprízy tohto výnimočného projektu, a to 21. a 26. novembra 2023. Vstupenky na tieto predstavenia sú už v predaji na webe www.snd.sk.

Zdroj: redakciu informovala Izabela Pažítková, tlačová tajomníčka SND, autorka správy: Jana Alexová

Foto: Juraj Žilinčár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno