„Politický tlak bol naozaj obrovský a som rád, že to dnes môžem slobodne povedať, pretože už nie som v pozícii, že musím mlčať, aby národné divadlo dostalo peniaze od štátu,“ vyjadril sa odchádzajúci generálny riaditeľ SND Matej Drlička, ktorého prišli podporiť desiatky zamestnancov. Spolu s ním odchádza aj vedenie divadla.

„Radi by sme osvetlili okolnosti, ktoré sa stali v uplynulých dňoch aj zo strany vedenia Slovenského národného divadla,“ privítala tlačová tajomníčka Izabela Pažítková bohaté zastúpenie novinárskej obce v Dvorane novej budovy SND. Odchádzajúcemu generálnemu riaditeľovi Matejovi Drličkovi prišlo vyjadriť podporu desiatky ľudí – nielen vedenie súborov, ale najmä herci, členovia baletného súboru, operní sólisti medzi nimi chýbali. Za Operu boli prítomní dirigent, niektorí členovia zboru, orchestra a šéf opery, Lubor Cukr.


Drlička ponúkol ministerke kultúry svoju rezignáciu, tá ju prijala a od 1. novembra už nebude generálnym riaditeľom SND. Na jeho podporu sa postavilo vedenie súborov – mnohí odchádzajú spoločne s ním. Deklarovali to priamo na tlačovej konferencii. Spolu s Drličkom teda podľa vyjadrení končia: šéf opery Lubor Cukr, šéfka Činohry Miriam Kičiňová, riaditeľka technicko-prevádzkového úseku Andrea Záhoranská, riaditeľka komunikácie Barbora Šajgalíková, riaditeľ obchodu Patrik Taliga, Matej Bošňák, ekonomický riaditeľ, Matúš Maderič, riaditeľ kancelárie GR SND, Petra Lanáková, riaditeľka Úseku ľudských zdrojov. Výnimkou je riaditeľka baletu Nina Poláková, ktorá nepredstúpila pred novinárov, hoci bola prítomná medzi členmi súboru, ktorí Drličkovi vyjadrili mohutnú podporu.


„Keď som pred zhruba dvoma rokmi ohlásil svoju kandidatúru na generálneho riaditeľa SND, stretol som sa s mnohými ľuďmi a jedna inteligentná dáma ma upozornila: Matej, Vy neviete, do čoho idete, Vy idete do jamy levovej. Je to nezvládnuteľná úloha. Možno mala pravdu. Isté je, že tie dva roky, ktoré som tu strávil, boli tie najťažšie v mojom živote, ale zároveň absolútne najkrajšie,“ začal svoj prejav Drlička.

Chcel objasniť kontext svojich vyjadrení, ktoré zazneli z jeho úst v Budapešti: „SND sa stalo členom Opera Europe, prišla pozvánka na konferenciu v Budapešti a jeden z panelov bol na tému Kultúra a politika. Chcel som rozpovedať príbeh, ako politici zasahujú do mojej práce, pretože zasahujú. My nie sme apolitická inštitúcia, sme zriadená inštitúcia ministerstvom, financovaní štátom a politici zasahujú do našej práce. Niekedy múdro, a niekedy aj nie. Dohodli sme sa s kolegami, že budeme veľmi otvorení. Neuvedomil som si, že konferencia je streamovaná. Bol som presvedčený, že sedíme v jednej miestnosti s predstaviteľmi veľkých divadiel, vrátane La Scaly, a že sa rozprávame. Branžová debata, v ktorej sa kriticky môžeme vyjadrovať o vedení, žijeme predsa v demokracii. To neospravedlňuje výrok, ktorý som povedal,“ zdôraznil Matej Drlička.


Snažil sa vyvrátiť, že nechcel nikoho tým výrokov štvať, či už verejnosť, ani politikov. Spájanie s teroristickými útokmi na Zámockej ulici označil za účelové. V diskusii popísal to, aká bola situácia s opernými sólistami v SND: „A vtedy začal podomnou ten tenký ľad praskať. V divadle prebiehali mnohé bolestivé procesy aj prepúšťania. Prepustili sme desiatky zamestnancov, ktorí pracovali aj v historickej budove. Vymenili sme vedenie, politici mlčali, verejnosť mlčala. Akonáhle som si dovolil otvoriť tému k počtu sólistov v ansámbli, tak sa začali diať veci. Akcia-reakcia. Na základe dát, nie na základe pocitov, som sa rozhodol, že ideme zredukovať počet sólistov. Stále sme presvedčení, že to bolo správne. Veľký ansámbel tvoril veľké náklady, slušne sme sa rozlúčili s niektorými sólistami a ponúkli sme im možnosť spolupráce.“

Otvorene na tlačovej konferencii povedal, že dotknutí speváci vytvorili silnú skupinu, ktorá začala obchádzať politikov. Veľkú oporu podľa jeho slov našli vo výbore pre kultúru a médiá. Na výbor bol predvolaný aj samotný Drlička, čo ohodnotil slovami, že to už nikdy nechce zažiť: „Nedostali sme priestor na vyjadrenie a v princípe to bola iba spŕška invektív a nadávok, bez hlbšieho poznania problematiky. Ľudia, ktorí nikdy neriadili žiadnu kultúrnu inštitúciu, vysvetľovali nám, z oblasti kultúry, ako sa má riadiť prevádzka. Vzhľadom na to, že som z ich pohľadu vystupoval nekultúrne, začala sa vojna proti mne – poľovačka na moju hlavu. Politický tlak bol naozaj obrovský a som rád, že to dnes môžem slobodne povedať, pretože už nie som v pozícii, že musím mlčať, aby národné divadlo dostalo peniaze od štátu. Bol to niekoľkomesačný boj, ktorý sa dá definovať ako šikana zo strany štátu. “ Ten podľa Drličku nastal, keď sa spolu s vedením divadla vyjadrili, že redukcia operného ansámblu je nevyhnutná.

Šikana sa podľa jeho slov prejavoval rôznymi spôsobmi. Či už to boli vyjadrenia politikov, predvolávanie na parlamentný výbor, výroky členov parlamentného výboru, ktoré považoval za ultimatívne. Niektorí politici vraj žiadali okamžite jeho hlavu. Pýtali sa, čo si on ako štatutár dovoľuje prepustiť zamestnancov. Hneď po tejto kaze dostali kontrolu z MK SR, ktorá dopadla v prospech SND. Parlamentný výbor poslal ďalšie kontroly: „Administratívny aparát bol neustále zahltený prekladaním originálnych dokumentov, takže sa nemohol venovať svojej práci, ale musel sa neustále venovať úradníkom. Nespochybňujem žiadnu kontrolu, robia si svoju prácu, aj dnes tu máme kontrolu z NKÚ. No zároveň máme ďalšiu kontrolu z inšpektorátu práce, poslanci avizujú prieskum, bývalí zamestnanci nás doslova spamujú s otázkami v zmysle infozákona. Za posledné mesiace nám prišlo 125 otázok. Takto vyzerá šikana v priamom prenose.“

Odchádzajúci generálny riaditeľ bol podľa vyjadrenia neustále pod tlakom a povedal, že bol v neustálom boji so zriaďovateľom. Pred dvoma rokmi, keď nastúpil, malo SND rozpočet 17 miliónov eur, dnes hospodári s rozpočtom 23 mil. eur. „Bol som chirurg, ktorému neustále niekto dýchal na krk. Tlak bol brutálny a stále sa stupňoval.“

Opätovne sa ospravedlnil aj za svoj výrok v Budapešti. Akcentoval, že štatutár SND nesmie vysloviť takéto slová. „Neprajem žiadnemu politikovi nič zlé. Dôrazne sa ohradzujem proti tomu, aby bol tento výrok spájaný s teroristickým útokom na Zámockej ulici. Národné divadlo bolo jednou z prvých inštitúcií, ktorá sa veľmi jasne ohradila a dala svoje stanovisko k tomuto útoku. Menšiny, akékoľvek, náboženské či sexuálne, sú nielen súčasťou našej tvorby, ale aj nášho kolektívu. Obviňovať mňa, že hecujem verejnosť k násiliu, je neprijateľné, a veľmi dôrazne sa voči tomu ohradzujem.“

Ministerke kultúry sa ospravedlnil, lebo ju vraj dostal do zložitej situácie. Dal jej niekoľko návrhov na riešenie – vzhľadom na rozpracované projekty, akými sú obnova historickej budovy SND či umelecko-dekoračné dielne. Podľa Drličku sú to veľké projekty, na ktoré našli financie a je potrebné sa im kontinuálne venovať. Ponúkol jej skrátenie mandátu, aby do konca sezóny mohol ostať a mohol uzavrieť projekty, ponúkol aj možnosť zníženia svojho platu. “Táto varianta bola odmietnutá, ponúkol som ďalšiu, aby som mohol pracovať, kým nenastúpi nový generálny riaditeľ. Nástupcovi odovzdám agendu. Po rozhovore s našou ministerkou som sa dočítal z médií, že od 1. novembra už nie som štatutárom Cítim za to čiastočnú zodpovednosť, no nedokážem prijať iné rozhodnutia.”

Ekonomický riaditeľ menoval všetky úspechy, ktoré sa (ešte stále) aktuálnemu vedeniu podarili. Následne vystúpil aj herec Tomáš Maštalír, ktorý vyjadril podporu odchádzajúcemu šéfovi našej prvej scény a vyzval ministerku kultúry, aby svoje rozhodnutie zvrátila.“K ozdravovaniu inštitúcie reálne prichádzalo a týmto krokom sa dá predpokladať, že sa to zastaví. Kvôli nešťastnej, malichernej ľudskej chybe, ktorá nie je procesnou chybou, kvôli nešťastnému výroku, ktorých je politický priestor preplnený, tak máme exemplárny prípad, že odvolávame štatutára inštitúcie. Pani ministerka kultúry, máme silný pocit, že Vám je to možno jedno, či táto inštitúcia naozaj funguje, či funguje dobre alebo zle. Či sa naštartoval ozdravný proces, alebo nie. Máme silný proces, že je Vám to jedno. Stojíme za týmto vedením a vyzývame Vás, aby ste to rozhodnutie zvrátili a ponechali národnému divadlu odvolané vedenie,” povedal Maštalír.

Potom za mikrofón postupne prichádzali členovia manažmentu, predstavili sa a deklarovali, že spoločne s Matejom Drličkom odchádzajú tiež. Mnohí sa vyjadrili, že za celé roky v divadle pri rozlúčke s generálnym riaditeľom ešte taký potlesk a toľko sĺz nezažili.

Redakcia mojakultura.sk čaká na stanovisko Ministerstva kultúry. Článok budeme aktualizovať.

Spracovala: Zuzana Vachová
Zdroj foto: autorka

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno