Dovolenkovali ste niekedy na výletnej lodi? Ak nie, dánska dráma Birthday Girl sa vás od takéhoto zážitku pokúsi odhovoriť. Plavba na obrovskej lodi s tisíckami iných pasažierov a obmedzenou jurisdikciou autorít a bezpečnostných zložiek so sebou totiž môže priniesť veľké problémy.

Nanna je slobodná matka v strednom veku, ktorá so svojou dcérou Cilli plánuje osláviť jej osemnáste narodeniny na výletnej lodi smerujúcej z Miami na Bahamy. Vzťah medzi nimi nie je práve ideálny, ale Nanna sa snaží, ako len vie, aby svojej Cilli pripravila zábavný narodeninový deň. Ten sa však nevyvíja podľa plánu. Keď matka zistí, že jej dcéra sa mohla stať obeťou hrozného činu, začne sa sama domáhať spravodlivosti. Nikto iný jej totiž nepomôže.

V hlavnej úlohe matky môžeme vidieť Trine Dyrholm divákom dobre známu vďaka role kráľovnej Margrete z otváracieho filmu SCANDI v roku 2022 s názvom Margrete – kráľovná severu. V novom filme herečka vystupuje ako večne mladá slobodná žena, ktorá neváha rozprúdiť zábavu hocikde a hocikedy, dokonca s väčším nasadením, ako by to urobila jej sotva dospelá dcéra. Počas večernej oslavy urobia hlavné hrdinky niekoľko nezodpovedných rozhodnutí, vrátane nezákonného podávania alkoholu či užitia ľahkých drog. Preto keď nastane chvíľa precitnutia a Nanna zistí, že jej dcére mohol niekto ublížiť, každá z postáv sa cíti za danú situáciu zodpovedne či dokonca vinne. Ako diváci vieme, že žiadny z priestupkov, ktoré ženy pri zábave urobili, nikomu nedovoľuje ublížiť im. Autori scenára však týmto šikovným spôsobom domnelej spoluviny naštrbili postavám ich motiváciu pomôcť nájsť skutočného vinníka. Pocit viny v nich vyvolávajú aj autority. Nanna postupne zisťuje, že ďaleko od brehu sa prakticky nachádza mimo civilizácie. Zákony na lodi neplatia tak, ako vnútri hociktorého štátu a zistiť, čo sa vlastne stalo, je zrazu zložitejšie. 


Film Birthday Girl nie je veľkým letným príbehom s množstvom postáv a vedľajších dejových línií. Práve naopak, ide o komornú drámu využívajúcu stiesnené priestory lode, akými sú úzke chodby, tmavé kluby a kajuty ekonomickej triedy. Autori sa sústredia na hlavnú dvojicu hrdiniek a udalosti iba niekoľkých dní. Prípad je totiž nutné vyriešiť ešte predtým, ako loď zakotví v prístave. Inak sa vinník už nikdy nenájde. Vďaka časovej tiesni rýchlo rastie napätie a vôľa nastoliť spravodlivosť, hoci aj nečistým spôsobom. 


Nanna má zaujímavú schopnosť prebudiť v divákoch rodičovský cit, a tak sme spolu s ňou ochotní prekračovať hranice slušnosti a korektnosti, len aby sme dosiahli cieľ. Hĺbku vzťahu medzi matkou a dcérou spoznávame v náznakoch počas hádok medzi nimi. Tie sú napísané tak, aby sme sa dokázali vcítiť do prežívania oboch hrdiniek súčasne a vnímali rodinné prepojenie, ktoré by malo zabrániť vyberať si, s ktorou z nich budeme súhlasiť viac. 


Ilustrácia poškodeného vzťahu, ale aj silnej snahy o nápravu je jednou z najkrajších častí celého diela a v určitých momentoch prináša až magický katarzný zážitok. Problémy hrdiniek a filmu samotného však nepominuli.  

V neónovom svetle dovolenkových klubov sa počas tropickej búrky loď nakláňa zo strany na stranu a utrápená matka sa snaží zistiť, kto mohol znásilniť jej dcéru a či sa tak skutočne stalo. Birthday Girl znova raz otvára tému relativizovania pojmu znásilnenie a zhadzovania viny na obeť. Situovanie deja do izolovaného priestoru lode v medzinárodných vodách prišlo autorom určite vhod. Na lodi na nenachádzajú príslušníci polície a posádka sa k prípadu nestavia spôsobom, aký by si obeť zaslúžila. Otázka, ktorá podkopáva základy celého filmu znie: prečo? 

Menej známym faktom je, že obrovské výletné lode sú nielen oázou zábavy, ale aj rajom pre násilné zločiny. Vyšetrovaním týchto činov na amerických lodiach sa zaoberá úrad FBI, ktorý podľa Washington Post v roku 2023 zaznamenal 131 nahlásených prípadov sexuálnych útokov a znásilnení. Niektoré zdroje však uvádzajú, že len zlomok týchto prípadov sa skutočne podarí objasniť. Páchateľmi týchto zločinov navyše nie sú iba rozhýrení pasažieri, ale do veľkej miery aj členovia posádok, ktorí si obete často zavedú do miest určených pre personál, kde nie sú nainštalované bezpečnostné kamery. Pravidelne sa tiež stáva, že pasažieri sa na lodi stratia a ich zmiznutie sa jednoducho zostane nevysvetlené. 

Autor snímky Michael Noer a jeho spoluscenárista Jesper Fink jasne vychádzali z týchto šokujúcich informácií a viditeľne sa snažili v divákoch vyvolať dojem bezmocnosti, keď slobodnú matku nechali prípad znásilnenej dcéry riešiť bez pomoci personálu či lodnej ochranky. Silné thrillerové napätie sa im skutočne podarilo navodiť. Spolu s týmito emóciami však vyvolávajú aj pochybnosti. Naozaj by sa posádka výletnej lode, ktorá pri každej plavbe pojme tisíce pasažierov, postavila k násilnému činu s takouto trestuhodnou ľahostajnosťou? 

Po projekcii filmu som cítil hnev, jednak kvôli vedľajším postavám a ich neprijateľnému správaniu, ale aj na autorov, ktorí ich z môjho pohľadu napísali s očividným predsavzatím samoúčelne predviesť ignoráciu najhrubšieho zrna a až škandalóznu sabotáž vyšetrovania zločinu. Nechcelo sa mi veriť, že by si ochranka dovolila mať voči pasažierom takýto odsúdeniahodný postoj. Až keď som sa ponoril do vôd internetu a vyhľadal si štatistiky zločinov na výletných lodiach či výpovede obetí, došlo mi, že režisér presne vie, o čom  hovorí. 

Problémom snímky Birthday Girl je, že operuje s málo známymi faktami a ani trochu sa ich nesnaží divákovi objasniť. Tieto skryté skutočnosti o dovolenke na výletnej lodi sú tak zarážajúce, že bez dostatočného dôkazu na plátne pôsobia skôr ako prehnaná autorská snaha vyvolať šok a znechutenie. 

Niekoľko kľúčových scén vo filme stojí na nedôvere kompetentných voči obeti, čoho vyššie spomenuté prehrešky hlavných hrdiniek nemôžu byť dostatočným odôvodnením. Autori filmu nám však zabudli prezradiť, prečo sa posádka snaží situáciu okolo incidentu ututlať a zoči-voči krízovej situácii sa správať vyhýbavo, akoby mali spoločne niekoho kryť. Je snáď za zločin zodpovedný niekto z nich, či dokonca priamo kapitán lode? Z filmu prúdi zvláštny pocit paranoje vďaka “profesionálnej nesúčinnosti” autorít, ktorá má predstavovať neschopnosť či neochotu kompetentných postarať sa o bezpečie a spravodlivosť a donútiť hlavnú hrdinku konať na vlastnú päsť. Pokiaľ však divák nedisponuje dôkladnejšími informáciami o praktikách zamestnancov na výletnej lodi, ľahko si autenticitu filmu zamení za silenú autorskú snaživosť. Absurdnosť situácií, ku ktorým na lodi dochádza, ich robí neuveriteľnými a autori nás počas celého filmu nedokázali o pravdivosti presvedčiť. 

Dnes už vieme, že napadnutú ženu nemôžeme považovať za hysterku, aj keby nevedela bezprostredne dokázať, že bola napadnutá. Vo filme napriek tomu čelí mladá hrdinka skutočne neprimeranej a samoúčelnej ostrakizácii a úplnej ignorácii jej traumy prakticky od všetkých, okrem jej vlastnej matky. Nejde iba o opatrnosť či nedôverčivosť, ale zaujaté až agresívne odmietanie možnosti, že dievčaťu mohlo byť ublížené. Pádne dôvody pritom nepoznáme. Aby takéto správanie mohol divák chápať, musí autor sily namierené proti našim hrdinkám dobre motivovať a vysvetliť. V opačnom prípade zostane obecenstvo v kine zbytočne frustrované a postavy nepochopené. Dej filmu je natoľko znepokojujúci, až je mu ťažké uveriť, a preto mohol režisér k dielu pridať niekoľko faktických zdôvodnení, aby sme mali šancu pochopiť, čo sa vlastne deje. 

Birthday Girl dokáže byť miestami veľmi prístupným až dojímavým filmom. Práve vo chvíľach, kedy autori netlačia na pílu, sa z príbehu vynárajú jemnejšie, ale pestrejšie motívy aj nálady. Okrem toho sa však príliš sústredili na zobrazenie desivej a málo známej temnej strany zážitkovej plavby. Ako thriller Birthday Girl funguje dobre, a preto nechcem filmu krivdiť. Taktiež mu nechýbajú ani nečakané dramatické vyvrcholenia. Škoda len, že jeho pravá údernosť diváka minie, pokiaľ nemá o téme čo-to naštudované. Ak sa na film chystáte do kina, bude to chcieť menšiu predprípravu. Ja by som bez nej filmu neuveril. 



Matúš Trišč

Zdroj foto: Film Europe

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno