SND uvádza výnimočnú premiéru baletu o hriešnej svätici MANON

Už tento týždeň v piatok 22. marcav sobotu 23. marca 2024 má v Balete SND premiéru strhujúci príbeh na hudbu Jula Masseneta v majstrovskej choreografii výnimočnej osobnosti sira MacMillana: príbeh o nepokojnej Manon romanticky milujúcej mladého študenta, súčasne však očarenej luxusom Paríža 18. storočia z románového príbehu Abbé Prévosta z roku 1731.

Po prvý raz uvidíme na scéne Slovenského národného divadla baletný opus, o ktorý už polstoročie majú záujem prestížne svetové baletné súbory. Manon je príbeh o vášnivej spaľujúcej láske, v tomto prípade až za hrob. Veď ktorý milenec by riskoval život a v podpalubí zaoceánskej lode medzi zlodejmi a prostitútkami by do vyhnanstva sprevádzal svoju lásku?


MANON. Scéna z 2. dejstva. Romina Kolodziej (milenka) a Viacheslav Kruť (Lescaut). Foto: Juraj Žilinčár

Manon – hriešna svätica


Milovníci opery poznajú príbeh o Manon predovšetkým z pera dvoch skladateľov, Jula Masseneta z roku 1884 a Giacoma Pucciniho z roku 1893. A tým, ktorí sa nechajú unášať veršami, nie je cudzie dielo Vítězslava Nezvala. Práve v ňom označil des Grieux svoju Manon ako hriešnu sväticu.


Písal sa rok 1731, keď Abbé Prévost vydal svoj populárny román o rytierovi des Grieux a Manon Lescaut, o vášni plnej zúfalstva, ktorý sa stal inšpirujúcim pre mnohých tvorcov. A ako plynul čas, Manon označovali za pobehlicu, za dokonalú zvodkyňu, fascinujúcu márnotratnú ženu i za symbol lásky či obeť.


Tatum Shoptaugh (Manon) a Andrea Schifano (Des Grieux). Foto: Juraj Žilinčár

Manon Lescaut prežije turbulentný život, na ceste do kláštora stretne chudobného študenta des Grieuxa a ujde s ním. Cíti k nemu silnú náklonnosť, na druhej strane nevie odolať luxusu. To je len jedna z línií Prévostovho románu, ktorú spracoval vo svojej choreografii MacMillan. „Jeho baletný opus obsahuje všetko, čo by si divák od divadelného predstavenia mohol sľubovať: romantický príbeh hlavných predstaviteľov, ktorých spaľujúca vášeň ničí ich životy, morálnu dilemu medzi životom v prepychu a pravou láskou, pohľad na sociálne vrstvy v období regentstva, štipku horkosladkého humoru, neveru, dve vraždy, utrpenie chudobných i márnotratnosť boháčov, bohatú kostýmovú a scénickú výpravu a v neposlednom rade ukážku choreografického majstrovstva,“ uvádza Kristián Kohút, šéfdramaturg Baletu SND.

Viacheslav Kruť (Lescaut). Foto: Juraj Žilinčár

Hudobná dráma z pera Jula Masseneta

Tento francúzsky skladateľ skomponoval operu na uvedený námet, ale choreografovi MacMillanovi nepostačoval jej dramatizmus na vykreslenie všetkých životných peripetií protagonistov, pre ktorých v baletnom stvárnení pripravil náročný pohybový slovník. Oslovil britského skladateľa Leightona Lucasa, ktorý hudbu k baletu „poskladal“ z úryvkov z Massenetových trinástich opier a dvoch oratórií, ako aj z jeho orchestrálnych suít, rôznych melódií a klavírnych diel. Balet Manon mal premiéru v Covent Garden v Londýne presne pred päťdesiatimi rokmi, v marci 1974. Dnes Manon v SND hudobne naštudoval a diriguje významný anglický majster taktovky Martin Yates, ktorý v roku 2011 pripravil novú orchestráciu partitúry.

Tatum Shoptaugh (Manon) a Andrej Szabo (Mr G. M.). Foto: Juraj Žilinčár

MacMillan a jeho jedinečný rukopis

K MacMillanovým významným dejovým baletom patria napríklad Romeo a Júlia alebo Mayerling, predsa však víťazí záujem o Manon. „Nič v tomto balete nie je samoúčelnou ozdobou alebo technickou exhibíciou, výnimočnosť spočíva aj v budovaní drámy,“ hovorí  baletný majster Robert Tewsley, svetovo uznávaný odborník na choreografie MacMillana, ktorý prišiel do Baletu SND dielo naštudovať, a pokračuje: „Každý na javisku má svoj vlastný príbeh, nie je to len o záujme o to, čo sa odohráva v centre, pohybom ľudského tela sú vyjadrené charaktery a vzťahy každej jednej postavy, každého tanečníka.“

Scénu a kostýmy navrhol Nicholas Georgiadis, dlhoročný spolupracovník MacMillana. V opozícii k „scénickej ošarpanosti“ – chudobe, pred ktorou Manon utekala a ktorá sa stala jej osudom, sú prepychové kostýmy hedonistického Paríža v štýle 80. rokov 18. storočia, nechýbajú kožušiny, hodváb, satén, brokát, šperky…

Ilinca Ducin (Madame), Rio Nakata a Marián Kuchar. Foto: Juraj Žilinčár

Ani jednu z MacMillanových choreografií sme na Slovensku ešte nemali možnosť vidieť, len niektoré výstupy, fragmenty napríklad v koncipovaných programoch ako Umenie pre život a podobne. A zo slovenských umelcov len dvaja významní tanečníci naštudovali doteraz   konkrétne Manon, a to Nina Poláková a Roman Lazík ako sólisti Viedenského štátneho baletu.

Náročnú choreografiu sira Kennetha MacMillana balet Manon pripravil súbor Baletu SND pod vedením baletného majstra Roberta Tewsleyho. V hlavných postavách sa predstavia ako Manon Tatum Shoptaugh v alternácii s hostkou Tatyjanou Melnyik, prvou sólistkou Maďarského národného baletu, v úlohe des Grieuxa Andrea SchifanoKonstantin Korotkov, ako brat Manon Lescaut Viacheslav Kruť a Artemyj Pyzhov, Lescautovu milenku budú tancovať Romina Kołodziej, Nozomi MiuraLuana Brunetti, Monsieura G.M. Andrej Szabo a Mergim Veselaj.

Účinkujú sólisti a zbor Baletu SND, žiaci Tanečného konzervatória Evy Jaczovej; s orchestrom Opery SND naštudoval dielo Martin Yates a dirigovať bude v alternácii s Adamom Sedlickým.

Premiéry baletu Manon22. a 23. marca; nasledujúce predstavenia do konca aktuálnej divadelnej sezóny môžete navštíviť len 26. a 27. marca6. apríla 2024. Nezmeškajte preto príležitosť stráviť skutočne neopakovateľný večer s majstrovskou choreograficko-divadelnou freskou Manon.  

 

Zdroj: TS Izabela Pažítková, tlačová tajomníčka SND

Foto: Juraj Žilinčár

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno