Rebelky: príťažlivá gangsterka so šmrncom Tarantina

Celovečerný režijný debut Allana Mauduita je skvelým filmom na letné dni. V hlavných úlohách: tri hlavné, pomerne nesúrodé ženské hrdinky, jeden lietajúci penis, vyše 500 konzerv z obete, jedna brokovnica s odpílenou hlavňou a celkom slušný počet mŕtvol, pochopiteľne, mužského rodu…


Filmový a televízny scenárista Allan Mauduit v hranom filme debutoval ako scenárista v komédii Vilain (2008) a podľa jeho scenára bol nakrútený aj komediálny horor Les Dents de la nuit. Film Rebelky je jeho režijným debutom v žánri komediálnych gangsteriek, ktoré však nemajú s tými americkými veľa spoločného. Napokon, aj Francúzsko má pomerne bohatú históriu v tomto žánri – keď si už spomenieme na legendy typu Belmondo či Delon, každopádne táto stará klasická škola je dnes nahradená modernou, vtipnou, príjemne bizarnou, ironickou, údernou filmárčinou a ako už zo samotného názvu vyplýva – ide o výsostne dámsku jazdu. Bez toho, aby sme chceli hneď úvodom filmu krivdiť, jej úspech aj stojí a padá na výborne stvárnenej trojici postáv – Sandre (Cécile De France), Nadine (Yolande Moreau) a Marilyn (Audrey Lamy). Režisér sa ani netajil, že mu vždy imponovali hlavne filmy, ktoré sa zameriavali na portréty nekonvenčných žien – spomína napríklad kultovú snímku ako Thelma a Louise, či Erin Brockovich alebo film Znovu a inak s Charlize Theron. Stavil na „gilr power“ aj preto, že tradičné schémy patriarchátu ho do maximálnej miery vytáčajú, tvrdí, že dnes je podstatné ukazovať, že ženy a muži sú si v spoločnosti rovné, no najmä priznáva, že v spoločnosti žien sa cíti komfortne.


Dej zasadzuje do miesta rodiska jednej z hlavných hrdiniek – Sandry, bývalej miss regiónu Nord-Pas-de-Calais, ktorá sa vráti bývať k matke. Keďže nemá ani vzdelanie, ani peniaze, nájde si prácu v miestnej konzervárni a keďže stále vyzerá celkom k svetu, akosi automaticky si na ňu robí zálusk šéf továrne. Vcelku tarantinovko-humorným spôsobom Sandra, ktorá sa bráni pred znásilnením, spôsobí jeho smrť. Prezrádzať čitateľom či potenciálnym divákom spôsob, by bolo dosť nerozumné a hlavne nemožné – každopádne, je to výborne nakrútené, nechýba moment prekvapenia, povestná absurdnosť, dynamický strih a dobré tempo hneď na úvod. No najmä priateľstvo troch žien, keďže pri nešťastnej nehode sú prítomné aj ďalšie dve kolegyne z továrne, utužených tým, čo pri dobrej gangsterke, musí ako základný stavebný prvok, byť: taškou plnou peňazí. Logicky, tá začne niekomu chýbať. Logicky, k prvej mŕtvole a taške plnej peňazí nám chýbajú mafiáni, a samozrejme vyšetrujúci policajt (ako inak, korupčne sa správajúci), čokoľvek sa však deje, hlavným súdržným putom ostávajú tri totálne nesúrodé ženské hrdinky filmu.


Každá z tohto nonkonformného tria je síce iná, no svojím spôsobom sú si v mnohom podobné. Sandra ako bývalá misska, s ktorou sa život nemaznal nikdy nepoznala svojho otca (film rozohráva aj rodinné vzťahy, ale nespadne do gýčovosti), Nadine je matka, ktorá ťahá za celú rodinu ako jediná a pritom sa jej muž prilepený ku gauču a k diaľkovému ovládaniu nestíha čudovať, prečo asi nemajú peniaze na nájomné a Marilyn je extrovertná alkoholička s introvertným synom, ktorá najprv niečo vykričí, až potom rozmýšľa (ak vôbec). Všetky tri, napriek vizuálnej a povahovej odlišnosti, spája to, že sa nemôžu pýšiť titulom zo Sorbonne a tak sa spolu stretávajú za pásom ukladajúc ryby do konzerv, teda pri pomerne podradnej práci. Nie, toto nie je sociálna dráma v štýle Kena Loacha, ktorá vás bodá priamo do srdca. Tieto hrdinky sú možno „spodinou“ spoločnosti, ale jednak v sebe majú drzú životaschopnosť, rozhodne si nekladú servítku pred ústa a navyše zhoda náhod chcela, že sa ich spoločná vidina „perspektívnej“ práce vo fabrike sa zmenila v priebehu zopár minút. Akokoľvek absurdne aj môžu niektoré humorné scény pôsobiť, tie ženy sú reálne a všetko, čo robia, myslia vážne. A to robí Rebelky dobrým a zábavným filmom. Navyše, dobre nahustená hodina a pol robí z tejto gangsterky skvele nadupanú zábavu kombinovanú aj s vážnymi momentmi, kde ich môže divák do detailu spoznať (až na zopár krívajúcich miest, kedy snímka trošku stagnuje).


V popredí tohto tria je najmä Sandra, ktorú scenárista počas filmu mení. Spočiatku ju predstavuje ako arogantnú hviezdu, ktorá sa zabudla v minulosti a rozhodne sa nevrátila domov, aby sa natoľko ponížila a hľadala si medzi miestnou „lúzou“ priateľky. Nápadný mejkap, leopardí outfit, vysoké podpätky, nalakované nechty, slnečné okuliare – to nie je práve imidž robotníčky z továrne. Už len svojím zovňajškom dáva najavo, že ona je niečo extra a nikdy nespadne na ich úroveň, no počas filmu jej postava prechádza transformáciou.
Do skladačky – ako to už býva, keď sa objaví plná taška peňazí, chýbajú ich majitelia. V Rebelkách sú vykreslení ako karikatúry a ťahajú za kratší koniec. Mafiánsky boss má syna, ktorý je na pohľad psychopat a doslova sa trasie radosťou z predstavy mučenia či smrti. Spojka s drogovým šéfom má pre Sandru slabosť, pretože vie, že to je jeho dcéra. Je to ten typ gangstra, ktorý vám musí byť sympatický. Čo sa týka mužských postáv, v snímke má najviac priestoru, a to oprávnene. Má v sebe silnú charizmu, ako jediný z celej mužskej palety aj charakter a dokonca aj sexepíl. Sexi policajt sa nakoniec ukáže ako nie veľmi bystrý, pretože ženy ho hravo dostanú do pozície šach-mat. A hoci tvorcovia sa snažili zmiasť diváka viacerými zápletkami, kedy sa zdalo, že peniaze nakoniec rozbijú aj dámske trio, nejako vo vnútri už sa dá predvídať, že ich priateľstvo je pevné a nerozbitné.

Rebelky si nekladú za cieľ demonštrovať nejakú mohutnú umeleckú ambíciu, ale nie sú ani typicky oddychovým filmom. Sú kvalitnou ironickou zábavou, s občasnou príchuťou Tarantina, no predsa s francúzskym šarmom. Keď budete Rebelky v kine pozerať, určite sa nedajte vyrušiť tým, že sa budete výborne baviť na ženskej v rokoch, ktorá má namiesto varešky v rukách brokovnicu s odpílenou hlavňou, na ďalšej, ktorá drsné repliky recituje s absolútne kamenným výrazom v tvári no a samozrejme – nebude chýbať ani čarokrásne finále plné mŕtvol, v ktorom sa totálne stratíte. To už k dobrej modernej gangsterke akosi automaticky patrí.

Zuzana Vachová
Zdroj foto: Film Europe

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno