Prajný rytier Don Quijote bojujúci za dobro a lásku vo vašich obývačkách

Balet SND vám 26. a 29. novembra o 20:00 prináša v rámci projektu živé umenie ONLINE klasický baletný klenot – Don Quijote. Večný rojko, ktorý verí v dobro a bojuje za lásku, opäť ožíva. Navyše, príbeh rytiera tvorcovia okorenili humorom. A ten v dnešnej dobe priam bytostne potrebujeme…

Dielo na motívy románu španielskeho spisovateľa Miguela de Cervantesa a hudbu Ludwiga Minkusa predstavil v roku 1869 po prvý raz Marius Petipa v moskovskom cárskom Veľkom divadle a odvtedy zdobí tento baletný šperk repertoár svetových divadiel. Geniálny inscenátor klasických baletných diel popretkával milostný príbeh zakázanej lásky Kitri a Basila s fantazijným svetom Dona Quijota, ktorý sa vydal hľadať dámu svojho srdca.

Baletný epos mal v Slovenskom národnom divadle premiéry 22. a 23. novembra 2019 v naštudovaní znalcov klasických diel Vasilija Medvedeva a Stanislava Feča. Veľkolepá výprava s atmosférou slnečného Španielska, temperamentná hudba plná južanských motívov a dynamická choreografia, prezentujúca virtuozitu sólistov i zboru sľubovali nevšedný zážitok. Don Quijote bol v čase svojej premiéry dôstojnou náhradou Esmeraldy, s ktorou sa obecenstvo ťažko lúčilo. Je to klasický veľkovýpravný romantický balet, ktorý divákom priniesol všetko, čo takéto dielo prinášať má.

V týchto dňoch si ho môžete pozrieť doma a vstupenky si môžete zakúpiť na tomto linku.

K histórii baletu:

Nadaný baletný majster Marius Petipa bol už v mladosti presvedčený, že Rusko bolo jedinou krajinou, kde umenie baletu prekvitalo a napredovalo správnym smerom. Vo svojich baletoch Petipa naplno využil všetky možnosti klasického baletu a obsiahol všetko, čo ponúkal francúzsky a taliansky balet. Bol presvedčený, že technika, akokoľvek pre tanec dôležitá, nie je hlavným cieľom tanečníka. Virtuozita musela ísť ruka v ruke s rolou a umením, so správnym porozumením postave. Zaujímavé je tiež, že nikdy nedovolil svojim osobným sympatiám a antipatiám, aby ovplyvnili jeho prácu.

„Základom tohto predstavenia je choreografia Petipu, ale počas tých rokov Alexander Gorskij vytvoril svoju vlastnú verziu a práve tá prežila dodnes. My už nevieme, aká bola tá pôvodná verzia Petipu, pretože sa nezachovala. Vieme z rôznych spomienok a komentárov Petipu, že Gorskij použil aj jeho choreografiu aj rôzne iné tance, takže dnes sa už nedozvieme, kde je skutočná pravda. Každopádne, verzia Gorského sa zachovala do dnešných dní. Vychádzali sme teda z tohto predstavenia, ale keďže pán Medvedev je milovníkom Mariusa Petipu, snažil sa vrátiť niektoré prvky, najmä štruktúru predstavenia a najmä ten slávny sen Dona Quijota. Gorskij ho totiž vytvoril ako asymetrický a netypický pre klasický balet a my sme sa ho snažili spraviť tak, ako by to spravil práve Petipa. Pre toto predstavenie je to obrovský prínos, lebo je tam predstavený klasický tanec v tom štýle, v akom ho staval práve Petipa – napríklad v Bajadére, Giselle a podobných tituloch. Všetky skupiny sú súmerné, vytvárajú krásne formácie, lemujú javisko pri sólových variáciách v rôznych krásnych pózach. A to práve v Gorského verzii chýba. Akoby to Petipovi spravil naschvál, bol to z jeho strany vzdor, veď z histórie vieme, že sa nemali práve v láske. Akoby mu chcel ukázať, že sa to dá robiť aj úplne inak: všade boli nepárne počty balerín, tri, päť, sedem, rôzne skupinky, v galope tancujú rôznymi štýlmi, čo v podstate nenájdete takmer v žiadnom klasickom balete. A samozrejme, vrátili sme aj Prológ, aby sme vysvetlili ústrednú myšlienku Dona Quijota, ktorý putuje svetom a chráni dobrých ľudí,“ povedal pre náš portál pred slávnostnou premiérou choreograf Stanislav Fečo.

Premiéra baletu Don Quijote 14. decembra 1869

Tí, ktorí od Petipu očakávali „vážny dramatický balet“, museli byť sklamaní. No publikum, ktoré prišlo na premiéru baletu Don Quijote 14. decembra 1869, nečakalo od materiálu vychádzajúceho zo Cervantesovho príbehu žiadnu múdrosť či hĺbku, v tom čase bol balet len pastvou pre oči. Španielske farby, emocionalita, iskrivé rytmy a radosť zo života očarili každého. Všetky tieto prvky sa naplno rozvili ako v choreografii, tak v šarmantnej hudbe štylizujúcej španielske prvky. Neboli tu žiadne znaky autentických španielskych ľudových prvkov, keďže nik z tvorcov nemal zámer zapracovať ich do diela. Moskva je dodnes hrdá na tento jediný balet, ktorý vznikol práve pre ňu. Praktický Petipa preniesol po niekoľkých rokoch inscenáciu do Petrohradu. Rozhodnutie si, samozrejme, vyžiadalo isté úpravy – napokon, žiadna balerína v hlavnom meste by nevyšla na javisko, keby jej neponúkalo priestor predviesť svoju brilantnosť v klasickom tanci. Petipov verný druh v „boji“, skladateľ Ludwig Minkus, pridal piate klasické dejstvo k štyrom dejstvám pretkaným charakteristickými tancami. V tejto forme dosiahol Petipov Don Quijote postavenie klasického umeleckého diela.

Odvtedy prišiel celý rad choreografov, ktorí vytvorili svoje inscenácie podľa Petipovej a Gorského verzie. K baletu pribudlo nespočetne veľa nových obrazov, šarm Dona Quijota magneticky priťahoval tanečníkov, pričom skoro všetky princípy umožňovali pridávať rôzne zmeny. Prirodzene, prichádzala rastúca potreba vrátiť sa ku klasickej Petipovej verzii, oprášiť ju a znovu objaviť poklad hlboko v nej ukrytý.

Inscenačný tím

Hudba: Ludwig Aloisius Minkus
Libreto: Marius Petipa
Choreografia: Vasilij Medvedev Stanislav Fečo
Hudobné naštudovanie: Dušan Štefánek
Dirigent: Dušan Štefánek
Scéna: Andrei Voitenko
Kostýmy: Jelena Zajceva

Obsadenie
Don Quijote: František Šulek (ako hosť)
Sancho Panza: Juraj Žilinčár
Kitri: Olga Chelpanova
Basil: Konstantin Korotkov
Mercedes: Viola Mariner
Espada: Andrej Szabo
Kráľovná Driád: Luana Brunetti
Amor: Sakura Shojima
Priateľky Kitri: Erina Akatsuka, Maho Miyagawa, Sumire Shojima, Lilit Hogtanian
Priatelia Basila: Viacheslav Kruť, Yuki Kaminaka, Adrian Szelle, Seungyong Lee, Seiru Nagahori
Gamash: Adrian Ducin
Lorenzo: Andrej Cagáň
Mladá Cigánka: Ilinca Ducin
Mladý Cigáň: Viacheslav Kruť
Dulcinea: Viktória Šimončíková
Driády – sólo: Silvia Najdená, Viola Mariner, Erina Akatsuka, Tatum Shoptaugh, Klaudia Görözdös

Grand Pas: Klaudia Görözdös, Isa Ichikawa, Veronika Yungová, Sakura Shojima, Sumire Shojima, Maho Miyagawa, Juliana Ondrášiková, Chiaki Honda, Ana Carolina Pitta de Carvalho, Zsóka Tallósiová, Lilit Hogtanian (ako hosť), Daniela Danihelová
Slúžka: Viktória Gyepes – Árvová
Sluha: Teodoro Caravati

Účinkujú sólisti a zbor Baletu SND žiaci tanečného konzervatória Evy Jaczovej Baletná
prípravka SND orchester Opery SND

Zdroj: Balet SND – upravené a doplnené redakciou mojakultura.sk

Zdroj foto: Peter Brenkus


ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno