Prvou operou v novom roku v kinách CINEMAX bude Pucciniho Turandot z Teatra Real v Madride. Hlavné postavy stvárnia poprední umelci svetovej scény Iréne Theorin a Gregory Kunde.


Jedna z najznámejších svetových opier v réžii divadelného mága, kráľa svetelného dizajnu, znalca orientálneho divadla a fenomenálneho tvorcu Roberta Wilsona, bude mať premiéru 22. januára 2020. Hviezdne obsadenie, známe árie, nádherný ľúbostný príbeh, fascinujúca réžia vychádzajúca z japonského tradičného divadla sú zárukou maximálneho kultúrneho zážitku. Turandot je v opernom svete považovaná aj za posledného mohykána zlatého veku talianskej romantickej opery. V réžii Roberta Wilsona jednoznačne chytí za srdce skúseného i laického diváka, rozhodne nenechá nikoho chladným. Inscenácia patrí k vrcholom sezóny 2017/2018 vo svete.


Turandot so svojimi populárnymi áriami a monumentálnymi zbormi je súčasťou svetového operného repertoáru. Tentoraz si ju môžu milovníci opery pozrieť zo záznamu predstavenia z Teatra Real v Madride prostredníctvom siete kín CINEMAX už v stredu 22. januára 2020 o 19:30.

Posledná Pucciniho opera Turandot z čínskeho prostredia na rozprávkový námet talianskeho renesančného dramatika Carla Gozziho mala svetovú premiéru 25. apríla 1926 v La Scale pod taktovkou legendárneho Artura Toscaniniho. Giacomo Puccini túto operu nikdy nedokončil a záver diela po jeho smrti dokončil jeho žiak Franco Alfano.


Aká je história vzniku tejto opery? Puccini sa dohadoval s libretistami Giusepe Adamim a Renato Simonim na novej opere. Po čase diskutovania padla mienka o Gozzim, že by mohla nejaká jeho hra byť prameňom k vzniku novej opery. Puccini si zohnal Gozziho “Fiabe” (Rozprávky). Po preštudovaní tejto zbierky sa usúdilo, že by to mohla byť práve Turandot.

Z historických prameňov je známe, že skladateľ ju mohol dokončiť, ale nebol nespokojný s finále diela. Dal ho libretistom prepracovať a to ho v práci zdržalo celý rok. Ak by tak nespravil, operu by možno dokončil aj sám veľký skladateľ.

Príbeh, ktorý sa v Pucciniho opere divákom predstavuje, je o dve storočia starší než samotné dielo. Viaže na legendárne Rozprávky tisíc a jednej noci zo 17. storočia. Práve Pucciniho libretistov zaujalo jedno z mnohých spracovaní, ktorých sa rozprávka dočkala. Spracoval ju taliansky dramatik z obdobia renesancie, Carlo Gozzi. Ten nepodľahol francúzskym vplyvom, ako to robili mnohí tvorcovia, no inšpiroval sa povestnou formou talianskeho ľudového divadla. A nebol jediný, komu rozprávka o krutej princeznej Turandot učarovala.

Začiatkom dvadsiateho storočia sa jej chopil jeden z velikánov vtedajšieho inscenačného umenia, veľký reformátor ruského divadla Vachtangov – a jeho javiskové stvárnenie Gozziho diela pretrvalo na scéne v 1 500 reprízach niekoľko desiatok rokov.

Zvláštne však je, že rozprávková téma očarila predstaviteľa verizmu, Giacoma Pucciniho. Verizmus je totiž operným realizmom: a v popredí jeho záujmu stoja drsné či dojímavé príbehy zo života, určite nie rozprávkové bytosti. Puccini však v hudbe dokázal nájsť nové prostriedky na to, aby vyjadril psychológiu postáv a keďže dielo písal v rokoch 1921 až 1924, romantických stôp tam nájdeme len málo. Modernizmus kombinovaný zo zvyškami romantizmu a typický výstredný Puccini – aj to nájdeme v opere Turandot. Orientálne parafrázy v hudbe, dokonca disonantné harmónie a to, čo na Puccinim milujeme všetci – jeho typickú majstrovskú melodickú invenciu, ktorá, nemôže chýbať ani v jeho poslednom diele. Odkazuje síce na jeho talianskych predchodcov, no všetci rozpoznáme jej nezameniteľný štýl a volíme ju familiárne – „pucciniovská“.
Produkcia režiséra Roberta Wilsona z roku 2018 má v sebe neuveriteľnú vizuálnu silu. Tento divadelný mág, ktorý je známy najmä svojou prácou so svetelným dizajnom, pripravil unikátnu inscenáciu s jedinečným výkladom. Východiskom sa mu stalo japonské divadlo Nó a čínska opera. S tým súvisí aj maskovanie, pohyb herca, jeho gestika a mimika… Inscenácia je prepracovaná do najmenších detailov a žne úspechy doma i v zahraničí.

V hlavných úlohách sa pod taktovkou Nicola Luisottiho predstavia poprední svetoví sólisti – Irene Théorin ako chladná čínska princezná Turandot a Gregory Kunde v role Calafa. Spolu s nimi sa predstavia Yolanda Auyanet (Liu), Andrea Mastroni (Timur), Raúl Giménez (cisár Altoum), Joan Martín-Royo (Ping), Vicenc Esteve (Pang), Juan Antonio Sanabria (Pong) a Gerardo Bullón (Mandarín). Spoluúčinkuje zbor a orchester Teatra Real v Madride a detský zbor.

Réžia, scénografia i kostýmy sú veľkolepé, očaria jednoduchosťou a zároveň detailnosťou. Masové zborové scény, unikátne prevedenie, výrazný výklad diela, famózne spevácke i herecké výkony, hviezdne obsadenie, dychberúci dizajn, nádherná a známa hudba a predovšetkým naozaj nezabudnuteľný kultúrny zážitok – toto všetko čaká operných divákov siete kín CINEMAX.
Na divákov čaká ako už tradične prípitok, pohodlné sedenie, dokonalý zvuk a skvelý obraz!
Viac informácií a predaj vstupeniek na www.cine-max.sk a v kinách CINEMAX v mestách Banská Bystrica, Bratislava, Košice, Martin, Nitra, Poprad, Prešov, Trenčín, Trnava a Žilina.

Zdroj: CINEMAX – text bol upravený a doplnený redakciou mojakultura.sk
Zdroj foto: Javier Del Real/Teatro Real

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno