Nikto neočakával večer plný prekvapení. Dokonca, pred udeľovaním Oscarov sa objavili rôzne glosy, ktoré tipovali víťazov. Jediná kategória, v ktorej tipovali víťaza pol na pol, bola cena za najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe.

Súboj medzi Lily Gladstone a Emmou Stone nakoniec vyhrala dojatá Emma, aj keď osobne som dúfala, že sošku si odnesie Sandra Hüller. Jedným dychom však treba dodať, že prekvapenia na Oscaroch sa nezvyknú už nejaké-tie roky konať.


Anatómia pádu – oceňovaný hit sa vytrvalo zahráva s postavami aj divákmi

Večer sa začal konfrontáciou filmov Oppenheimer a Barbie, na margo ktorej si moderátor Jimmy Kimmel večera zavtipkoval, že nikdy by nečakal, že jedna obyčajná bábika spôsobí toľko rozruchu. A na záver sa k svojmu úvodu vrátil a kajal sa, že nie je dobrý moderátor. Nuž, čakali by sme lepší výkon, nielen silené vtipy čítané z čítačky.


Medzi prvými hosťami bol v hľadisku ukázaný divákom režisér Christopher Nolan a hneď bolo jasné, komu bude patriť tento večer. Nasledovali herci a tvorcovia filmov Anatómia pádu, Chúdiatko, Maestro s Bradleym Cooperom (jeho režijný debut). Roberta De Nira a Jodie Foster spomenuli ako legendy, ktoré boli spoločne nominované v roku 1971.


Večer po menovaní celebrít začal konečne prvou udelenou cenou – najlepšou herečkou vo vedľajšej úlohe. Na pódiu sme videli Jamie Lee Curtis, ktorá bola ako vždy nesmierne elegantná, noblesná, ďalšiu nomináciu predstavila Mary Steenburgen, americká herečka a držiteľka Academy Awards za film Melvin a Howard, z roku 1980. Oscara vyhrala favorizovaná Da´Vine Joy Reynolds. Impozantné šaty a impozantný prejav plný sĺz, tak si prevzala ocenenie s podotknutím, že bola jediná čierna herečka nominovaná v tejto kategórii. Da’Vine Joy Randolph získala svojho prvého Oscara za rolu Mary Lamb vo filme Alexandra Payna Zimné prázdniny (The Holdovers).


Anatómia pádu. Foto: Filmtopia

Medailónom tohto filmu pokračoval prenos z Dolby Theatre a v ďalšom vstupe bola odovzdaná cena najlepšiemu krátkometrážnemu animovanému filmu. Na pódiu sa ocitol aj Sean Lennon, syn Johna Lennona, ktorý na diaľku pozdravil svoju matku, vdovu po Johnovi. Snímka War is over využíva aj hudbu legendárneho Johna Lennona, čím demonštruje protivojnový odkaz. Film rozpráva príbeh o dvoch vojakoch, ktorí na diaľku hrajú šach prostredníctvom poštového holuba. Vojaci sú na opačných stranách konfliktu a ani jeden z nich netuší, aké figúrky v šachu mu patria.

Hollywood si dal tohto roku záležať, aby zdôraznil aj všetky technické, remeselné profesie filmu, preto moderátor večera pozval na pódium zástupcov týchto odborov. Zožali väčší potlesk ako celebrity, ktoré ceny udeľovali a získavali.

Podľa očakávania, najlepším animovaným filmom sa stal Chlapec a volavka, japonský animovaný fantasy film z roku 2023, ktorý napísal a režíroval Hayao Miyazaki. Japonský názov, produkovaný štúdiom Ghibli, odkazuje na rovnomenný román Genzaburo Yoshino z roku 1937, ktorý sa vo filme nakrátko objavil, no film má originálny príbeh, ktorý s románom nesúvisí.

 

Chlapec a volavka

Oscara v kategórii najlepší pôvodný scenár získala snímka Anatómia pádu – film získal Zlatú palmu v Cannes a s pozitívnymi ohlasmi ho uviedli aj na Slovensku. Ťažko povedať, či sa snímka American Fiction dostane aj do našich kín, každopádne, cenu za najlepší adaptovaný scenár získal debutant Cord Jefferson. Do časového limitu sa snažil v emočnom prejave dostať čo najviac. Jefferson je pôvodne novinár, ktorý povzbudil všetkých tvorcov a poslal im odvahu, aby písali a režírovali čo najviac filmov.

Oppenheimer vs. Barbie – remíza – Moja kultúra (mojakultura.sk)

Oscarová udalosť vcelku rýchlo odsýpala, všetko bolo oficiálne, podľa striktných pravidiel, až na zopár výnimiek, ktoré ich porušili. Nastal čas na kultúrny program. Čo iné ako hit z Barbie – záverečná pieseň z tohto filmu, by mohlo znieť na Oscaroch? What was I made for v interpretácii Billie Eilish s intímnym klavírom a živým orchestrom bola pôsobivá.

Prekvapenie vyvolal Oscar pre tím maskérov filmu Chudiatko (Poor things). Hororová komédia z viktoriánskej éry Chudiatko (Poor Things) súperila s thrillerom Oppenheimer v 10 rôznych kategóriách. Zatiaľ čo ten druhý vyzeral pre mnohých ako pravdepodobnejší víťaz, Chudiatko bodovalo aj v kategórii výprava.

V make-up a vlasovom stylingu dlho pred ceremoniálom bodoval Maestro. Predpovede na víťazstvo boli podľa mnohých vďaka spôsobu, akým sa Bradley Cooper pozoruhodne premenil na legendárneho hudobníka Leonarda Bernsteina. Tento úspech americké médiá približovali k premene Christiana Bale-a na bývalého viceprezidenta Dicka Cheneyho v roku 2018 vo filme Vice. Porovnávali ho aj s Charlize Theron, ktorá vyzerala ako bývalá moderátorka Fox News Megyn Kelly v roku 2019 v Bombshell (oba tieto filmy boli získali Oscarov za najlepší make-up.) Už dávno pred slávnostným večerom sa kontroverzným stal nos Maestra, alternatíva padla teda na Chudiatko.

Foto: CinemArt

Najviditeľnejší je make-upom znetvorený Willem Dafoe. Za ním nezaostávajú ďalší herci. Výrazná je aj postava, ktorú hrá Emma Stone a nápadné je ochlpenie tváre a hlavy Marka Ruffala. Vo filme je mnoho ďalších postáv, ktoré majú majstrovský make-up a dokonca aj desivé tetovania.

A tým sa zbieranie Oscarov tohto filmu neskončilo. Vyhralo aj nasledujúcu cenu večera -kostýmová dizajnérka vyjadrila najprv poklonu pre všetkých nominovaných, boli pre ňu všetci inšpiráciou. Počas slávnostného večera bolo všetko akosi vážne, no pred kostýmami sa konečne dostavil vtip – pre bulvár. Moderátor večera chcel, aby cez pódium prebehol nahý muž, no ten odmietal. Napokon predsa išiel ohlásiť nominovaných, no nemohol otvoriť obálku, pretože by sa odhalil v celej svojej kráse (aby ste rozumeli, obálka slúžila namiesto figového listu). Naháč zúfalo predniesol vetu, že kostýmy sú vo filmoch veľmi dôležité… A áno, chvíľku to bolo vtipné.

Kategória najlepšieho zahraničného filmu sa hemžila známymi menami, kvalitnými európskymi filmami. Zóna záujmu neprekvapila (The Zone of interest), aj keď v mnohých odhadoch sa ako víťaz očakával Wim Wenders.

Najlepší herec vo vedľajšej roli bol odovzdaný päticou držiteľov Oscarov v tejto kategórii. Sam Rockwell predstavil najviac favorizovaného Roberta Downeyho Jr. Hrdinovia, ktorých vo filmoch tento herec stvárňuje, nebývajú kladní, naopak. Je známy negatívnymi postavami, ktoré dokáže stvárniť skvele. „Chcem poďakovať svojmu hroznému detstvu a Akadémii. Presne v tomto poradí. Chcem poďakovať svojej manželke.“ Ďakoval tímu, ktorý ho angažoval, pretože, ako povedal, on tú prácu potreboval viac, ako tím jeho. Rovnako poisťovaciemu agentovi, ktorý sa ho už 40 rokov snaží poistiť, ale nedarí sa mu to. Víťazoslávne dvihol zlatú sošku nad hlavu a povedal: „Týmto ho pozdravujem“.

Oppenheimer – starý dobrý Christopher Nolan už je zrejme dávno preč – Moja kultúra (mojakultura.sk)

Konečne prejav, čo mal šťavu, príbeh a aj kus úprimnosti. Downey zvládol so cťou aj nemiestnu narážku moderátora, keď ho v hľadisku snímala kamera a nevedomky si pošúchal nos. Ten to komentoval možnou súvislosťou s užívaním drog. Tak dopadnú veci mimo scenára, keď na ne jednoducho nemáte a chcete byť silene vtipný, ale prepísknete tú pomyselnú hranicu.

To skutočne musela prísť na scénu stará herecká generácia, aby to v hľadisku ožilo. Dvojica Arnold Schwarzenegger a Danny De Vito bola vtipná vizuálne i slovne. Herci odovzdali cenu za vizuálne efekty tímu filmu Godzilla minus one. Tvorcovia prišli na pódium vybavení godzillami, len čo potom s nimi, keď v jednej ruke je zlatá soška, v druhej godzilla a ocenený číta prejav z papiera japonsko-anglicky, ktorému je len ťažko rozumieť. Bolo to skrátka originálne.

A konečne Oscar pre favorizovaného Oppenheimera – strih, ktorý bol označený v recenziách za vynikajúci, získala Jennifer Lame. Najlepším krátkym dokumentárnym filmom je Posledná opravovňa (The Last Repair Shop). Film vytvára paralely medzi rozbitými hudobnými nástrojmi a ľuďmi. Sú to často študenti, ktorí hrajú na starých nástrojoch.

Najlepším celovečerným dokumentárnym filmom sa stal 20 dní v Mariupole. Hovorí o hrôzach ruskej invázie na Ukrajinu, je spravený formou denníka a hodnotili ho ako veľmi sugestívny. „Je to prvý Oscar v ukrajinskej histórii a som poctený. Prajem si však, aby som nikdy takýto film nenatočil. Prial by som si to vymeniť, aby sa stalo, že Rusko nikdy nenapadlo Ukrajinu, nikdy neokupovalo naše mestá. No nemôžem zmeniť históriu, nemôžem zmeniť minulosť, ale môžeme sa postarať o to, že všetci budú poznať pravdu o histórii a pravda zvíťazí,“ povedal jeho režisér Mstyslav Černov.

Snímka mala svetovú premiéru na filmovom festivale Sundance 2023, kde zvíťazila v súťaži Sundance World Cinema Documentary Competition. 

Cenu za najlepšiu kameru získal za film Oppenheimer Hoyte van Hoytema, ktorý má za sebou s Nolanom dlhoročnú spoluprácu. Snímka v tejto kategórii súperila s mnohými ďalšími, významnými kameramanskými počinmi. Po úvodných nepremenených nomináciách sa teda favorizovaný film konečne rozbehol.

Oscara za najlepší krátkometrážny film dostal Podivuhodný príbeh Henryho Sugara v réžii Wesa Andersona, je 40-minútová adaptácia Roalda Dahla pre Netflix s Benedictom Cumberbatchom v hlavnej úlohe.

Pesnička The fire inside z filmu Flamin´hot v podaní Becky G a detského zboru bola nielen vizuálne, ale i spevácky atraktívna. A pomyselne nadviazala na ďalšiu kategóriu – najlepší zvuk. Sošku získal film Zóna záujmu (Zone of interest) – príbeh holokaustu, ako sme ho ešte nikdy nevideli, kombinuje dva rôzne zvuky, nahraté v odlišných prostrediach a do tretice je to hudba Micu Leviho.

Je to predsa Amerika – odkazy na Barbie sa objavovali každú chvíľu, nielen v úvode, v medailóne, ale i v pesničke I´m just Ken v podaní Ryana Goslinga, ktorý začal spievať z hľadiska. Intermezzo tejto piesne a choreografiu zvládli tvorcovia na výbornú, v závere vďaka spontánnemu prejavu Goslinga, spievali aj diváci. Medzi muzikantmi sa dokonca objavil legendárny Slash. A vedľa neho spevák v ružovom obleku s trblietkami. Ako sa ten svet zvláštne mení…

Multižánrovú hudbu má na konte švédsky hudobný skladateľ a dirigent Ludvig Göransson a v hudbe k Oppenheimrovi zložil husľový part, za ktorý si odniesol Oscara. V prejave priznal, že husle, nakoniec, ani neboli jeho nápadom. No a aby to bolo spravodlivé, najlepšiu pieseň (na konte má aj Grammy) získala pieseň, ktorú sme počuli v úvode – What was I made for k filmu Barbie. Treba povedať, že Barbie dostala podstatne hlučnejšie ovácie ako predošlý ocenený – hudobný skladateľ, ktorý ďakoval rodičom, že mu namiesto videohier dali gitaru. Zato Billie Eilish sa ukázala vo svojej obvyklej forme pobláznenej tínedžerky. Seriózny obraz hudbe opäť dodal Andrea Bocelli, ktorý spieval duet Time to say goodbye (v minulosti aj so Celine Dion).

Napätie gradovalo, na pódium prišli laureáti Oscarov predstaviť tohtoročných nominovaných v kategórii najlepší herec v hlavnej úlohe. Cenu získal charizmatický írsky herec a muzikant za film Oppenheimer Cillian Murphy. Venoval ju všetkým, ktorí dnes bojujú za mier, v prejave nezabudol pripomenúť, že dnes sa cíti skutočne ako hrdý Ír.

Steven Spielberg ohlásil najlepšiu réžiu. V úvode povedal, že tento rok bol šťastný z pohľadu dobrých filmov, ktoré vznikali. A nekonalo sa žiadne prekvapenie – veľké víťazstvo patrilo filmu Oppenheimer a režisérovi Christopherovi Nolanovi. „Film má len niečo vyše sto rokov. Nevieme, kam sa jeho cesta uberá, ale je mi cťou, že môžem byť súčasťou toho všetkého,“ povedal Nolan po tom, čo poďakoval všetkým blízkym a kolegom.

Chudiatko. Foto: CinemArt

A záhadná kategória – najlepšia herečka v hlavnej úlohe, bola rozlúsknutá: Oscara si prevzala Emma Stone, o ktorej počas večera zaznelo, že je v súčasnosti v stopercentnej hereckej kondícii. „Roztrhli sa mi šaty a taktiež strácam hlas,“ povedala uplakaná Emma. V snímke Chudiatko stvárňuje Bellu Baxter, mladú ženu, ktorú oživil geniálny  a neortodoxný vedec Dr. Godwin Baxter (Willem Dafoe).

Oppenheimer, Zdroj: CinemArt SK

Cenu za najlepší film na záver udalosti odovzdával legendárny Al Pacino. Roky mu pribúdajú, no charizma neubúda. Konečne herec so šarmom a vtipom, ohlásil víťaza veľmi svojrázne, s grimasou a deformovaným hlasom v štýle, no veď aj tak sme to všetci očakávali. Hlavným víťazom 96. ročníka Oscarov sa stal Oppenheimer – bez prekvapenia. Tak, ako na premiére, aj táto udalosť sa nezaobišla bez pripomenutia marketingového ťahu – neustáleho pripomínania Barbie v konfrontácii s týmto filmom. Aj tak to nakoniec vyhral pes Messi z filmu Anatómia pádu, ktorý bol taktiež na ceremónii prítomný. Zjavne dlhý program mu dal zabrať a objavil sa nečakane v zábere vo finále a ocikal hviezdu Matta Damona…

 

Spracovala Zuzana Vachová

Foto: titulná Wikipedia

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno