Pre priaznivcov klasickej hudby v Ružomberku pripravilo občianske združenie Simach Art koncom mája koncert gitarovej hudby skladateľov posledných dvoch storočí. Vo štvrtok 25. mája sa v Galérii Ľudovíta Fullu predstavili traja vynikajúci gitaristi. Z juhu Talianska pricestoval gitarista Andrea Monarda, ktorému sekundovali slovenskí gitaroví virtuózi Martin Krajčo a Ondrej Veselý.

V úvode koncertu uviedol Andrea Monarda (o. i. laureát viacerých medzinárodných gitarových súťaží) dielo Alessandra Solbiatiho Péchés de jeunesse, vychádzajúce zo skladateľových skíc z obdobia rannej mladosti. Tieto skice boli po desaťročiach znovuobjavené a nanovo upravené do koncertnej podoby. Nasledovala Uspávanka Petra Machajdíka, ktorá priniesla (v dobrom zmysle slova) zvláštne melodické motívy a „trblietavé“ harmónie miestami pripomínajúce Debussyho hudbu.  Už tradične sa v Machajdíkovej hudbe pre poslucháčov, ako sa hovorí, zastavil čas.


Koncert pokračoval vystúpením Martina Krajča a Ondreja Veselého. Ich časť koncertu začala okúzlujúcim Malým prelúdiom britsko-islandského skladateľa Olivera Kentisha, na ktoré gitaristi nadviazali výberom z filmovej hudby najslávnejšieho gruzínskeho skladateľa a hudobného mága Giju Kančeliho. V oboch skladbách bolo z interpretov cítiť dokonalú zohratosť a súhru, ich zvukomalebná hra bola zároveň veľmi plastická a znela muzikantsky prirodzene. Nasledovali Pokojné odlišnosti opäť z tvorby Petra Machajdíka, v ktorých obe gitary akoby „splynuli v jeden nenápadne pulzujúci celok“. Koncert pokračoval troma latinsko-americkými skladbami: Memoria e fado brazílskeho skladateľa, gitaristu a klaviristu Egberta Gismontiho, A lenda do caboclo klasika gitarovej hudobnej literatúry Heitora Villa-Lobosa a energickým tangom Zita  slávneho Argentínčana Ástora Piazzollu. Prejav Ondreja Veselého bol pri nich skôr temperamentný až briskný, výraz Martina Krajča zas disponoval obrovskou dávkou kontroly nad tónom a muzikantskou vyzretosťou. V skutku zaujímavá a prejavom netradičná gitarová dvojica.


Pestrofarebný hudobný program večera pokračoval druhou časťou recitálu Andrea Monardu. Nadväzujúc na energickosť Piazzollovho tanga predstavil tento rodák z talianskej Apúlie Capriccio Diabolico Maria Castelnuova-Tedesca, skladateľa, ktorý sa okrem množstva veľmi nápaditých gitarových skladieb preslávil po emigrácii z Talianska do Spojených štátov tesne pred vypuknutím 2. svetovej vojny najmä hudbou pre hollywoodske filmy. Andrea Monarda uviedol vo svetovej premiére zvláštnu, ale aj jedinečnú skladbu Ties jeho krajanky Rosalby Quindiciovej. Vrcholom večera bola napokon preslávená gitarová skladba Recuerdos de la Alhambra jedného z najvýznamnejších gitaristov konca 19. storočia, Španiela Francisca Tárregu, v ktorej sa najefektívnejším spôsobom prejavila Monardova interpretačná vyspelosť a gitarová virtuozita.


Koncert týchto troch gitaristov predstavoval pre ružomberské publikum silný umelecký a poslucháčsky zážitok. Aj keď koncerty v Galérii u Fullu sú trvaním obvykle kratšie, rozmanitosť interpretov a programu udržali naplnenú sálu v plnej koncentrovanosti, za čo sa publikum všetkým trom umelcom aj patrične odvďačilo dlhotrvajúcim potleskom.


Projekt Hudba u Fullu, ktorý existuje vďaka spolupráci s Galériou Ľudovíta Fullu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia. Na koncert finančne prispel i Hudobný fond.

 

Bazala Ivánková

Foto: Martin Bielak

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno