Českými a slovenskými kinami sa momentálne rúti nevídaný filmový koncept. 21. augusta zverejnil český internetový moderátor, producent, influencer, mystifikátor a tak trochu aj podvodník – Kazma, detaily svojho dlho pripravovaného projektu. Tie z jeho nového filmu robia podstatne iný kinozážitok. Filmoví kritici však jeho nový projekt už stihli odsúdiť.

Pár dní pred vyhlásením súťaže o 1 milión dolárov do kín vošla Kazmova ONEMANSHOW – The Movie, ktorá hneď v prvý víkend zlomila niekoľko návštevných rekordov v krajine. V tomto časovom rozpätí videlo Kazmovu filmovú novinku 290 tisíc divákov v 280 kinách po celom Česku. Žiadny iný domáci film doteraz nezaznamenal podobné čísla a zo zahraničných titulov bola úspešnejšia iba marvelovka Avengers: Endgame (344 tisíc divákov za prvý víkend). 


Kto husárske kúsky Kamila Barotšku alias Kazmu už nejakú dobu sleduje, zrejme nie je príliš prekvapený. Priznám sa, že mňa tento internetový fenomén doteraz prekvapivo obchádzal, hoci niekoľko kusých informácií sa ku mne spoza hraníc za uplynulé roky dostalo. Kazma stojí za niekoľkými krajne kontroverznými projektami, ktoré sú na českom internete dnes už legendami zábavného priemyslu. Do značnej miery aj zaslúžene! 


Svojimi “šialenými nápadmi” (ako ich sám rád označuje) neraz vyhodil z rytmu zabehnuté mediálne formáty. V roku 2015 dostal na oceňovanie Český lev dvojníka Jima Carreyho a prítomní hostia aj médiá mu na tento žart prekvapivo naleteli. Následne sa správy o vydarenom podfuku rozleteli po celom svete a na udalosť zareagoval aj sám herec z Hollywoodu. Mohlo by sa zdať, že ďalej to už Kazma dotiahnuť nemôže, no opak bol pravdou. Ako príklad dobre poslúži dnes už ľudovo obľúbená epizóda relácie Prostřeno!, do ktorej Kazma tajne nasadil menej známeho herca, aby predstieral Tourettov syndróm a stváral bizarné kúsky počas nakrúcania. Televízia, ani štáb netušili, že ide o podvod a internet sa vo veľkom zabával.


Podobných výstrelkov má Kazma za sebou už niekoľko a vždy sa mu to podarilo vďaka elitnému produkčnému tímu, ktorý mu dovoľuje pripraviť prakticky čokoľvek, čo si zmyslí. Jeho nový film je toho dôkazom. Jeden a pol hodinová akčná komédia o lúpeži však nie je obyčajnou snímkou, ale súčasťou projektu, ktorý siaha aj mimo kinosál. 


Ešte pred premiérou si málokto vedel predstaviť, čo návštevníkov kín vlastne čaká. Mnohí dokonca pochybovali o tom, že film skutočne existuje a mysleli si, že pôjde len o ďalší vtip s masívnou marketingovou prípravou. Snímka však skutočne beží v kinách a ponúka mix reality, predstieranej reality a totálnej fikcie. Niekto tvrdí, že Kazma sa kreatívne vyhral s možnosťami filmového média a naozaj priniesol zážitok, ktorý sa nekončí titulkami na plátne, ale presahuje až do divákovej reality. Väčšina kritikov však len krúti hlavami a poukazuje na nafúknutú prázdnotu diela a označujú ho za nezmyselný zlepenec rôznych žánrov a motívov, ktorý okrem výhry milióna dolárov neponúka nič hodnotné. 

Kazma na svojom facebookovom profile reagoval na prísnu kritiku takto: 

Filmoví kritici náš film včera odsúdili skôr, než ho v kine stihli vidieť prví diváci. Priznám sa, že sme z toho po všetkej usilovnej práci deň pred premiérou nešťastní, keď sme videli, ako sa nám pár jedincov snaží takto skaziť našu dlhoročnú prácu. Posledných X rokov sa u nás filmový priemysel snaží dostať ľudí do kín, ale nedarí sa mu. Viete, prečo? Pretože väčšinu tých filmov točí len pre seba, aby sa mohli písať tieto intelektuálne recenzie a predávať akademické ceny. Reálne ale ľuďom neponúkli za posledné desiatky rokov nič nové. A my sme im teraz do toho hodili granát. Pretože sme ten film urobili pre ľudí, aby si z filmu odniesli zážitok, ktorý im v kine nikto predtým nedal. O úspechu totiž rozhodujete vy, nie oni. A my s obrovskou pokorou a úctou sledujeme, ako spoločne s vami začíname prepisovať českú kinematografiu. Vaše reakcie sú neskutočné, aj to, čo sa v českých kinosálach naprieč republikou deje. Ďakujeme.

Svojou činnosťou Kazma často poukazoval na praktiky televízie či médií všeobecne a odhaľoval ich skutočné zámery dosiahnuť lepšiu sledovanosť za každých okolností. Rôzne média sa pri tom bežne neštítia nasadiť do praxe aj pochybné prostriedky. 

Kazma trochu opomína fakt, že filmová kritika existuje práve preto, aby divákom poskytla istú oporu v selektovaní kvalitného a menej kvalitného obsahu. Navyše aj súťaž, ktorú Kazma po úvodnom víkende filmu v kinách vyhlásil, pomáha tomu, že film sa stále drží na vrchole návštevnosti. Každý divák má totiž šancu po dopozeraní filmu rozlúštiť šifru, čím môže získať milión dolárov v bankovkách, ktoré Kazma stráži vo svojom trezore. Čo dodať… lepší recept na predaj lístkov v kine už dlho nikto nevymyslel. Kazma tak zariadil, že jeho nový film – nech sú recenzie naň akokoľvek prísne – z rebríčka najnavštevovanejších filmov len tak nezíde. Nie je práve to trochu diskutabilný spôsob, ako predať film (pod)priemernej kvality? Vypredané kiná v prvé dni po premiére sú však čisto výsledkom dlhodobo budovaného imidžu a tajomstva, ktoré okolo seba Kazma vzbudzuje. Po rokoch premyslených stratégií a prezentácií ONEMANSHOW, za ktorou stojí početný produkčný tím, si tak diváci právom kladú množstvo otázok a niet divu, že táto zvedavosť ich dnes vedie do kina. 

Zároveň však pribúda aj tých, ktorí cítia, že si pri Kazmovej tvorbe už nemôžu byť ničím istí. Nový film iba dokazuje, že Kazma rád vytvára zmätok v tom, čo je naozaj a čo nie je, a má tak kontrolu nad všetkým, čo vypúšťa do éteru, pričom si je vedomý šikovných možností, ako divákmi manipulovať a ako ich oklamať.

Treba dodať, že doposiaľ každý zo svojich psích kusov Kazma zastrešil pomocou núdznym. Zo svojich projektov vyťažil prostriedky, ktoré následne venoval ľuďom odkázaným na pomoc iných. Posledné roky však aj jeho pomoc chorým žne tvrdú kritiku. Mnohí Kazmu obviňujú z toho, že svojou dobročinnosťou iba zmierňuje a ospravedlňuje často nemiestne žarty, ktorými však trápi iné skupiny ľudí – obete svojich krutých žartov. 



Matúš Trišč

Zdroj foto: Bontonfilm

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno