Hudobná séria EX: CLASS premosťuje novú a inšpiratívnu hudbu z alternatívy, experimentálnej a klasickej hudby. Tri hudobné projekty – tri rôzne štýly – tri prepojenia.


Slovenská koncertná premiéra britského skladateľa a klaviristu Jamesa Heathera, uvedenie nového albumu Postalgia od skladateľky a klaviristky Katky Málikovej v sprievode ansámblu a objav roka Alapastel – elektronika so slovenskými nápevmi. Druhý ročník festivalu EX:CLASS sa bude konať 30. novembra v trnavskom Malom Berlíne.
Cieľom tohto podujatia je priniesť špecifické hudobné projekty, ktoré dávajú priestor k premosteniu aktuálnych hudobných smerov v oblasti experimentálnej, alternatívnej a klasickej hudby. Pričom cez ne prechádza oblúk inšpirácie v elektronike. Osloviť zahraničných interpretov, ktorí na Slovensku ešte nevystupovali, a prepojiť ich v kontexte domácej tvorby. Veríme, že dobrá hudba môže zaplniť nielen kluby, ale aj miesta ako kostoly, galérie, industriálne priestory.


James Heather sa v detstve zamiloval do tvorby Ludwiga van Beethovena a Clauda Debussyho. Revolučnosť a snovosť oboch skladateľov sa snaží preniesť do svojho intímneho prejavu, kde vedľa seba koexistuje klasika aj elektronika. Vznikol lyrický klavírny ambient s návalom emócií a jedinečnej atmosféry. Albumy Modulations, Stories From Far Away On Piano prinášajú nehu, ktorá zaujala aj zakladateľov Ninja Tune, ktorí si Jamesa upísali pre svoj špecialitami prešpikovaný label Ahead Of Our Time. James pracuje v Ninja Tune, kde má na starosti komunikačnú stratégiu pre Kamasi Washingtona, Cinematic Orchestra, Bonoba a ďalších. Svoju vlastnú tvorbu opisuje s tým, že vždy rád vystupoval zo svojho vnútra, aby pomohol umeleckým víziám ostatných ľudí: „Môžem potom meditovať vo svojej vlastnej hudbe v obdobiach odstávok od hluku priemyslu.“ Jeho ohlas stúpa a pomaly, ale isto sa zaraďuje k hviezdnym klaviristom ako Max Richter, Hauschka, Nils Frahm, ktorí zviditeľnili post klasiku. Heatherova najnovšia nahrávka Stories From Far Away On Piano je založená na príbehov z novín. Zo streamovacích služieb Apple a Spotify si ho stiahlo a počulo už takmer dvadsať miliónov ľudí.


Katarína Máliková prestáva byť Nevestou hôľ. Ukončenie etapy Pustvopol sa udialo na posledných letných festivaloch. Katka ešte chvíľu koncertovala aj sólo, kedy predstavila publiku piesne z nového albumu, ktoré bude hrať v nových live aranžmánoch s dvomi členmi starej kapely – Klaudia Kosmeľová (piano), Tomáš Hríbik (bicie), ku ktorej sa pridá talentovaný basgitarista Michal Šelep. Ambiciózna nahrávka Postalgia má byť ďalším posunutím v Katkinej kariére. Skladateľka a speváčka o nej povedala, že vyjadruje clivý pocit, túžbu, alebo žalospev nad niečím, čo sa nakoniec nestalo: „Možno ste to čakali, možno ste o tom iba snívali. Možno ste v to dúfali, alebo ste ani nevedeli, že je to súčasťou Vašej projekcie o tom, čo by mohlo, alebo malo byť. O čom ste snívali a nestalo sa? Prežil niekto z Vás takýto zvláštny nostalgický pocit?“ Ako táto nostalgia chutí a postalgia počúva sa dozviete v Malom Berlíne.



Kde je hranica medzi ľudovým, akademickým, klasickým a post klasicistickým? Pýta sa Lukáš Bulko alias Alapastel na svojom pôsobivom debute a dáva odpovede skrz rôzne odkazy v originálnom fusion. Skladby sú prezentované s vizuálmi použitými od slovenských maliarov. Mihotavé impresie v istých momentoch nadväzujú na tvorbu elektroakustických skladateľov okolo legendárneho Experimentálneho štúdia SRo, v niektorých okamihoch zase na slovenskú hudobnú modernu na čele s Eugenom Suchoňom a z iného konca pristupujú po trámoch súčasnej elektroniky. Sólové nadýchnutie bude v Trnave zharmonizované sprievodnou kapelou, vďaka čomu naplno vyznejú bohaté aranžmány a pestrá dynamika.

Zdroj TS: MP Production

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno