Komorný, baladický i grunge-ový zážitok v jednom balíčku. Zhudobnená poézia, čítané pasáže i akustické skladby – to všetko ukrýva hudobno-knižné dielo s názvom Stredovek.
Reč je o novinke speváka, gitaristu a skladateľa Miloša Železňáka a jeho multimediálneho tria Atramentum Musicum. „Stredovek je v našom prípade obyčajné slovo chýbajúce v postupnosti detstvo – mladosť – dospelosť. Chýba totiž slovo, ktoré by označovalo život ľudí v strednom veku,“ vysvetľuje básnik a autor textov, Ján Litvák. Ako ďalej dodáva, názov projektu vznikol podľa jednej zo zhudobnených básní.
Inšpirované stredným vekom
Na pozadí skladieb sa odohrávajú mikropríbehy, ktorých hlavnými hrdinami sú autor a jeho kamaráti Frap, Maťo, Ďuri či košický spisovateľ Karol Pém. Ich spoločnými menovateľmi sú stredný vek, vyjadrenie osobných skúseností a originálny pohľad na život. „Chvíľami sa radujú, akoby ich vôbec nedobiehal čas, a chvíľami trpia – aj bez toho, že by boli mučení nejakým prešibaným stredovekým spôsobom,“ dodáva J. Litvák.
Texty zhudobnil, naspieval a načítal Miloš Železňák. Všetky nástroje okrem bicích v skladbách Anna z Arcu (J. Ragan) a Do zvonov (J. Oriško) nahrával Železňák sám. Voľne pritom nadväzuje na predošlú spoluprácu s Litvákom, na hudobno-knižný projekt s názvom Čas (Hudobný fond, 2016).
Komorné i baladické
Opäť ide o zhudobnenie textov, pri ktorom sa očakáva tradičný prístup (napríklad spracovanie štruktúrou A B A). Netradičné sa však stáva tradičným. „Piesne majú inú stavbu a v žiadnej sa nedá vysledovať bežná piesňová forma. Nájdu sa v nich improvizované pasáže, komorné, baladické ako aj grunge-ovo znejúce miesta,“ vysvetľuje M. Železňák.
Pod vizuálnu podobu knihy i CD sa podpísal grafický dizajnér, ilustrátor a člen tria, Raffo Tatarko. Zvukové prostredie skladieb je akustické, bez nadmerných aranžmánov. Dominantným nástrojom je gitara, ktorá je v niektorých skladbách doplnená bicími a basgitarou. O mastering sa postaral Ľuboš Brtáň, knihu s CD vydalo vydavateľstvo Hevhetia. Práce na projekte odštartovali ešte v roku 2018, realizáciu však spomalila pandémia. Dokončenia sa preto dočkal až v súčasnosti.
Zdroj: Hevhetia/Miloš Železňák