Klasický film Petra Solana Prípad Barnabáš Kos (1964) v marci uvedie Český a slovenský filmový festival v Austrálii (CaSFFA), ktorý tradične v prvý jarný mesiac v krajine protinožcov predstavuje slovenskú a českú kinematografiu. Koná sa od 24. marca do 2. apríla v Sydney a ponúkne trinásť súčasných slovenských dlhometrážnych a krátkometrážnych filmov vrátane čerstvého držiteľa ceny Český lev za najlepší film Il Boemo (2022) Petra Václava. V marci sa na dvoch podujatiach v Európe predstavia aj klasické filmy Dušana Hanáka a Dušana Trančíka.

Otváracím filmom desiateho ročníka Českého a slovenského filmového festivalu v Sydney je historická hudobná dráma Il Boemo o vzniku a rozpade kariéry Josefa Myslivečka, jedného z najznámejších hudobných skladateľov druhej polovice 18. storočia. Prináša príbeh o človeku, ktorý si chce splniť sen a stať sa operným skladateľom. Vďaka svojej húževnatosti, kúzlu osobnosti a osudovému šťastiu uspeje, no jeho sláva trvá iba pätnásť rokov. Bojuje s chorobou, ktorá je drahou daňou za prežité rozkoše. No aj v tých najhorších obdobiach svojho života skladá tú najlepšiu opernú hudbu, v ktorej dokáže s neuveriteľnou silou hovoriť o citoch a vášňach. Film na nedávnom udeľovaní filmových cien Český lev získal šesť sošiek vrátane ocenení za najlepší celovečerný hraný film a najlepšiu réžiu. Do slovenskej kinodistribúcie vstúpi 16. marca.


V Sydney sa premietnu aj ďalšie slovenské a koprodukčné filmy. Je medzi nimi dráma Piargy (2022) Iva Trajkova, ktorá je so šestnástimi nomináciami jedným z favoritov na národnú filmovú cenu Slnko v sieti. Austrálski diváci uvidia aj rozprávku Zakliata jaskyňa (2022) Mariany Čengel Solčanskej, poviedkovú komédiu Superžena (2022) Karola Vosátka, drámu Slovo (2022) Beaty Parkanovej, komédiu Grand Prix (2022) Jana Prušinovského, animovanú drámu Moja afganská rodina (2021) Michaely Pavlátovej a dokumentárne snímky Michael Kocáb – rocker verzus politik (2022) Olgy Sommerovej a Let domov (2022) Tomáša Bojara. Z krátkych filmov festival uvedie snímku Zuza v záhradách Lucie Sunkovej, ocenenú ako najlepší animovaný film na udeľovaní cien Český lev, a tri študentské filmy Ana Romany Candrákovej, Connected Petra Skye Kološa a Sídlisková spojka Kristiána Grupača.


Zástupcom klasickej kinematografie na austrálskom festivale je Prípad Barnabáš Kos Petra Solana,  satirická tragikomédia pranierujúca malomeštiacke prežitky, pokrytectvo a intrigánstvo. Hlavného hrdinu filmu, trianglistu Barnabáša Kosa, nečakane vymenujú za riaditeľa veľkého symfonického orchestra. Skromný hudobník sa spočiatku bráni, no čoskoro pochopí, akými pravidlami sa riadi mechanizmus kariéry, ku ktorému nevyhnutne patrí pochlebovanie a šplhúnstvo jeho kolegov. Film je  adaptáciou poviedky Petra Karvaša Barnabáša Kosa vzostup a pád zo zbierky Čert nespí a v digitálne reštaurovanej podobe ho po svetovej premiére na festivale v Lyone v roku 2018 uviedli viaceré významné festivaly klasických filmov.


Okrem Solanovho filmu sa v marci k divákom dostanú aj ďalšie dva klasické filmy. Vo Švédsku bude mať projekciu v troch mestách Göteborg, Štokholm a Malmö film režiséra Dušana Hanáka Ružové sny (1976). Uvedie ho Švédsky filmový inštitút v rámci tematického cyklu Šťastie: filmy o šťastí, ktorého zámerom je reflektovať šírku filmových zobrazení šťastia a tiež poukázať na to, ako sa pojem šťastie prehodnocuje v závislosti od času a miesta. „V niektorých filmoch šťastie na seba berie podobu extatického opojenia, v iných podobu tichej spokojnosti. V niektorých filmoch je predmetom osobného boja, v iných politického. V niektorých filmoch je šťastie nápadné svojou neprítomnosťou, v iných sa posadnutosť šťastím ironizuje,“ charakterizujú organizátori dramaturgiu cyklu.


Hanákov film Ružové sny je o dospievaní, snívaní a prvej veľkej, ale zakázanej láske. V poetickom príbehu o vzťahu medzi dobrosrdečným, trochu naivným poštárom Jakubom a krásnou Rómkou Jolankou na seba naráža nespútaný svet hravej fantázie a triezvy pragmatizmus každodenného  života, ktorému musí ružové snívanie oboch hlavných hrdinov napokon predsa len ustúpiť. Dielo režiséra Dušana Hanáka a spisovateľa Dušana Dušeka, plné láskavého humoru, ocenila odborná kritika, ako aj široké publikum doma i v zahraničí.

Projekciu na špeciálnom podujatí v zahraničí bude mať v marci aj krátky dokumentárny film Dušana Trančíka Vrcholky stromov (1972), formálne netradičným spôsobom zachytávajúci prácu i chvíle oddychu zamestnancov v cementárni v Hornom Srní. Film sa premietne vo Filmovom múzeu v Mníchove v spolupráci so vzdelávacím centrom SDI Mníchov a Slovenským filmovým ústavom. Trančíkova snímka bude uvedená ako predfilm drámy Il lungo silenzio (1993), ktorú nakrútila nemecká režisérka Margarethe von Trotta.

 

Zdroj: TS Simona Nôtová, tlačová tajomníčka SFÚ

Zdroj foto: SFÚ (Prípad Barnabáš Kos), Pilot Film (Il Boemo), CinemArt SK (Piargy)

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno