Historická dráma Piargy režiséra Iva Trajkova sa s najvyšším počtom nominácií aj víťazstiev na tohtoročnom udeľovaní cien Slnko v sieti stala najúspešnejším filmom roku 2022. Snímka získala ocenenie vo všetkých technicko-umeleckých kategóriách, ako sú najlepší filmový strih, kamera, zvuk, scénografia, vizuálne efekty, kostýmy či masky. Najlepším filmom za minulý rok sa však stala dráma Obeť. 

Pôvodom macedónsky režisér a scenárista Ivo Trajkov si odniesol Slnko v sieti aj za najlepší filmový scenár k filmu Piargy, ktorý bol inšpirovaný dielom slovenského prozaika Františka Švantnera.


„Aj keď som nikdy nechodil do školy na Slovensku ani v Česku, tu u vás som objavil nádhernú literatúru. Je prekliatím literatúry takzvaných malých jazykov, že zostáva skrytá pred svetom. Som presvedčený, že keby Švantner písal francúzsky, tak by o ňom celá Európa vedela,“ hovorí Trajkov na margo slovenskej literárnej tradície a k nakrúcaniu historických filmov dodáva: „Návrat ku koreňom je vždy prizmou novej generácie. Nie je to rozprávanie toho istého príbehu znova, ale je to nová interpretácia, nový pohľad, ktorý využíva to, čo dnes vieme. Som rád, že naša interpretácia bola rozpoznaná vo svete vďaka univerzálnosti témy a rozpoznateľnosti kvality.“


Ivo Trajkov, režisér filmu Piargy

Film Piargy získal celosvetovo desiatky filmových cien, niet preto divu, že sa mu darilo aj pri udeľovaní Slovenských národných filmových cien, kedy obdržal aj divácku cenu.


Vďaka snímke si cenu odniesla aj Jana Kvantiková za rolu Johanky, rovnako jej herecký kolega Attila Mokos za úlohu Jána Roháča. Herec zažil počas udeľovania hneď dvojnásobný úspech, keď bol ocenený aj jeho výkon v komédii Rasťa Boroša Čierne na bielom koni.


Piargy si pripísali ďalší zisk aj vďaka najlepšiemu ženskému hereckému výkonu, ktorý patrí Judit Pecháček. „Milujem, keď vo filme nemusím veľa rozprávať. V tomto filme rozprávame najmä pohľadmi a emóciami,“ povedala pre náš portál Pecháček a dodala: „Dostala som veľký herecký priestor, čo nie je samozrejmosť. Aj keď sa na Slovensku nakrúca stále viac, stále tých projektov nie je toľko, koľko je hercov a herečiek. Som veľmi rada za spolupráca s Ivom Trajkovom, ktorá bola výnimočná. Ak by si ma ešte zavolal do ďalšieho filmu, hneď by som do toho šla.“

Najväčším prekvapením večera sa stala snímka Obeť režiséra Michala Blaška, ktorý vyfúkol favoritovi dve najprestížnejšie ocenenia, Slnko v sieti za najlepší film roku 2022 a najlepšiu réžiu. Najlepším dokumentárnym filmom sa stal portrét fotografa Deža Hoffmana s názvom Dežo Hoffmann – fotograf Beatles, ktorý nakrútil režisér Patrik Lančarič. Cenu Slnko v sieti získal aj celovečerný animovaný film Tvojazem režiséra Petra Budinského.

Michal Blaško, režisér filmu Obeť

Počas galavečera zazneli aj tri piesne, ktoré môžu diváci poznať ako titulné piesne k filmom Piargy, Čierne na bielom koni aj pieseň od Franka Sinatru, ktorú zaspievala Alžbeta Ferencová, a ktorá zaznela aj v populárnom seriáli Iveta. Všetky piesne zazneli v podaní Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu pod taktovkou Michaely Rózsa Růžičkovej.

Mám to šťastie, že som s nimi za relatívne krátku dobu už niekoľký krát a zakaždým je to obrovská radosť.“ Dirigentka nám prezradila viac o aranžovaní jednotlivých populárnych piesní pre orchester: „V pesničke k filmu Piargy od Veroniky Rabada bol výrazne využitý slovenský folklór, čo malo veľký potenciál pre symfonický zvuk. Je to nádherná práca.“ Ďalšia pieseň Jany Kirchner prešla jazzovou úpravou a rytmicky aj výrazovo bola prispôsobená žánru piesne. Pre dirigentku znamenala pieseň svojskú skúsenosť: „Bola to veľká zábava a zároveň veľmi ťažký aranž. Je to neo-country kapelová pieseň, pri ktorej sme chvíľu museli hľadať správne uchopenie, no myslím, že to vyšlo na výbornú. Nakoniec sme zahrali aj My Way od Franka Sinatru. Chceli sme, aby to bolo krehké a krásne, a to sa nám hádam tiež podarilo. Dúfam, že v budúcnosti tu budeme mať aj kategóriu najlepšia filmová či seriálová pieseň, lebo evidentne tu je z čoho vyberať.“

Dopredu avizovaným laureátom ocenenia za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre je kameraman Laco Kraus.

Počas večera sa na pódiu Veľkého koncertného štúdia Slovenského rozhlasu zišli aj bývalí kolegovia a študenti nedávno zosnulého režiséra a pedagóga Stanislava Párnického, aby mu vzdali úctu odovzdaním ceny za Výnimočný prínos slovenskej audiovizuálnej kultúre in memoriam. Išlo azda o najdojímavejší moment večera. 

 

NOMINOVANÍ A VÍŤAZI NÁRODNÝCH FILMOVÝCH CIEN SLNKO V SIETI ZA ROK 2022:

 

NAJLEPŠÍ HRANÝ FILM

Čierne na bielom koni r.: Rasťo Boroš, prod.: Rasťo Boroš

Obeť r.: Michal Blaško, prod.: Jakub Viktorín, Pavla Janoušková Kubečková

Piargy r.: Ivo Trajkov, prod.: Silvia Panáková, Erik Panák

 

NAJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNY FILM

Dežo Hoffmann – fotograf Beatles r.: Patrik Lančarič, prod.: Patrik Pašš

Odpočítavanie – posledný film Ivana Palúcha r.: Martin Palúch, prod.: Peter Neveďal

±90 r.: Marek Kuboš, prod.: Marek Kuboš, Peter Dubecký, Roman Genský

 

NAJLEPŠÍ ANIMOVANÝ FILM

Milosť r.: Ivana Laučíková, prod.: Ivana Laučíková

Tvojazem r.: Peter Budinský, prod.: Peter Badač, Barbora Budinská, Jan Hameeuw

Websterovci vo filme r.: Katarína Kerekesová, prod.: Katarína Kerekesová, Anna Vášová, Jiří Mika

 

NAJLEPŠIA FILMOVÁ RÉŽIA

Peter Bebjak film: Tieňohra

Michal Blaško film: Obeť

Ivo Trajkov film: Piargy

 

NAJLEPŠÍ FILMOVÝ SCENÁR

Rasťo Boroš film: Čierne na bielom koni

Jakub Medvecký film: Obeť

Jana Skořepová, Ivo Trajkov film: Piargy

 

NAJLEPŠÍ KAMERAMANSKÝ VÝKON

Peter Bencsík film: Piargy

Federico Cesca film: Svetlonoc

Martin Žiaran film: Tieňohra

 

NAJLEPŠÍ FILMOVÝ STRIH

Pavel Hrdlička, Thibault Hague Bensimon film: Svetlonoc

Marek Kráľovský film: Tieňohra

Michal Reich film: Piargy

Alena Spustová film: Dežo Hoffmann – fotograf Beatles

 

NAJLEPŠÍ FILMOVÝ ZVUK

Juraj Baláž, Ivo Heger film: Piargy

Clemens Endreß, Matthias Schwab, Simone Weber, Viktor Krivosudský film: Obeť

Jiří Klenka film: Tieňohra

 

NAJLEPŠIA FILMOVÁ HUDBA

Juraj Dobrakov film: Tieňohra

Kiril Džajkovski film: Piargy

Pjoni, Rob film: Svetlonoc

 

NAJLEPŠÍ ARCHITEKT – SCÉNOGRAF

Tomáš Berka film: Piargy

Tomáš Berka film: Svetlonoc

Miriam Struhárová film: Čierne na bielom koni

 

NAJLEPŠIE KOSTÝMY

Erika Gadus film: Obeť

Alexandra Grusková film: Plastic Symphony

Anita Hroššová film: Piargy

Františka Králíková film: Arvéd

Katarína Štrbová Bieliková, Anna Hrušková film: Kryštof

Helena Tavelová film: Zakliata jaskyňa

 

NAJLEPŠIE MASKY

Anita Hroššová film: Piargy

Juraj Steiner, Martin Blizniak film: Kryštof

Vladimír Wittgruber film: Svetlonoc

 

NAJLEPŠIE VIZUÁLNE EFEKTY

Boris Masník film: Arvéd

Tibor Meliš film: Svetlonoc

Jaromír Pesr, Michal Plička film: Piargy

 

NAJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNEJ ÚLOHE

Judit Bárdos (Juliša) film: Piargy

Natália Germani (Šarlota) film: Svetlonoc

Vita Smačeľuk (Irina) film: Obeť

 

NAJLEPŠÍ ŽENSKÝ HERECKÝ VÝKON VO VEDĽAJŠEJ ÚLOHE

Jana Kvantiková (Johanka) film: Piargy

Iva Bittová (Otyla) film: Svetlonoc

Jana Oľhová (teta Uľa) film: Piargy

 

NAJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON V HLAVNEJ ÚLOHE

Attila Mokos (Ján Roháč) film: Piargy

Milan Ondrík (Bandy Koháry) film: Čierne na bielom koni

Milan Ondrík (Jan Kavka) film: Tieňohra

 

NAJLEPŠÍ MUŽSKÝ HERECKÝ VÝKON VO VEDĽAJŠEJ ÚLOHE

Marek Geišberg (Tomáš) film: Svetlonoc

Attila Mokos (Lučáno Ármin Wámbéry) film: Čierne na bielom koni

Marián Geišberg (biskup) film: Piargy

 

NAJLEPŠÍ TELEVÍZNY FILM/MINISÉRIA/SERIÁL

Jozef Mak r.: Peter Bebjak, prod.: Roman Genský, Peter Bebjak, Rasťo Šesták

Kôň r.: Martin Šulík, prod.: Rudolf Biermann, Martin Šulík

Krakonošovo tajomstvo r.: Peter Bebjak, prod.: Rasťo Šesták, Peter Bebjak, Sláva Adamíková

 

 

Spracovala redakcia Moja Kultúra SK

Zdroj titulnej foto/foto orchestra: Moja kultúra SK

Autor foto z pódia: Zdenko Hanout

Autor foto fotostena: Robert Tappert

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno