Dramaturgii novej sezóny Opery ŠDKE nechýba odvaha, progresívnosť, tradícia, náročné diela, galakoncerty, ale i súčasná tvorba, ba dokonca i slovenská opera. Priam nevídaná koncepcia. Ostáva veriť, že tentoraz pandémia nebude brániť v jej realizácii a diváci si interpretáciu diel budú môcť naplno vychutnať v hľadisku.

Štátne divadlo Košice je oficiálne otvorené! Deň otvorených dverí v nedeľu, 5. septembra 2021 pomyselne odštartoval novú, v poradí 77. divadelnú sezónu. Košičania si dopriali krásne nedeľné popoludnie a divadlo im ponúklo bohatý program: komentovanú prehliadku, cestu okolo divadelného sveta, kávičku s umelcami, kúpu zberateľskej pamätnej 0 – eurovej bankovky či rozprávku Čertova dobrota s Ferkom Balogom.


Stretnutia v hľadisku v novej divadelnej sezóne 2021/2022 budú pre divákov i tvorcov nepochybne vzájomne podnetné a vzácne, hoci práve košické divadlo i napriek pandémii dokázalo fungovať aj v predchádzajúcej sezóne v online priestore a priniesť publiku desať nových produkcií. Ako hodnotí sezónu poznačenú lockdownom riaditeľ Opery Roland Khern Tóth?


„V uplynulej sezóne sme vnímali a na vlastnej koži zažili, ako sa pre pandémiu zatvorili divadlá po celom svete, vyprázdnili hľadiská operných domov, zrušili mnohé  produkcie  a projekty. Pandémia vniesla neistotu do divadelného života i života divákov aj umelcov, nedokázala však umlčať umeleckú výpoveď, ktorú chce naše divadlo ponúknuť divákovi i v tejto dobe. Zložitá situácia vyprovokovala vedenie a umelcov na celom svete vytvárať iné formy umenia a prinášať ich inou cestou divákovi. Tvorili sme v prázdnych divadlách, na upravených javiskách i hľadiskách, s odstupmi a v komornejšej forme. Umenie na celom svete zmenilo nemé a studené monitory a obrazovky našich telefónov a tabletov na malé divadlá.“


Posledný rok a pol podľa riaditeľa košickej Opery ukázal, aké dôležité bolo pre divadlá zostať kreatívnym. „Nezáležalo na tom, či sme veľké, malé, svetové či regionálne divadlo. Po celom svete divadlá produkovali online predstavenia, ktoré vďaka kreativite a jedinečnej interpretácii zostanú ako pripomienka tohto obdobia  pre budúcnosť.“


Pandémia otvorila dvere do sveta i košickej Opere, ktorá svojou tvorbou dokázala, že veľké živé umenie nevzniká iba v hojnosti,  ale aj v náročných časoch a možno práve vtedy je o to väčšmi potrebné. Počas lockdownu dokázali umelci naštudovať v špeciálne pripravených, takzvaných „covidových“ dramaturgiách mnoho online premiér, napríklad Schubertovu Zimnú cestu v podaní nášho excelentného tenoristu Pavla Bršlíka (klavírny sprievod Róbert Pechanec) či Mahlerove piesne a mnohé ďalšie tituly, ktoré si však zaslúžia byť uvedené aj naživo.

Riaditelia súborov ŠDKE a nový šéfdirigent Peter Valentovič

Opera ŠDKE uvedie hneď v septembri (22. a 25.9.) dve premiéry naštudované v minulej sezóne. Opulentne inscenovaná opereta Vojvodkyňa z Chicaga Emmericha Kálmána otvorí opernú sezónu v radostnom duchu svojimi operetnými i jazzovými rytmami. 

Nasledovať bude Roberto Devereux (30.9. a 1.10.) Gaetana Donizettiho – dielo o zániku jednej veľkej epochy i osobného sna kráľovnej Alžbety I. a jedna z najkrajších opier belcanta,  ktorej online prenos minulý rok sa  stretol s vynikajúcim medzinárodným ohlasom divadelných profesionálov aj kritiky.

Divadlo oslávi v októbri galakoncertom (10.10.) životné jubileum legendárneho slovenského tenoristu Petra Dvorského. 

Ďalšou opernou premiérou v októbri (29. a. 30. 10) bude Werther Julesa Masseneta – romanticko-tragická opera podľa epochálneho Goetheho románu, hrdina ktorej je senzibilný rebel, hľadajúci zmysel sveta.

Opera pripravila aj výnimočné koncerty a komorné diela pre novú sezónu. Vynikajúca slovenská sopranistka Slávka Zámečníková, sólistka Viedenskej štátnej opery, zaspieva v novembri (20.11. 2021, Historická budova ŠDKE, 21. 11. 2021, Dóm Sv. Alžbety) v Košiciach sólo v hlbokom diele poľského skladateľa Henrika Góreckeho – v jeho 3. symfónii pod vedením  nového šéfdirigenta Opery ŠDKE Petra Valentoviča.

Uvedenia naživo sa dočká aj osobito poňatá inscenácia Alma a Gustav Mahler: Manželstvo v piesňach, ktoré bolo počas pandémie odvysielané online a v ktorom participujú všetky tri súbory ŠDKE. Je to príbeh osudového manželstva dvoch umelcov a ľudí a nerovného vzťahu dominantného a mocného skladateľa a najkrajšieho dievčaťa Viedne začiatkom 20. storočia. (26.11.)

Peter Mazalán – autor, režisér, performer a spevák prinesie v decembri (1. 12.) autorskú interpretáciu Bachovej kantáty „Ich habe genung/Už stačí“  v spojení s textami Hermanna Hesseho, ktorá má prispieť k diskusii o tolerancii a rovnosti medzi ľuďmi. Odvysielané online predstavenie Schubertovej Zimnej cesty predstaví  6. decembra 2021 svetoznámy tenorista Pavol Bršlík v premiére v decembri naživo.

Yudina je názov novej opery, ktorá vzniká v spolupráci ŠDKE a  etablovanej slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej. Námetom opery je život výnimočnej klaviristky Márie Venianimovny Yudiny. Je to príbeh konfrontácie moci a umelca, príbeh poslednej ruskej „Jurodivej“, príbeh ľudskej odvahy aj zbabelosti, príbeh vzťahu umelca k slobode ľudskej i umeleckej a jeho vzťahu k totalitnému politickému systému.

„Po zrušení niekoľkých minuloročných predstavení, vrátane rozlúčkového predstavenia Roberta Devereux v Štátnom divadle Košice vo svojej rodnej krajine, sa pani Gruberová v novembri rozhodla pre koniec svojej viac ako 50-ročnej profesionálnej kariéry. Niekoľko faktorov nás priviedlo k myšlienke vzdať hold kráľovnej bel canta vydaním prvého originálneho memoáru s názvom Edita Gruberová: Život v obrazoch, a tak zoficiálniť jej derniéru s operným svetom rovnako ako aj osláviť jej 75. narodeniny. Autorom myšlienky je študentka VŠMU Michaela Suchá a na tomto projekte kooperujeme s pani Gruberovou a rovnako aj so šéfdirigentom Petrom Valentovičom. Barbara Klimo, dcéra pani Gruberovej pripravuje eseje do knihy. Sme radi, že na tejto knihe s ŠDKE spolupracujú tie najvýznamnejšie operné domy ako La Scala, Salzburské slávnosti, Metropolitná opera, Bavorská štátna opera, Viedenská štátna opera, ROH Covent Garden, Teatro Real v Madrie, Liceu, Opera de Paris a ďalšie,“ menuje detaily memoáru riaditeľ Roland Khern Tóth.

V januári (28. a 29. 1.). divákov čaká jeden z najznámejších operných titulov – Tosca Giacoma Pucciniho. Melodramma v 3 dejstvách, ako ju nazval sám Puccini, je veľkou opernou freskou, plnou melódií a emócií na historickom pozadí takmer filmového príbehu, v ktorom hlavní hrdinovia sú vrhnutí hrubou silou osudu zo sna svojho žitia v ústrety smrti. V druhej časti sezóny prinesie Opera ŠDKE scény z Wagnerovho veľkolepého opusu o protiklade lásky a smrti, dňa a noci – z opery Tristan a Izolda, hudobne naštudované ešte v dobe pandémie pod vedením Petra Valentoviča

Poslednou opernou premiérou sezóny v 20. a 21. mája 2022 bude Kráľ Roger Karola Szymanowského, výnimočné dielo dvadsiatych rokov 20. storočia, ktoré dobýja v posledných rokoch svetové scény nielen svojím exotickým námetom, ale i hudbou, ktorá je moderná i opojná, expresívna i mystická, slovanská i západná zároveň.

„V hĺbke tvojho srdca spí nesnívaný sen“  – otázku, ktorú položí Pastier kráľovi Rogerovi v závere opery, aby relativizoval svoj prežitý život ako aj spoločenské usporiadanie, chcú košickí divadelníci položiť v dnešnej dobe sami sebe a divákom. Pretože klásť otázky a hľadať odpovede – to je úlohou divadla  v každej dobe a obzvlášť dnes. „Prajem umelcom aj divákom, nám všetkým: pevné zdravie a radosť z umenia,“ uzatvára riaditeľ košickej Opery Roland Khern Tóth.

 

Spracovala Zuzana Vachová

Zdroj foto: Joseph Marčinský

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno