Ocitli ste sa posledných pár mesiacov v situácii, kedy ste chceli navštíviť kino a v ponuke multiplexov ste našli len známe značky, ktoré ste na plagátoch mohli vidieť aj pred dvadsiatimi rokmi? Naše kinosály tento rok skutočne ovládli pokračovania známych či dokonca legendárnych veľkofilmov a nie je to iba trend posledného obdobia. Éra remakov, rebootov a sequelov je tu už nejaký čas a nových, sviežich a originálnych filmov je v medziach komerčnej kinematografie občas naozaj málo.
Len si to zhrňme. V roku 2024 sme už mali možnosť vidieť tieto pokračovania slávnych titulov: Duna: Časť druhá, Kráľovstvo planéty opíc, Tiché miesto: Prvý deň, V hlave 2, Furiosa: Mad Max Sága, Policajt v Beverly Hills: Axel F, Bad Boys: Na život a na smrť, Twisters, Deadpool & Wolverine a práve prichádza do kín aj Votrelec: Romulus. Ešte nás čakajú Beetlejuice Beetlejuice, Joker: Folie à Deux, Úsmev 2, Venom: Posledný tanec, Moana 2 či dokonca pokračovania legiend Mufasa: Leví kráľ a Gladiátor 2.
Kto by si to bol pomyslel, že sa raz dočkáme rozšírení tak slávnych príbehov, o ktorých sme si už mysleli, že sú nedotknuteľné a zakonzervované v čase a srdciach divákov a diváčok. O pokračovaní Gladiátora sa nesmelo šuškalo roky, no vždy to znelo ako podvodná pieseň sirén. Na legendy sa jednoducho nesiaha! Nuž, nie je to celkom tak.
Faktom zostáva, že známa značka zaručene priláka do kín väčšie množstvo divákov, než film s neznámymi postavami a svetom, do ktorého sa ešte nikto z nás nemal možnosť ponoriť. Pandémia tieto trendy ešte viac posilnila. Boj, ktorý kiná a distribútori zvádzajú s nízkou návštevnosťou sa už dá nazvať dlhodobým. Z času na čas čísla vystrelia, keď sa na plátna dostane práve snímka, okolo ktorej môžu distribútori vybudovať rozruch. Stačí, že režisérom je Christopher Nolan či James Cameron a spozornejú všetci, viac aj menej nároční diváci.
Neraz sa mi na premiére stalo, že vedľa mňa sedel niekto, kto si po polhodine filmu uvedomil, že vlastne nevie, prečo prišiel do kina práve na tento film a radšej sa zvyšok minutáže venoval četovaniu na telefóne či spánku. Aj takýto človek je však súčasťou kolektívu, ktorý rozhodol napríklad o tom, či bude v tržbách úspešnejší Oppenheimer alebo Barbie. No kinami často bez väčšej pozornosti prefrčia filmy, ktoré majú všetky logické predpoklady stať sa úspešnými, no napokon sa tak nestane. Dobrým príkladom je nedávny Kaskadér. Napriek uspokojivému hodnoteniu a hviezdnemu obsadeniu, ktorému kraľovali Ryan Gosling a Emily Blunt, snímka celosvetovo zarobila 178,1 miliónov dolárov, čo je “len” o 50 miliónov viac ako rozpočet filmu. V tom čase mohli diváci v kine vidieť aj pokračovanie Planéty opíc, ktorého celosvetový úspech sa dá vyčísliť na 394.7 miliónov v tržbách pri 160 miliónovej produkcii.
Aj na tomto prípade je dobre vidieť, že starý model, kedy sa do kina chodilo kvôli známym hercom, už neplatí. Diváčky a diváci radšej investujú svoj čas, pozornosť a peniaze za drahé lístky vtedy, keď už majú so značkou istú skúsenosť, postavy či prostredie filmu im je známe z predošlých dielov a nemusia od nuly spoznávať nový fiktívny svet a okolnosti. Filmové pokračovania skrátka vyhovujú tým, ktorí idú do kina za oddychom. Sequely poskytujú pohodlie a pre štúdiá znamenajú menší risk. A to platí aj v prípade, že sa rozpočet ďalšej časti navýši kvôli potrebám priniesť väčší a pompéznejší príbeh. Návratnosť je stále veľmi pravdepodobná.
Aj keď sú filmové pokračovania fenoménom už niekoľko desaťročí, ich vzostup za posledné roky je veľmi zreteľný. Desať najzárobkovejších filmov za rok 2022 tvorilo osem priamych pokračovaní obľúbených sérií (Avatar: Cesta vody, Top Gun: Maverick, Jurský svet: Nadvláda, Doctor Strange v mnohovesmíre šialenstva, Mimoni: Zloduch prichádza, Čierny Panter: Navždy Wakanda, Thor: Láska a Hrom, Kocúr v čižmách: Posledné želanie), jeden film patriaci do divácky obľúbeného univerza, hoci nie je doslovným sequelom (The Batman) a iba jediný z filmov bol skutočný originál (Watergate Bridge).
O rok neskôr sa situácia trochu zmenila vďaka už spomínanej Barbie a Oppenheimerovi, no rok 2024 je dôkazom toho, že trend rozširovania známych franšíz pretrváva. Otázne je dokedy.
Osobne ma chvíľu držal silný entuziazmus z toho, že mnohé legendárne série ožívajú. Oznámenie druhého Gladiátora mi pripadalo ako sen, plnohodnotný nový Votrelec takisto. No zdá sa, že tieto sny sa veľmi rýchlo stávajú skutočnosťou a keď sa raz niečo stane trendom, pochopiteľne sa pritom stráca pocit čohosi mimoriadneho. Spomínam si na nadšenie z prvých Avengerov v roku 2012, keď sa všetci slávni superhrdinovia mali po prvý raz objaviť spolu v jednom filme. Dnes sme už podobných praktík – najmä od Marvelu – presýtení. Hoci je pravda, že Deadpool & Wolverine znie ako funkčná kombinácia a dokazujú to aj miliardové tržby.
Ak patríte medzi tých, ktorí sa filmových pokračovaní nevedia nabažiť, potom by ste mali vedieť, že žijete v zlatej ére Hollywoodu. Ak vám naopak vadí, že v ponuke veľkých kín vidíte len známe tituly a radi by ste si pozreli niečo nové a neznáme, možno vám pomôže malé uistenie, že trendy po nejakom čase vždy pominú. Množstvo sequelov v kinách nie je spôsobené tým, že by Hollywoodu chýbala kreativita. Moc zmeniť nastavenie veľkých štúdií majú znova v rukách diváci. Kým bude návštevnosť sequelov spoľahlivá, môžeme očakávať ďalšie a ďalšie prírastky do filmových sérií.
Naproti tomu tu máme aj malé kiná, ktoré ponúkajú nezávislé snímky často z európskej produkcie. A na poli európskeho či festivalového filmu sa v žiadnom prípade nedá hovoriť o nedostatku nových prúdov. Preto ak vás už veľké filmové série nudia a máte pocit, že pre vás kino znamená viac ako oddych, môžete sa obzrieť za ponukou menších kín, ktorá je mimoriadne bohatá, a objaviť tak celkom nový kultúrny priestor a filmový vesmír.
Matúš Trišč
Zdroj titulnej foto: CinemArt SK