Producent, režisér a spoluautor nového slovenského krimi trileru Fentasy Samuel Vičan v rozhovore pre náš portál rozpráva o inšpirácii skutočnými udalosťami zo Slovenska aj o veľkej popularite a uznaní slovenských trilerov v zahraničí. 

Oficiálna synopsa filmu: Sofia nadovšetko miluje divoké párty. A to hlavne tie, na ktorých sú hlavným zdrojom zábavy látky silnejšie než alkohol. So svojim novým priateľom Pellerom, amatérskym chemikom, rozbieha lukratívny biznis. Keď sa totiž akákoľvek droga zmieša s fentanylom, jej účinky sa závratne znásobia. A takisto aj zisk. Čo na tom, že ich nová droga sa pre mnohých stáva smrtiacim koktejlom, keď teraz vládnu pouličnej scéne. Eufóriu z rýchlo rastúceho bohatstva vystrieda kruté vytriezvenie. Ich úspech veľmi rýchlo priláka pozornosť polície, ale hlavne ruskej mafie, ktorá konkurenciu netoleruje. Sofia sa rozhodne hrať vabank a nezáleží, koľko životov to bude stáť.


Rozhovor so Samuelom Vičanom:

Udalosti vo filme Fentasy sú bez preháňania zarážajúce, najmä keď si uvedomíme, že sa odohrali v nedávnej minulosti na Slovensku. Veľa sa o tom však nehovorilo. Ako si sa k informáciám o tomto konkrétnom prípade výroby drog v našej krajine dostal?


Pred siedmimi rokmi som v sebe nosil túžbu spraviť celovečerný film, nemal som však konkrétnu inšpiráciu. Bol som skôr otvorený rôznym námetom. V tej dobe mi napísal Michal Čierny s úplne inou požiadavkou.  Načítal som si o ňom rôzne informácie a zistil som, že pod pseudonymom píše knihy a je aktívny v policajnom zbore. To ma doviedlo k iniciatíve sa s ním stretnúť. Povedal som mu o svojich zámeroch a že hľadám tému a príbeh. On mi dal štyri námety podľa prípadov, ktoré v minulosti spolu s kolegami vyšetrovali. Jeden z týchto námetov bol práve námet pre film Fentasy.

Chcel by si sa venovať aj zvyšným trom námetom od Michala Čierneho?


Nedávno som zvažoval, že si po siedmich rokoch pozriem tieto námety znova, či tam náhodou nenájdem niečo, čo by som chcel spracovať. Uvidíme.

Posledné roky na Slovensku vzniká veľa dobrých trilerov. Neraz sú to krimi filmy odrážajúce nedávnu minulosť Slovenska, či už je to Vojna policajtov, Čiara, Únos, Sviňa a ďalšie. Teraz k nim môžeme zaradiť aj tvoj film. Myslíš, že sa trilerom u nás darí preto, lebo najlepšie charakterizujú nedávnu minulosť našej krajiny?

Podobnú otázku sme nedávno riešili v Čechách. Ľudia, ktorí tam už mali možnosť vidieť náš film, vraveli, že my Slováci vieme točiť trilery. Vnímajú to tak, že nás k trileru čosi ťahá viac, ako českých tvorcov. Zároveň nás za ne uznávajú. Slovenské trilery sú v zahraničí populárne a uznávané. Čo je povzbudzujúce, pretože vieme, že česká kinematografia je niekoľkonásobne produktívnejšia ako tá naša. Mňa trilery vždy lákali, pretože sa v nich dokážete dostať divákovi pod kožu. Z môjho pohľadu je to to najväčšie umenie.

Slovenskí diváci zasa obdivujú českú schopnosť nakrúcať komédie a možno by si niektorí priali, aby sa aj u nás nakrúcali odľahčenejšie filmy. No keď sme v tých trileroch dobrí, prečo to meniť?

Presne tak, dôkazom toho sú skvelí autori ako Peter Bebjak alebo Jonáš Karásek. Slovákov dráma a triler jednoducho priťahuje.

Pred nedávnom som videl v kine Vojnu policajtov – film o mafii 90. rokov na východe Slovenska. Hovorí sa, že udalosti, ktoré zobrazuje sú zjemnené a že skutočnosť bola ešte horšia, čo si diváci dokážu len ťažko predstaviť. Ako je to v prípade Fentasy, museli ste príbeh pre film “zjemniť”?

Vo filme sme tú realitu veľmi zjemnili. V prvom rade sme sa snažili, aby bol príbeh dobre dramaturgicky podaný a aby prirodzene zaujal divákov. Keby som to mal nakrútiť čisto, tvrdo a kruto, bol by to úplne iný film.

Znamená to, že situácia ohľadom drog je na Slovensku zlá a zhoršuje sa?

Myslím si, že situácia sa zhoršuje celosvetovo, nie len u nás. Ľudia stále častejšie hľadajú “skratky” k šťastiu. Keďže je doba taká uponáhľaná a všetko musíme riešiť veľmi rýchlo, ľudia možno nadobudli pocit, že aj to dlhodobé šťastie sa dá získať rýchlo, ale táto cesta určite nevedie cez drogy.

Samuel Vičan

Myslíš si, že je tvoj film dostatočne odstrašujúci? Nechcel si z neho urobiť ešte väčší výkričník, možno po vzore filmov Requiem za sen alebo Trainspotting?

Čo sa týka inšpirácie, pohyboval som sa práve v priestore týchto filmov a ďalej seriálov ako Narcos či Breaking Bad, no nemyslím si, že by širšia divácka obec na Slovensku prijala tak tvrdý príbeh.

Chcem sa spýtať na scénu v kostole, kde bola usporiadaná party. Kde ste to nakrúcali a ako sa vám to podarilo? Dovolili vám nakrútiť takúto scénu v kostole?

Bolo to v kostole klarisiek v centre mesta a je odsvätený, preto bolo možné  si ho oficiálne prenajať ako priestor na nakrúcanie. Môže si ho prenajať prakticky ktokoľvek. Už si nepamätám, kto prišiel s tým nápadom urobiť párty v kostole, ale páčil sa mi a hneď som do toho chcel ísť.

Fentasy je tvoj debutový celovečerný film, ale v oblasti vizuálneho dizajnu pracuješ už roky a na novom filme je to vidieť. Aká bola tvoja cesta od grafiky k filmu?

Ešte na strednej škole, keď som študoval grafiku tlačovín, vtedy som pracoval s grafickými programami. Tie sa neskôr preklenuli do animovacích softvérov. Neskôr som začal robiť vizuálne efekty, čo bolo pred viac ako dvadsiatimi rokmi. Vizuálna stránka filmu pre mňa veľmi veľa znamená a preto sme sa aj s kameramanom Marošom Žilinčanom snažili dostať film do takej podoby, aby diváci mali pocit, že to nie je slovenský film.

Nechávali ste si priestor pre experimenty, či už vizuálne alebo iné?

Myslím, že celý náš film je jeden veľký experiment (smiech).

Akú budúcnosť predpovedáš svojmu filmu?

Pracujeme na tom, aby sme film dostali aj za hranice. Nechcem znieť príliš sebavedomo, no myslím si, že už na Slovensku máme schopné filmy, také, ktoré môžu fungovať aj vo svete a treba ich ukázať.

Takže sa snímka chystá festivaly alebo skôr do riadnej distribúcie?

Veľa sme o tom diskutovali a napokon sme sa zhodli, že Fentasy nie je celkom festivalový film a má potenciál zaujať širšie publikum. To nám ponúka skôr komerčná distribúcia.

Plánuješ teda pokračovať v tvorbe celovečerákov, či už s využitím námetov Michala Čierneho, alebo by to mohlo byť niečo iné?

Ja sa rád sústredím na jednu vec, snažím sa každý projekt dotiahnuť od A po Z s plným nasadením a myslím si, že pri Fentasy sme už blízko “Z”. Chcem to s filmom poriadne uzavrieť, odprevadiť ho, odovzdať ho divákom. Až potom si plánujem vyrobiť priestor na to, aby prišlo niečo nové. Zatiaľ nemám na stole nič, ale radary sa už roztáčajú a hľadajú inšpiráciu (úsmev).

 

Zhováral sa Matúš Trišč

Zdroj foto: Archív Samuela Vičana

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno