Kto je Pierre Goldman? Revolucionár, alebo obyčajný vrah? Snímka francúzskeho režiséra Cédrica Khana Prípad Goldman sleduje strhujúci súdny proces s ľavicovým židovským aktivistom, obvineným z vraždy dvoch žien. Film, ktorý mal premiéru na festivale v Cannes, prichádza do slovenských kín 18. apríla. Divákom ho prináša distribučná spoločnosť Filmtopia.

Paríž, november 1975. Odvolací súd krajne ľavicového židovského aktivistu Pierra Goldmana začína. Goldman, odsúdený na doživotné väzenie za štyri ozbrojené lúpeže, z ktorých jedna mala za následok smrť dvoch žien, odmieta obvinenia z vraždy. 


záber z filmu PRÍPAD GOLDMAN

Hlavnými hrdinami filmu sú Pierre Goldman a jeho advokát Georges Kiejman – obaja poľskí Židia, ktorí vyrastali v skromných podmienkach. Ich minulosť je takmer identická, ale ich súčasnosť nemôže byť viac rozdielna. Na jednej strane úspešný a obľúbený parížsky právnik, na druhej strane radikál, ktorý sa márne pokúša byť hrdinom, zmietaný svojimi démonmi.  


,,Pierra Goldmana som objavil asi pred pätnástimi rokmi vďaka jeho knihe Temné spomienky poľského Žida narodeného vo Francúzsku. O svojej nevine ma nepresvedčil, ale zaujalo ma, ako píše, a ako neobyčajne narába s jazykom. Dalo by sa povedať, že skutočným Goldmanovým majstrovským dielom je jeho oslobodzujúci rozsudok, a táto kniha preň vytvorila podmienky, ‘‘ hovorí režisér filmu Cédric Khan. Spoločne so scenáristkou Nathalie Herzberg sa rozhodli spracovať Goldmanov príbeh vo forme rekonštrukcie skutočného súdneho procesu. 


Hoci sa Prípad Goldman odohráva v reáliách Francúzska 70. rokov, otvára vysoko aktuálne témy rozdelenej spoločnosti, rasizmu, nespravodlivosti a straty ideálov.  Film tiež ukazuje, aký efekt majú dobové médiá na priebeh súdneho procesu. Aj tu môžeme vidieť paralely s dneškom a svetom sociálnych sietí. Pravda ako taká podlieha politizácii a je výsledkom spoločenskej dohody. 


záber z filmu PRÍPAD GOLDMAN

Úlohu Pierra Goldmana stvárnil herec Arieh Worthalter, jeho právnika Kiejmana si zahral Arthur Harari, ktorý bol zároveň spoluscenáristom inej mimoriadnej súdnej drámy – Anatómie pádu Justine Trier. V oboch filmoch je možné vidieť, ako sa vyrovnávajú s témou nemožnosti dokázať vinu alebo nevinu. 

Anatómia pádu – oceňovaný hit sa vytrvalo zahráva s postavami aj divákmi

,,Keď sa Arieh na túto úlohu pripravoval, položil mi jedinú otázku: Je nevinný, alebo nie? Nemal som odpoveď, pretože práve túto otázku film kladie. Chcel som, aby divák o jeho nevine pochyboval. Ale tiež som mu chcel dať šancu.‘‘ hovorí režisér Cédric Khan. 

Divák filmu sa ocitá v koži sudcu, pozorovateľa.  Ako sa rozhodnúť, čo je a čo nie je pravda? Ak chýbajú dôkazy, jedinou metódou presviedčania sa stáva jazyk. A o výsledku procesu nakoniec nerozhodnú dôkazy, ale to, čomu sa spoločne s porotou rozhodneme uveriť. 

Cédric Kahn je uznávaný francúzsky režisér. Jeho celovečerný debut Bar des rails (1991) bol uvedený na MFF v Benátkach, dráma Roberto Succo (2001) mala premiéru na MFF v Cannes a film Feux rouges (Červené svetlá, 2004) s Carole Bouquet a Jean-Pierrom Darroussinom bol uvedený v oficiálnej súťaži Berlinale. Kahn je tiež úspešným hercom. V roku 2014 získal Zvláštnu cenu poroty na MFF v San Sebastián za film Divoký život s Mathieu Kassovitzom. Mohli sme ho vidieť aj vo filme Studená vojna (2018) režiséra Pawla Pawlikowského

Prípad Goldman prichádza do kín v spolupráci s Institut français de Slovaquie – Francúzskym inštitútom na Slovensku.  



Zdroj: TS Jana Gombiková, PR manažérka spoločnosti Filmtopia

Zdroj foto: Filmtopia

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno