Španielske úrady minulý týždeň oznámili, že zablokovali dražbu umeleckého diela, ktoré by mohlo byť strateným obrazom talianskeho renesančného génia Caravaggia.
Sporným dielom by mala byť maľba Ježiša pred ukrižovaním s názvom „Korunovanie tŕňmi“, ktorá mala byť predaná počas minulotýždňovej aukcie v Madride. Pôvodná vyvolávacia cena obrazu bola stanovená na 1.500 EUR, ak sa však potvrdí jeho pravosť, odhadovaná suma diela by sa mohla vyšplhať až na 150 miliónov EUR.
Olejomaľba zo 17. storočia bola podľa aukčného katalógu pôvodne pripisovaná španielskemu umelcovi Josému de Ribera. Ten sa Caravaggiom nielen inšpiroval, dokonca používal pri tvorbe svojich diel rovnakú techniku zvanú šerosvit. Pre laika sa preto obraz môže na prvý pohľad zdať ako dielo slávneho umelca, avšak v tomto prípade sa líšia názory aj u odborníkov, ktorý obraz aktuálne podrobne skúmajú.
S obavami, že by dielo mohlo skončiť mimo hraníc Španielska v súkromnej zbierke, vyhlásila španielska vláda dočasný zákaz vývozu diela, zároveň aj pár hodín pred začiatkom pozastavila samotnú dražbu plátna o veľkosti 111 x 86 cm.
Ak by sa potvrdila pravosť obrazu, nešlo by prvé „zázračné“ objavenie Caravaggiovho diela. V roku 2014 sa totižto vo francúzskom meste Toulouse našlo v podkroví starého domu pod starým matracom dielo s názvom „Judita stínajúca hlavu Holofernovi“, ktoré v kúpil neznámy zahraničný kupca a to 2 dni pred začiatkom aukcie, v ktorej sa malo dielo podľa odhadov vydražiť približne za 140 miliónov EUR.
Dospieť k záverečnému verdiktu či ide, resp. nejde o strateného Caravaggia, však nemusí byť až také jednoduché. Proces overovania, ktorý pozostáva nielen z prvotnej technologickej analýzy plátna či použitých materiálov, ale aj s druhej časti, ktorú tvoria posudky špecialistov z oboru výtvarného umenia, môže trvať i roky.
Caravaggiov výtvarný štýl patrí medzi najradikálnejšie umelecké prejavy v maliarstve. Jeho život, sprevádzaný výtržnosťami a svármi, našiel odraz i v jeho obrazoch. Všeobecne možno povedať, že Caravaggio, vl. menom Michelangelo Merisi, je najtajomnejším a najrevolučnejším maliarom v dejinách umenia.
Takmer každý jeho obraz znamenal škandál. Svojím dielom Caravaggio rúcal všeobecne zaužívané konvencie. Či išlo o zátišia s ovocím a kvetinami, s umelecky vyprofilovanými mladíkmi, alebo šlo o veľkoplošné náboženské obrazy – v každom z nich je badať umelcov odklon od doteraz prísne zaužívaných výtvarných konvencií. Caravaggio odmietal predstavy o zobrazovaní postáv podľa dobových zvyklostí. Každodenný život obyčajných ľudí nachádzal odraz i v jeho dielach. Postavy sú krásne, ale i škaredé – úplne ako bežní ľudia v jeho okolí. Divák tak pri pohľade na jeho diela získava predstavu o maliarovom najintímnejšom pohľade na okolitý život.
Spracovala: redakcia mojakultura.sk
Zdroj foto: Wikipedia, Ansorena.com