Býva zvykom, že prehliadku severského filmu SCANDI otvára ambiciózny, neraz výpravný film, s kvalitným hereckým obsadením. Ani tento rok sa to nezmenilo. Vlajkovou loďou aktuálnej prehliadky je dobová dráma s názvom Bastard s medzinárodnou hviezdou Madsom Mikkelsenom v hlavnej úlohe, ktorý bol v roku 2023 za tento výkon ocenený Európskou filmovou cenou.

Už samotná synopsa novej snímky znie dostatočne dramaticky. Kapitán Ludvig Kahlen (Mads Mikkelsen) sa v polovici 18. storočia rozhodne dokázať, že nehostinné dánske vresoviská je možné zúrodniť a vybudovať na nich kráľovskú kolóniu. Zabrániť sa mu v tom však pokúsi okrem drsného počasia aj krutý a arogantný šľachtic Frederik de Schinkel (Simon Bennebjerg), ktorý v tejto oblasti vlastní pozemky a nehodlá sa o ne s nikým deliť. Kapitán Kahlen je ďaleko od kráľovského dohľadu a s nepriazňou ľudí a prírody sa musí vysporiadať sám. 


Premisa filmu režiséra Nikolaja Arcela skladá niekoľko nádejných sľubov – intenzívnu ukážku mrazivej, tvrdej prírody a nerovný dobový boj medzi osamelým hrdinom a krutým panovníkom, na ktorého je zákon prikrátky. Pred projekciou som teda očakával príbeh plný krutosti, ale aj odhodlania a boja rozumu so šialenstvom.


Autori si dali záležať na tom, aby príbeh kapitána Kahlena nebolo ľahké predvídať. Väčšina z najťažších situácií, ktorým hrdina čelí, nemá z pohľadu dejom unášaného diváka žiadne prípustné vyústenie, a tak sme ako obecenstvo plne odkázaní iba na autorské riešenia. Divák si skrátka netrúfa dej odhadnúť a zostáva mu len strach a obavy, pretože ak má režisér Arcel niečo v malíčku, tak je to budovanie napätia. Prekračuje hranice znesiteľného práve natoľko, aby presne a zamýšľane zranil, ale neodradil vás od sledovania. 


Autori prostredníctvom odpudivo vystupujúceho antagonistu testujú, koľko toho ešte diváci znesú pri pohľade na kruto skúšaného hrdinu. Mads Mikkelsen takmer všetko ustojí vo vzpriamenej póze a emócie mu vidno iba v očiach. Keď má tento herec slzy na krajíčku, je to vždy úchvatné divadlo. 


Pri hereckom majstrovstve mu sekundujú anjelská Amanda Collin či hviezda severského filmu a v súčasnosti veľmi populárna herečka Kristine Kujath Thorp. Typizácia postáv skvelo zodpovedá obsadeným umelkyniam a umelcom, čo platí nielen pre vyššie spomenutých, no najmä pre Simona Bennebjerga v úlohe prísneho panovníka, ktorý postupne prichádza o rozum. Jeho charakter je číre zlo, nijak zvlášť komplikovaný antihrdina, ale keď sa jeho odhodlanie stretne s proaktivitou kapitána Kahlena, pre nás to znamená strhujúci zápas, kde sa o pravidlách iba hovorí, ale nikto ich nemieni dodržiavať. 

Postavy zväčša nevedú civilizovanú debatu a neschovávajú svoje zámery za diplomatické reči. Ako som už naznačil, v kľúčových momentoch neraz drzo a veľavravne mlčia alebo ich situácia prinúti k tvrdému slovu, servítku pred ústa si žiadny z hrdinov nedáva. Film Bastard je drsný po všetkých stránkach, svojho diváka prevedie štádiami hnevu aj bezmocnosti a práve vďaka nabaľujúcim sa ťažkostiam a nevypočítateľným protagonistom a antagonistom je obecenstvo v kine emocionálne plne angažované. 

Za odzbrojujúcou kamerou stál Rasmus Videbæk, ktorého umenie ste mohli vidieť už pri veľkolepom hlavnom filme prehliadky SCANDI 2022 Margrete – kráľovná severu. Tentoraz však svoj vizuálny koncert odohral grandióznejšie, jednak vďaka téme zahŕňajúcej silu dánskej prírody, ale aj hutnejšieho scenára zbaveného nezáživného politikárčenia a zdĺhavých dialógových scén v interiéroch. 

Viac než Margrete tak Bastard pripomína minuloročnú švédsku drámu Emigranti. Ťažký život severanov v minulosti je témou v kurze a obrazovo ponúka surový zážitok, pri ktorom divák sám zažíva pocit hladu, chladu, ohrozenia a je rád za každé malé vykúpenie. Niekoľko takých vykúpení poskytuje aj Bastard, faktom však zostáva, že ide o príbeh, ktorý hrdinov prichádza draho, no dokáže ich aj odmieňať. V istej chvíli sa do snímky začnú primiešavať kontrastujúce nálady pokoja či dokonca rodinného šťastia. Film vďaka tomu zrazu hovorí aj o iných hodnotách než sú hrdosť, spravodlivosť a odhodlanie, no v celkovom výraze diela to miestami môže pôsobiť, akoby autori postupne odmietali sebou nastavený realizmus. Režisér sa tak zjavne rozhodoval, či nás upokojí trochou autorského prifarbenia reality alebo zostane striktne necitlivý voči svojim hrdinom po celý čas. 

Ťažko skúšanej hlavnej postave nie je jednoduché vymyslieť uspokojivý koniec. Určitá strata je nevyhnutná, na druhej strane emocionálne vysilený divák potrebuje vzpruhu, aby sa vôbec vyštveral z kinosály. Nikolaj Arcel nezabúda na to, že on je pánom tohto filmu a komponuje dielo tak, ako to podľa neho na nás najlepšie zafunguje. Na mňa rozhodne zafungovalo. 

Keď si ku kvalitnej réžii, vizuálnemu spracovaniu a hereckému umeniu pripočítame viaceré pútavé, prekvapivé aj zdrvujúce dejové vyústenia, vznikne recept na skvelú a veľkolepú drámu. Tohtoročné SCANDI výberom otváracieho filmu udrelo klinec po hlavičke. Ak niečo dobre definuje strhujúci severský film, tak je to práve nekompromisný príbeh, ktorý si podmaní svojho diváka. Nejedná sa o poetizujúci európsky festivalový kúsok, no aj tak je obraz plný drobných detailov, vyjadrujúcich spoločenské postavenie jednotlivých aktérov či budujúcich napätie. Vďaka tomu film ani na moment nenudí a zároveň uspokojí aj náročných a všímavých divákov. 

Bastard je film o prehodnocovaní priorít a životných rozhodnutí. Hovorí o tom, že vzdať sa je občas neprijateľné a inokedy to jediné správne rozhodnutie. Správne aj nesprávne rozhodnutia Ludviga Kahlena tvoria silný a pútavý príbeh a dá vám možnosť vziať na seba ťažké bremeno hlavného hrdinu a neskôr ho zo seba aj s úľavou zhodiť. 



Matúš Trišč

Zdroj foto: Film Europe

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno