Keď na človeka doľahne kríza stredného veku, rieši to rôznymi spôsobmi. Alebo aj nerieši. Hrdinovia českej komédie Prvok, Šampón, Tečka a Karel na boj s krízou našli svojrázny recept. A zdá sa, že v kinách funguje.

Film ako Prvok, Šampón, Tečka a Karel už v našich kinách dávno chýbal. Ani nie preto, že divákov láka na žáner komédie, pretože v zásade v ňom objavíte mnoho drámy a bolesti. Hlavným plusom tejto snímky s tak trošku tragikomickým názvom, o ktorom si sprvoti ani neviete, čo normálne si máte myslieť, je jeho človečina, prepojenosť s bežným životom, skrátka to, že sa v ňom nájdu mnohí – a to nielen v hlavných postavách, ale aj v tých vedľajších. Či už obrazne alebo doslovne. Už dávno sme v kinách nevideli z českého (alebo ak chcete, z česko-slovenského) prostredia niečo také uveriteľné, hmatateľné, reálne, pritom príjemne vtipné a zároveň vážne.


Režisér a scenárista snímky, autor knižnej predlohy Patrik Hartl.

Snímku nakrútil podľa svojho rovnomenného knižného bestsellera režisér a spisovateľ Patrik Hartl. Áno, to je presne ten, čo sa tak nákazlivo, úprimne a nahlas smeje, že keď ho počujete, priam cítite, že má srdce na dlani a musíte sa pousmiať tiež. Najprv si však dobre overil pôdu – až keď sa z knihy stal absolútny trhák, pustil sa do filmu. To však ešte nie je záruka úspechu, pretože pripraviť počas korony taký veľký projekt, respektíve počítať s tým, že diváci sa v súčasnej dobe nebudú báť ísť do kina, je tiež veľká odvaha. Hartlovi to vyšlo – v čase uvádzania filmu na Slovensku už k pokoreniu pol miliónovej hranice v Česku chýbalo len pár tisíc divákov. Bravo.


Čo je na tej snímke také zásadné, čo divákov do kín priťahuje? Obsah v podstate poviete jednou vetou – štyria kamaráti – Prvok, Šampón, Tečka a Karel (áno, záhada rozlúsknutá, sú to mená našich hrdinov a film má bez dvoch minút dve hodiny, no bezpečne identifikovať budete vedieť aj tak iba Karla, prípadne ešte Prvok bude celkom jasný) vyhlásia vojnu proti kríze stredného veku tým, že sa rozhodnú plniť odvážne výzvy. Prvou z nich bude vyzliecť sa na verejnosti donaha, čo možno znie tak trochu prvoplánovo, no spôsob, akým jednotlivé scény Hartl napísal a nakrútil, je geniálny: jeho humor je totiž láskavý a dojemný. Jednoducho – z mnohých scén je doslova cítiť, že sa s hercami pozná, že ich viaže spoločné, priateľské puto a na pľaci sa im spolu funguje navzájom dobre. Tento divadelný režisér, ktorý je medzi hercami obľúbený, si už v minulosti skúsil aj filmárčinu a nie len tak náhodne sa mu aj do tejto snímky podarilo dostať také hviezdne obsadenie: v hlavných úlohách sa predstavili Martin Pechlát ako Prvok, David Švehlík ako Šampón, Hynek Čermák ako Tečka a Martin Hofmann stvárnil Karla. Jediný, koho zo štyroch „mušketierov“ musel Hartl hľadať cez konkurz, bol Švehlík, ktorý v sebe skrýva tajomstvo: musel to byť podľa jeho slov príťažlivý muž, charizmatický introvert, ktorý je tajuplný. Ostatní mu boli blízki priatelia, napokon, úlohy akoby im aj boli !šité na mieru“. Mužský štvorlístok doplnili nemenej populárne herečky Zuzana Norisová, Jana Kolesárová, Kristýna Boková, Petra Polnišová, Soňa Norisová, Daniela Kolářová či Barbora Poláková.

Napriek tomu, že film je divákom prezentovaný ako komédia, kvarteto hrdinov, ktorí sú sužovaní krízou stredného veku, sa dostáva do rôznych dramatických situácií. Dlhoroční kamaráti si navzájom priznávajú, že nežijú tak, ako si to kedysi predstavovali. A rozhodnú sa s tým niečo urobiť. Je možné riešiť krízu stredného veku provokatívnou hrou s takmer nesplniteľnými úlohami? Ako štyridsiatnik zistí, či je naozajstný chlap? Ako zabráni korózii svojich ideálov, rozplynutiu snov a scvrkávaniu semenníkov? Celé akoby to vyplynulo tak náhodne: stačí si trošku vypiť, filozofovať, vyspovedať sa jeden druhému, príde ten typický opilecký žiaľ kombinovaný so smiechom a zrazu je človek plný odvahy, čo spraviť so zmrzačeným životom!


Po prvej úlohe, ktorá je síce na pohľad prvoplánová – vyzliecť sa donaha, nie však doma, ale na verejnosti, poslať video parťákovi, ten musí úlohu splniť okamžite, bez ohľadu na to, kde sa nachádza (a je to teda veľmi slušne, dynamicky a vtipne zrežírované), neprichádza vysnívaný reštart životov, s ktorými nie sú vôbec spokojní. Jeden z nich má až príliš veľa peňazí a akosi pozabudol, že doma má krásnu ženu, ten ďalší má problém si nájsť partnerku a žije stále s matkou, tretí má ratolestí plný dom a ďalšie na ceste, no zvláštnu radosť a uspokojenie nachádza v travesty show ako spevák či v hroznej reklame na zeleninovú polievku. A posledný, skrývajúci najväčšie tajomstvo, má mnoho žien, aj peňazí, len akosi nedospel na to, aby sám pred sebou priznal, že je dospelý a nastal ten správny čas sa tak aj správať.

Partia štyridsiatnikov volí ďalšiu úlohu, veď nie sú žiadni sráči, nahotu zvládli v každej situácii, nijako významne ich životy síce nezmenila, ale aspoň im dala pocit vnútornej slobody, preto proces premeny môže pokračovať. A krôčik po krôčiku nám režisér spolu so svojimi hrdinami odhaľuje ďalšie bolesti a strasti každodenného života, v ktorom zlyhávajú – oni aj my. Ďalšou úlohou partie kamarátov je hovoriť celý deň pravdu, bez ohľadu na okolnosti a akosi prirodzene z nej vyplávajú na povrch rozmanité situácie, ktoré posúvajú dej ďalej a divák sa čoraz hlbšie ponára do príbehu a zrazu si čoraz intenzívnejšie uvedomuje, že namiesto komédie vlastne sleduje drámu. Takú tú zo života, bez umelých prísad, postavy sa pritom čoraz viac obnažujú – Hartl je výborný psychológ a scenár pripravil veľmi umne. Dialógy diváka nenudia, dokonca aj prostredie je nasnímané peknou kamerou a zákutia Prahy sú vybraté tak, aby si film diváci vychutnali – aj vďaka dobre nastavenému tempu, ktoré človeku dovolí ponoriť sa emočne do snímky, no zároveň prináša dostatok zvratov a zmien na to, aby zaujala jeho pozornosť.

A ďalšia vec: množstvo postáv. Okrem hlavných hrdinov vo filme máme ich partnerky a na ženský element sa režisér díva zaujímavým spôsobom. V prvom rade, neponižuje ich, nedíva sa na ne z vrchu, nestavia mužov do dominantnej pozície, hoci práve ženy sú tie, na ktoré sa občas zabúda. Na plátne sa objavia mnohé slovenské herečky. Sestry Zuzana a Soňa Norisové (Zuzana ako matka troch detí, so štvrtým na ceste, Soňa ako urologička), Jana Kolesárová (zabudnutá manželka milionára, ktorá v živote tápa viac ako všetci hrdinovia dokopy) či Petra Polnišová ako sestrička Irenka. Hartl si však dal nesmierne záležať na vedľajších postavách, prepracoval ich do najmenšieho detailu: výborná je Barbora Poláková ako ohrdnutá milenka, diváci sa nepochybne potešia Daniele Kolářovej ako matke Hynka Čermáka či skvelej Taťjane Medveckej.

A keď sme už pri epizódnych postavách, je až neuveriteľné, ako tvorca dokázal dostať do filmu celú plejádu dobrých hercov s tými mini-postavami, ktoré si tam zahrali, no dotvárajú príchuť celého diela významným spôsobom. Napríklad postavu nafúkaného producenta reklamného spotu na zeleninovú polievku (v ktorej tancuje v zeleninovom kostýme aj Ľuboš Kostelný) hrá vynikajúci Jiří Langmajer. Objaví sa tam síce len v pár záberoch a povie asi dve vety, no jeho výstup rozhodne stojí za to. Aj neurotický milionár Tomáš Maštalír, ktorý si v záchvate spraví z kancelárie green, má svoje grády. Nehovoriac o hercoch ako Jiří Mádl, Monika Absolonová a ďalší.

 

Mozaikovo vzťahové filmy – takých sme videli už dosť, no Prvok, Šampón, Tečka a Karel je predsa iný. Nie, nie je to plytká komédia o partii mužov, čo sa ocitli v bode, kedy už nevedia, čo so životmi. Film ide ďaleko hlbšie, odhaľuje vzťahy, rieši ich univerzálnym spôsobom a možno tak vzdialene atmosférou pripomína úspešný britský film Love Actually, ktorý tiež svojráznym spôsobom dokázal ukázať horkosť života. No zároveň vyvolával v ľuďoch empatiu a presne to sa darí aj Hartlovmu filmu. S hrdinami jeho filmu sa dokážete súcitiť a dokonca aj stotožniť. Aj preto je možno ten film taký divácky atraktívny – nie je to len taký obyčajný trhák, ďalšia najlepšia česká komédia, na ktorej sa z plných pľúc budete smiať. Nebudete. Ale určite sa vás dotkne a (minimálne) vo vás zanechá stopu.

 

Zuzana Vachová

Zdroj foto: Bontonfilm SK

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno