Emma Thompson sa v novej komornej dramédii snaží zmieriť so svojim starnúcim telom a dokázať sebe aj nám, že na pôžitky nie sme nikdy príliš starí.

„Nemravní.“ Práve takto režisérka Sophie Hyde nechce aby sme označovali jej fiktívnych hrdinov, ani tých, ktorých tieto postavy reprezentujú. Nancy alias Susan je bývalou učiteľkou náboženskej výchovy. Svojim žiakom roky vštepovala morálne hranice, aby ich vo svojom zrelšom veku sama vážne prehodnotila.


Musím sa priznať, že napriek svojmu jasnému postoju (a v našich končinách nie až tak populárnemu postoju) mi toto filozofické dielo neprinieslo do plachiet žiaden nový vietor. Časť divákov bude pravdepodobne stopercentne súhlasiť so všetkým čo vyjde z úst dvoch hlavných hrdinov a na konci si uvedomia, že sa vlastne nič nové nedozvedeli. Ale mnohým vďaka tomu ešte len svitne. Pretože v rámci spoločenskej destigmatizácie sexuálnych pracovníkov ide priam o inštruktážny materiál. Tak schválne, koľkí z nás asi tak poznajú rozdiel medzi sex-biznisom a prostitúciou? Sčasti je to celé aj o slovičkárení, ale faktom zostáva, že 21. storočie je storočím zmien a všade je veľa miesta pre tých, čo chcú niečo povedať. Aj hlas sex workerov chce byť vypočutý a hovorí: „Nesúďme, rešpektujme!“


Pochopiteľne, k bodu, kedy na sex prácu budeme schopní nazerať ako na bežné zamestnanie sa asi tak skoro nedopracujeme. Asi to ani nie je úplne možné. No doba je tomu naklonená viac než kedykoľvek predtým a film Good luck to you, Leo Grande (Veľa šťastia, pán Veľký) ponúka pár všeobecných právd, ktoré vás navedú na zaujímavý chodník a ak budete chcieť, dá vám toho dosť na premýšľanie. Pravda, ak ste nad tým doteraz ešte nepremýšľali.

Už z traileru sa dalo očakávať, že pôjde o konverzačku medzi štyrmi stenami a štyrmi očami. A postavy namojveru majú čo povedať. Obe strany stoja a váhajú na svojich brehoch tabuizovanej témy. Tradicionalistická Nancy Stokes bojuje s vlastnou žiadostivosťou a musí preto prekonať pocit hanby aj viny, naopak sebavedomý Leo Grande prednáša nové prístupy, o ktorých je síce presvedčený, ale svoju neochvejnosť tak trochu predstiera. Vzhľadom na povahu diela mohli autori úspech filmu postaviť iba na hercoch a scenári. Prvú zložku neprekvapivo vzniesla k výšinám šarmantne roztržitá Emma Thompson. V role učiteľky zvyknutej stáť v dominantnej pozícii voči mladým ľuďom herečka skvelo vystihla ambivalenciu zrelej ženy, ktorú ide v sexe zaškoľovať sošný dvadsiatnik (Daryl McCormack). V tvári sa jej dokonalo strieda pedagogická serióznosť s dievčenským ostychom a smelo môžem vyhlásiť, že takéto stelesnenie originálnej a špecifickej postavy sa len tak nevidí a takisto nesie obrovskú zásluhu na celkovom dojme z diela. Navyše, ten jej didaktický prístup k diskusii a dožadovaní sa odpovedí či spolupráce vyznieva v spojitosti s témou aj dostatočne humorne.


Scenár rozdelený na štyri kapitoly má zo seba vypustené všetko, čo by i len trochu odvádzalo pozornosť od hlavnej témy. Sme tu, sme akí sme, netreba sa ani báť, ani hanbiť. Lenže také jednoduché to nie je. Prívetivú teóriu často zmaria nečakané komplikácie z praxe. Nech progresívne názory znejú akokoľvek oslobodzujúco, určitých obáv z bezhraničnosti sa nikdy nezbavíme. A tak to asi má byť. Doslovnosť, s akou režisérka predáva svoje posolstvo je trochu otravná, no zároveň predostiera argumenty, ktorým sa nemožno vzoprieť. Mal by byť sex-biznis inštitucionalizovaný? Znie to šialene? Nie. Už fakt, že mnohí by boli odkázaní na pomoc takýchto služieb, upozorňuje na určitú medzeru v našej spoločnosti. A čo sa s takýmito ľuďmi deje teraz? To, čo s nespokojnou Nancy. Film kladie mnohé otázky, také, na ktoré by sme sa báli opýtať stojac zoči-voči niekomu z tohto fachu, ale aj také, ktoré otvárajú oči. Nahliada sa pri tom na obe strany, pretože obe si majú čo hájiť.

Nanešťastie došlo aj na momenty, kedy sa skončilo formovanie postojov voči téme a kedy aj hlavná hrdinka prestala tlmočiť naše zvedavé otázky. V takýchto chvíľach sa postavy uchýlili ku klišéovitým motivačným frázam, ktorých prítomnosť som vopred čakal, ale dúfal som, že predsa nenastanú. Sú tu preto hluché a presladené miesta, ktoré čelili skôr môjmu zívajúcemu chrupu, než zvedavému oku. Chápem, autorky ani na moment nezapochybovali o svojom zámere a šli si za ním priamo, no niekedy až príliš. Mimo to sú však dialógy naozaj zaujímavé, výživné a originálne.

Komediálna herečka Katy Brand sa vo svojom scenáristickom debute hrá so slovíčkami aj s budovaním charakterov. Leo veľmi dlho pôsobí dojmom, že má nad staršou učiteľkou navrch, no len do momentu, keď sa ako platený spoločník nezamotá vo svojich zbližovacích praktikách. Na druhom brehu je Nancy, ktorá postupne naberá odvahu splniť si jeden celoživotný cieľ.

A došlo aj na to, čo iste mnohých zaujímalo. Vo svojich 62 rokoch nakrútila Emma Thompson svoje prvé nahé scény. K záveru filmu, keď už všetko bolo povedané a všetko domyslené, dochádza na telesnosť, o ktorej som si myslel, že napokon zostane nedotknutá. Bola to však telesnosť posvätená myšlienkami a drámou. Telesnosť, ktorá značí splnený sen, naplnenie a dobrý koniec.

Vo výsledku to vyzerá, že tvorkyne rezignovali na náznakovosť a filmovú reč a miesto toho stručne a jasne volajú po zmene nášho vnímania. Téma im núkala veľa možností ako dojať k slzám, ale ony si miesto toho zvolili odľahčenejšiu formu so skvelým hereckým koncertom a sprostredkovali tak presne to, na čo by si každý z nás mal povinne spraviť názor.

 

 

Autor: Matúš Trišč

Distribútor: Forum Film

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno