Je jednou z najvýraznejších a najúspešnejších osobností slovenského interpretačného umenia vo svete. Na husliach začal hrať nezvyčajne neskoro, až ako 11-ročný, no už o 3 roky sa stal poslucháčom bratislavského Konzervatória a v štúdiu huslí pokračoval na Vysokej škole múzických umení.
Dlhoročná kariéra tohto zrelého umelca mala po úspešnom sólistickom štarte v domácom prostredí kontinuálny vývoj a to nielen vo svojom odbore, ale aj ako všestranne zanieteného a angažovaného hudobníka. Sólisticky vystupoval takmer vo všetkých európskych krajinách, USA, Japonsku, Kórei a Číne. Jeho umelecká dráha je spojená s nespočetným množstvom významných dirigentov, medzi inými Daniel Barenboim, James Levine, Pierre Boulez, Giuseppe Sinopoli alebo Christian Thielemann.
V roku 1990 sa presťahoval do Nemecka, kde sa stal koncertným majstrom Gürzenich Orchestra v Kolíne nad Rýnom. Len o pár rokov neskôr sa stal jedným z koncertných majstrov svetoznámeho Bayreuthského festivalového orchestra, v ktorom pôsobí nepretržite až dodnes. Wagnerova hudba sa stala jeho vášňou. Od roku 2004 zastáva funkciu 1. koncertného majstra v prestížnom WDR Funkhausorchester v Kolíne nad Rýnom. Jeho pohotový záskok za vtedajšieho šéfdirigenta Michaila Jurowskeho na Musikfestspiele Mecklenburg-Vorpommern mu otvorilo cestu aj k trvalej dirigentskej spolupráci s týmto orchestrom, s ktorým realizoval viacero koncertov a nahrávok ako sólista a aj dirigent. V Nemecku sa teda úspešne presadil aj ako sólista, dirigent a organizátor hudobného života, no kontakt s domácim prostredím si naďalej udržiava.
Skutočný hudobný portrét Straussa pod taktovkou Lenárda s Jurajom Čižmarovičom
Juraj Čižmarovič je vyhľadávaným koncertným majstrom na mnohých iných významných orchestrov a dirigentov. Okrem Nemecka (Berlín, Mníchov, Hamburg a iné), je stálym hosťom v Španielsku (Barcelona, Madrid, Bilbao, Valladolid, Gran Canaria), ako aj v Južnej Kórei (Radio Orchester Seoul). Na osobné pozvanie Semyona Bychkova sa v roku 2023 podieľal na produkcii Wagnerovej opery Tristan a Izolda v Teatro Real v Madride. Jeho spolupráca s týmto orchestrom bude pokračovať aj v roku 2024 radom viacerých operných a koncertných produkcií.
Pravidelne účinkuje na významných festivaloch (Bayreuther Festspiele, Salzburger Festspiele, MusikTriennale Köln, Bach festival). V rokoch 1997 a 2002 uviedol na festivale „Brahms in NRW“ takmer kompletnú husľovú tvorbu tohto skladateľa. Ako organizátor hudobného života sa spolupodieľal na vzniku festivalu „Drei-KLANG“ (Bonn-Köln-Düsseldorf), ako aj rôznych iných koncertných podujatí. Od roku 2020 sa intenzívne venuje i charitatívnej činnosti. Výťažok z koncertov benefičného charakteru venuje rôznym humanitárnym organizáciám.
Okrem iného udržiava neustály kontakt aj so slovenským prostredím, kam sa vracia predovšetkým ako sólista, komorný hráč a dirigent (hosťovania v Slovenskej filharmónii, ŠKO Žilina, Štátna filharmónia Košice a tiež festivaly BHS a Melos-Étos). Slovenskej hudbe venuje mimoriadne veľkú pozornosť, mnohé kompozície vznikli práve z jeho iniciatívy.
V posledných rokoch zintenzívnil aj svoje nahrávacie aktivity. CD Vivaldi: Štyri ročné obdobia s vlastným súborom Cimorosa Chamber Orchestra a Mozartove klavírne koncerty so svojim synom Jakubom, kde sa predstavil ako dirigent ŠKO. So Symfonickým orchestrom Slovenského rozhlasu nahral husľové koncerty Prokofieva, Šostakoviča a Berga. K raritnej CD nahrávke nesporne patria aj zriedkavo uvádzané husľové koncerty Siegfrieda Wagnera a Hansa Pfitznera. Juraj Čižmarovič hrá na majstrovskom nástroji Nicolò Gagliano z roku 1761.
Zdroj: RTVS, doplnila redakcia mojakultura.sk
Foto: archív umelca