Zomrela popredná sólistka Opery SND – Nina Hazuchová

Vedenie Slovenského národného divadla prijalo s veľkým zármutkom správu o úmrtí bývalej poprednej sólistky Opery SND Niny Hazuchovej.


Nina Hazuchová bola vynikajúcou mezzosopranistkou, jednou z najpoprednejších osobností slovenskej opernej scény. Narodila sa v Brne v rodine ruských emigrantov, ktorí sa s jedinou dcérou presťahovali do Bratislavy, keď mala sedem rokov. Po absolvovaní gymnázia študovala na bratislavskom konzervatóriu (1943 – 1948). Na našej prvej opernej scéne hosťovala už počas štúdia na konzervatóriu, debutovala v úlohe Poliny z Pikovej dámy (1946).


Aida (1978) Nina Hazuchová (Amneris)

Za vyše štyri desaťročia vytvorila Nina Hazuchová v Opere SND ako prvá dáma mezzosopránového odboru osemdesiatštyri postáv vo viac ako sto inscenáciách (niektoré stvárnila viackrát). Vďaka dokonalej vokálnej technike a kultivovanému hereckému prejavu i skvelej muzikalite vynikajúco stvárňovala úlohy v dielach z obdobia baroka, ako aj klasicizmu, romantizmu či dvadsiateho storočia.


Spomeňme niektoré z tých najzávažnejších: Luciu v Sedliackej cti, Azucenu v Trubadúrovi, Vesnu v Rimského-Korsakovovej Snehulienke, Mercedes a Carmen v Bizetovej rovnomennej opere, Siebela vo Faustovi a Margaréte, Amneris v Aide, Marcelinu i Rosinu v Barbierovi zo Sevilly, Oľgu aj Larinovú v Eugenovi Oneginovi, Zuzku v Krútňave, Ludmilu v Predanej neveste, Fiodora a Marinu Mnišek v Borisovi Godunovovi, Suzuki v Madame Butterfly, Cherubína vo Figarovej svadbe, Princeznú Eboli v Donovi Carlosovi, Emíliu v Otellovi, Geneviévu v Pelléovi a Mélisande, Maddalenu v Rigolettovi, Katarínu v Šebalinovej opere Skrotenie zlej ženy, Blagotu v Svätoplukovi, Ľubavu v Sadkovi, Radmilu v Libuši, Hermiu v Brittenovom Sne noci svätojánskej, Sofiu Ivanovnu v Cikkerovom Vzkriesení, Končakovnu a tiež Ňaňu v Kniežati Igorovi, Niklausa v Hoffmannových poviedkach, Buryjovku v Jej pastorkyni, Fenenu v Nabuccovi, Sekretárku v Menottiho Konzulovi, Amastris v Händlovom Xerxovi, Lily v Gershwinovej opere Porgy a Bess, Sestru Laetitiu v Cikkerovom Rozsudku, Mary vo Wagnerovej opere Blúdiaci Holanďan. Poslednou z jej úloh bola Guvernantka v Pikovej dáme (premiéra 6. 1. 1989), kým Polinou v tejto opere Nina Hazuchová v SND začínala (21. 12. 1946).


G. Verdi,  Don Carlos (1956) Nina Hazuchová (Princezná Eboli) Foto Gejza Podhorský

Nina Hazuchová účinkovala v mnohých dielach súčasných slovenských skladateľov, napríklad
Ladislava Holoubka, Eugena Suchoňa, Jána Cikkera, Tibora Freša, Bartolomeja Urbanca, Juraja Beneša. Bola vyhľadávanou koncertnou umelkyňou. Popri slovenskej piesňovej tvorbe je pamätná napríklad jej interpretácia Mahlerových Piesní o mŕtvych deťoch, Beethovenovej Deviatej symfónie a Frešovej kantáty Spev o žene. Viackrát úspešne hosťovala v zahraničí. Od roku 1976 pôsobila Nina Hazuchová pedagogicky na Hudobnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde vydala aj publikáciu Technická príprava hlasu pre spevácky výkon (1984).

V pani Nine Hazuchovej strácame nielen vynikajúcu umelkyňu, ktorá sa významným spôsobom zaslúžila o rozvoj slovenskej opernej interpretácie, ale aj vzácneho človeka.

Česť jej pamiatke!
Rodina sa s pani Ninou Hazuchovou rozlúči v úzkom kruhu. Slovenské národné divadlo si jednu z najvýraznejších slovenských operných umelkýň pripomenie na spomienkovom stretnutí na začiatku nasledujúcej divadelnej sezóny.

Zdroj: TS SND Izabela Pažitková – tlačová tajomníčka SND

Zdroj foto: úvodná foto: Nina Hazuchová (Amneris) – foto Jozef Vavro

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno