Symfonický orchester Slovenského rozhlasu uvedie v piatok 16. decembra 2022 o 19:00 hod. 4. abonentný koncert sezóny 2022/2023. Program zostavený z Magnificatu Johna Ruttera a výberu vianočnej hudby diriguje Adrian Kokoš. Spoluúčinkovať bude sopranistka Adriana Banásová, Spevácky zbor Lúčnica a Detský a dievčenský spevácky zbor SRo. Koncert je vypredaný, v priamom prenose ho naživo odvysiela Rádio Devín.
K čaru a kráse Vianoc neodmysliteľne patrí hudba, bez ktorej si ich nevieme predstaviť, pretože im dodáva slávnostný charakter. Drobná koleda, populárna pieseň alebo mohutná kantáta – hudba sa vždy prejaví ako neuveriteľný zdroj energie. Duchovný význam kresťanských sviatkov narodenia Božieho Syna slávime v našej kultúre už stáročia. So svojimi zvykmi a tradíciami sa stali neodmysliteľnou súčasťou kultúrneho odkazu. Z jednoduchého, pokorného sviatku sa rozrástli a svojím duchom ovládli celý december. Vianoce získali aj vlastnú hudbu – tá počas sviatkov zaznievala v kostoloch na vianočných omšiach, v domácnostiach pri sviatočnom stole, na uliciach pri betlehemských hrách. Krása vianočných dní spočíva v ich duchovnom jadre, ktoré možno vyjadriť slovami: Vianoce spájajú. Spájajú spásonosnými udalosťami v Betleheme, upomínajú na tradície predkov, apelujú na veľmi aktuálny zmier medzi ľuďmi. Vianoce sú oslavou lásky, či už berieme a ctíme ich obsah doslovne alebo symbolicky.
Dielo Magnificat pre soprán, miešaný zbor a orchester anglického skladateľa Johna Ruttera (1945) je veľkolepým opusom v dlhom rade diel komponovaných v tomto žánri od 15. do 21. storočia. Úryvok z Evanjelia sv. Lukáša (1, 46-55) – poetický výlev chvály, radosti a dôvery v Boha, ktorý Panna Mária vyspievala, keď sa dozvedela, že má porodiť Krista, bol vždy jedným z najznámejších a najobľúbenejších biblických textov. V neposlednom rade začlenenie chválospevu do katolíckych vešpier či anglikánskych evensong je mnoho, hoci prekvapivo málo z nich od čias Johanna Sebastiana Bacha, dodáva textu rozšírené možnosti spracovania. Rutter chválospev rozšíril o starú anglickú báseň Of a Rose, a love Rose a modlitbu Sancta Maria. Dielo uviedol na premiére v roku 1990 v New Yorku takto: „Dlho som si prial napísať Magnificat, ale nebol som si istý, ako k nemu pristupovať, kým som nenašiel východiskový bod v spojení textu s Pannou Máriou. V krajinách ako Španielsko, Mexiko a Portoriko sú sviatky Panny Márie radostnou príležitosťou pre ľudí, aby vyšli do ulíc a oslavovali spevom, tancom a sprievodmi.“ Za týmto účelom je dielo plné energických synkopických rytmov a silných melódií, s viac než náznakom tanečného a hudobného divadla. Spolu s pestrofarebnou brilantnou orchestráciou, ktorá využíva množstvo dychových nástrojov na doplnenie slávnostného ducha hudby, vytvára harmonickú rovnováhu medzi povznášajúcou intimitou a extrovertnosťou. Rutter napísal dielo, „v ktorom bude slnko svietiť od začiatku až do konca“.
Druhú polovicu koncertu otvorí premiérová Vianočná ouvertura súčasného slovenského skladateľa Ľuboša Bernátha. Inšpiračný zdroj našiel v téme svojho staršieho symfonického cyklu: „Snažil som sa, aby v samotnej kompozícii boli všetky typické a archetypálne symboliky predohier známe z minulosti, predovšetkým úvodné fanfáry, stíšenie v melancholickej atmosfére, téma ako alúzia na vianočnú koledu, napokon finálny dramatický kontrast a následný vývoj.“ Nasledovať bude známa uspávanka od Franza Schuberta Mille cherubini in coro. Tradičné slovenské koledy zaznejú v úpravách pre zbor a orchester od Stanislava Tichého a Zdeňka Macháčka. Jazda na saniach je dielo amerického skladateľa Leroya Andersona, inšpirované letnou vlnou horúčav. V úprave Jaroslava Hrušku budeme počuť známu populárnu pieseň Mister Santa, ktorá vyjadruje túžbu splnenia vytúženého sna.
Do nového symfonického šatu obalila renomovaná slovenská skladateľka Ľubica Čekovská dve známe koledy: Narodil sa Kristus Pán s ohromujúcou gradáciou a Vstávajte pastieri s pastorálnym nádychom. A ak tieto čiastkové hudobné pramienky splynú v jeden mohutný tok – možno práve vtedy, keď zaznie Tichá noc – ocitneme sa tvárou v tvár pred pravým posvätným časom, Vianocami.
Text pripravil: Martin Kelemen, dramaturg SOSR