- Táto udalosť už prebehla.
LA GIOCONDA
6. marca 2021 | 19:00 - 21:00
7€REALIZAČNÝ TÍM: Libreto: Arrigo Boito Hudobné naštudovanie: Igor Bulla Dirigent: Igor Bulla Réžia: Dominik Beneš Zbormajsterka: Iveta Popovičová Choreografia: Béla Kéri Nagy Scéna: Petr Vítek Kostýmy: Lenka Polášková Svetelný design: Daniel Tesař Dramaturgia: Alžbeta Lukáčová OBSADENIE: La Gioconda: Jolana Fogašová Laura Adorno: Michaela Šebestová La Cieca: Agnes Zwierko Enzo Grimaldo: Paolo Lardizzone Barnaba: Zoltán Vongrey Alvise Badoero: Ivan Zvarík Zuane: Marián Hadraba Isepo: Michal Hýrošš Cantore: Matúš Bujňák Prvý hlas: Juraj Kašša Druhý hlas: Juraj Duda Spoluúčinkuje zbor, balet a orchester Štátnej opery Koncertný majster: Oldřich Husák INFORMÁCIE K VYSIELANIU: Predstavenie vysielame v rámci celého sveta. Záznam bol natočený v roku 2018. La Gioconda je dielom, ktoré tvorí akýsi most medzi verdiovským romantizmom a nastupujúcim verizmom a svojím veľkým baletným vstupom odkazuje aj na tradíciu francúzskej opery. Rozhodne však nie je sentimentálnou selankou, aké sa v čase jej vzniku (1876) ešte komponovali – je realistickou drámou, ktorá sprítomňuje pohnuté osudy jej aktérov natoľko vierohodne, že by mohla byť pokojne obrazom súčasnej spoločnosti. Renesančné Benátky pritom pod veselým karnevalovým zovňajškom ukrývajú intrigy, spleť neprelomiteľnej moci úradov, tajnej polície, špiónov a štátnej inkvizície. Je to zábava v strachu, smiech cez slzy. Na pozadí takejto spoločenskej situácie sa odohrávajú spletité osudy hlavných postáv milostného trojuholníka – Giocondy, Laury a Enza, doplneného o zloducha Barnabu. „Jednotlivé obrazy opery sú ako rozprávkové leporelo o láske, mnohých podobách zrady, pomsty, božej milosti, obetí a odpustenia. Scény plné žiarlivosti a zloby voľne prechádzajú do scén odovzdania sa. Ústredným motívom však nie je milostný troj- či viacuholník, ale Giocondina sila prekonať samu seba, k čomu jej pomáha silná viera. Náboženský kontext dáva všetkým hlavným postavám opery dôležitý motív k jednaniu. Jedných vedie k pokore, dôvere a láske, druhých k pokrytectvu, vyvolávaniu strachu, hrôzy a moci,“ priblížil režisér, ktorý sa v banskobystrickej opere predstavil v roku 2016 réžiou Mozartovej Čarovnej flauty.