Koledy, ktoré chytia za srdce každého. Plus tri autorské piesne našej najlepšej skladateľky a nesmrteľná Perinbaba. Tento album by nemal chýbať pod žiadnym Vianočným stromčekom.


Pod hlavičkou vydavateľstva RTVS vyšlo CD, ktoré si zasluhuje našu a nepochybne aj vašu pozornosť. Meno Ľubice Čekovskej má cveng nielen u nás, ale aj v zahraničí. Je nielen vynikajúcou, tvorivou autorkou kompozícií, ale aj klaviristkou a aranžérkou, čo sa naplno prejavilo na tomto albume. Obsahuje 14 skladieb, z toho tri autorské kompozície Čekovskej – Zimná koleda, Koleda a Silent Waltz a ako už ich názvy napovedajú, sú vo vianočnom duchu. Skladby nahral Symfonický orchester Slovenského rozhlasu pod vedením dirigenta Adriana Kokoša, ktorý sa v poslednej dobe ukazuje vo veľmi dobrej kondícii. Nástupy má presné, čo je však podstatné, chápe svoju funkciu keď sprevádza sólistov, dokáže byť dostatočne dynamický v prípade gradácie hudby a sólisti hrajú svoje party pekne a sebaisto. Veľkou mierou sa na tomto albume okrem sólistov – spevákov podieľal aj Detský a dievčenský spevácky zbor Slovenského rozhlasu. Aj preto majú piesne a najmä koledy svoju nezameniteľnú esenciu.


Počas krstu CD: zľava: Kamila Magálová, Ľubica Čekovská a programový riaditeľ Slovenského rozhlasu Michal Dzurjanin.

CD otvára Narodil sa Kristus Pán – najstaršia vianočná koleda, akú vôbec naša história pozná. Má síce jednoduchú melodiku, no zaspievať ju krásne, kantilénovo, to už chce skúseného speváka. Sólistom bol v prípade tejto koledy Miroslav Dvorský. Dievčenský spevácky zbor Slovenského rozhlasu rozjasní svojou čistotou celú koledu a následne orchester skladateľka priviedla do ohromujúcej gradácie. Ľubica Čekovská sa vzdala svojho hot jazzového feelingu, na ktorý bola z pôsobenia v Bratislava Hot Serenaders zvyknutá a vybrala sa klasickou cestou, využijúc pritom aj prvky slovenskej ľudovej hudby. Túto fúziu pritom vytvára mimoriadne vkusne, citlivo a pristane aj symfonickému orchestru.
Aj v ďalších koledách – Dnešný deň sa radujme, Dobrý pastier sa narodil, Vstávajte pastieri dáva skladateľka a aranžérka priestor speváckemu zboru a orchestru vo vyváženom pomere. Orchestru pritom nedáva len sprievodnú funkciu, ale necháva ho vyznieť v sólových partoch spoločne s hlavnou melodickou líniou, ktorú spieva zbor a hudobníci, pričom zároveň dostatočne akcentujú rytmiku. Aj táto pravidelná pulzácia je prvkom, ktorý približuje koledy k ich ľudovému pôvodu.
Zimná koleda, ktorá nasleduje, je prvá po ľudových, z pera autorky Ľubice Čekovskej. Je to krásne náladová, zimná pesnička, ktorá melancholickou náladou pripomína ticho a nádheru zimného obdobia. Nad romanticky ladenou melodikou si nemôžeme nevšimnúť zaujímavé harmonické spoje, ktoré autorka v skladbe používa. Ďalšia skladba, pod ktorú sa podpísala Čekovská – Koleda, má odlišný charakter. Vznešený valčík ju skôr radí k tanečným skladbám, sólistka Marianna Gelenekyová svoj part odspievala s presvedčivým výrazom, intonačnou čistotou a z trojice autorských skladieb je určite najkrajšou Silent Waltz. Clivý hoboj (skvelý Vojtěch Pospíšil) a jeho intro dávajú tušiť, že táto inštrumentálna skladba bude absolútne výnimočným počinom albumu. Poznáte krajšiu kombináciu, ako je ľúbezný, čistý, romantický hoboj spolu s klavírom, keď naň hrá samotná Ľubica Čekovská? Každá jedna fráza, každý jeden tón je precítený, pri jej piane doslova zatajíte dych (niekedy máte pocit, že Čekovská by mala dať súčasným klaviristom zopár lekcií a vysvetliť im, že hrať na klavíri neznamená rúbať drevo…). Aj v precíznom, prekrásnom legate vyspievaná téma hoboja sa doslova nesie nad celým orchestrom. Pospíšil vyspieval každý jeden tón s citom a frázy zahral oblúkovito tak, aby ešte viac vynikla intímna nálada skladby. Autorka akoby pripomínala stíšenie sa v období Vianoc – ten moment, na ktorý dnes tak často zabúdame.
Na albume, ako sme už spomínali, sa objavuje aj Perinbaba autora Petra Hapku. Aj k tejto známej piesni, ktorú pozná hádam každý, pristúpila naša skladateľka s citom, ale na druhej strane s invenciou. Aký by malo význam ponechať Perinbabu v „pôvodnom znení s titulkami“? Po krátkom, zvukovo úspornom intre (téma piesne Páslo dievča pávy) nastupuje celý orchester s nečakanou razanciou a dynamikou, pričom rytmicky zdôrazňuje každú dobu. Pri zopakovaní témy rozozvučí Čekovská celý orchester v plnej paráde a pieseň tak nadobúda doslova symfonický charakter. V pozadí však cítime aj folklórny charakter piesne. A zrazu, keď to poslucháč najmenej čaká, nastúpi s tou prekrásnou lyrickou melodikou, vyspievajúc sólo vo flaute a následne v ďalších pripájajúcich sa dychových nástrojoch. A v tomto je jej invencia a odvaha nezameniteľná. K skladbám pristupuje s pokorou, ale zároveň sa nebojí vyhrať sa s inštrumentáciou – dokonale pozná možnosti orchestra, dáva mu dostatočný priestor bez toho, aby narúšala pôvodný charakter skladby.
Dramaturgicky veľmi dobre vystavané CD ponúka rozmanitosť v piesňach a pestrosť v inštrumentácii. Nájdeme tam typicky clivú a zároveň výrazom láskavú koledu Búvaj dieťa krásne (sólo Marianna Gelenekyová), ale aj svižnú a veselú nemeckú vianočnú koledu Kling Glöckchen či namiesto (u nás udomácnených) Rolničiek originál Jingle Bells – aj túto americkú koledu upravila skladateľka do klasickejšej podoby, aj keď občasné synkopické prvky v nej zachovala, ale s vkusnou mierou. Samozrejme, aké by to boli Vianoce Ľubice Čekovskej bez Tichej noci? Koleda, ktorá je známa po celom svete a je preložená do množstva jazykov, je doslova symbolom týchto kresťanských sviatkov. Sólisti (Gelenekyová, Dvorský) spoločne so zborom a orchestrom – v úprave skladateľky vytvorili čisté, zvukovo a interpretačne vyvážené dielo, do ktorého v tomto prípade až tak inštrumentálne nezasahovala. Tichú noc ponecháva Čekovská vyznieť vo svojej kráse a jednoduchosti, jej rukopis je hmatateľný len pri záverečnej code. Originálna bodka za skladbou je akýmsi podpisom autorky, ktorá bola vo svojom prejave vždy svojská.
Zbierku piesní uzatvára skladba O prímerí, ktorá je výsledkom spolupráce s Miroslavom Žbirkom. Ako sólistka sa na nej predstavuje Adriana Kučerová a je peknou, symbolickou bodkou celej platne.
Záverom určite treba pochváliť orchester, ktorý je dnes vo výbornej forme, čo počuť aj na abonentných koncertoch. Rovnako samotný nápad vydať tento album v jedinečných úpravách je bodom plus pre RTVS v časoch, keď ešte aj na vianočných trhoch znejú namiesto ľudových kolied hiphopové príšernosti. Tento album má navyše okrem vyváženej a zaujímavo vystavanej dramaturgie aj veľmi kvalitný zvukový mastering, takže verte, že ho z prehrávača počas celých sviatkov ani len nevyberiete.


Zuzana Vachová
Zdroj foto: Slovenský rozhlas, autorka


ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno