Cyklus komorných koncertov Hudba u Fullu pokračoval v nedeľu 18.6. 2023 vo výstavnej sieni Galérie Ľudovíta Fullu koncertom hostí z Poľska.
Ružomberskému obecenstvu sa predstavilo LLLeggiero Woodwind Trio a akordeónové duoAccosphere. V pestrom programe, zostavenom prevažne z hudby súčasných tvorcov, sa poslucháči mohli započúvali do diel poľsko-francúzskeho skladateľa a klaviristu Aleksandra Tansmana, ukrajinského autora Volodymyra Runčáka, krakovského skladateľa a pedagóga Wojciecha Widłaka, Edvarda Hagerupa Griega, považovaného za najvýznamnejšiu osobnosť nórskej hudby, a slovenského skladateľa Petra Machajdíka.
LLLeggiero Woodwind Trio v zložení Maksymilian Lipień (hoboj), Piotr Lato (klarinet) a Damian Lipień (fagot) vzniklo v roku 2018 v Krakove. Všetci traja jeho členovia sú absolventmi tamojšej Hudobnej akadémie, kde momentálne pôsobia aj pedagogicky. Venujú sa interpretácii sólovej i komornej hudby. Účinkovali na mnohých medzinárodných festivaloch hudby rôznych období.
Akordeónové duo Accosphere založili v roku 2011 zo Slovenska pochádzajúca Alena Budziňáková a Grzegorz Palus – umelci, ktorých spája spoločná vášeň a ochota propagovať klasickú akordeónovú hudbu. Ich činnosť vyjadruje symbiózu spoločného chápania sveta a hudby, obohatenú o osobnostné črty každého z hudobníkov – vynikajúcich predstaviteľov poľského a slovenského akordeónového umenia. Pridanou hodnotou sa ukazuje byť aj spojenie dvoch perfektne zvládnutých typov súčasného koncertného akordeónu, teda klávesového a gombíkového nástroja.
V úvode koncertu zaznelo dielo Wojciecha Widłaka s názvom SommerMusik, charakteristické viacvrstvovou štruktúrou s prvkami mikrotonality, nachádzajúce inšpiráciu vo vizuálnej sfére, v slovách a v „obrazoch imaginácie“. Nasledovala Machajdíkova skladba A vzduch a zem boli opäť čisté, ktorá svojim vyhraneným a radikálnym zvukovým jazykom nabáda k zamysleniu sa nad otázkami týkajúcimi sa ochrany životného prostredia a riešenia globálnej problematiky čistoty ovzdušia a vodstva. Štvorčasťová Suite pour Trio d’anches lodžského rodáka Aleksandra Tansmana, obsahujúca rozsiahle kontrapunktické línie podložené nekonvenčnými harmóniami, pripomínala svojou hravosťou barokové konvencie. Skladba, hoci plná typicky poľskou melodičnosťou a rytmami, vychádzajúcimi z poľského folklóru, zaujala i ľahkým a nepredvídateľným charakterom francúzskeho štýlu dvadsiateho storočia. Koncert pokračoval jednou z najznámejších a najhranejších skladieb najvýznamnejšej osobnosti nórskej hudby, Edvarda Hagerupa Griega, Suitou č. 1 op. 46, Peer Gynt v úprave pre dva akordeóny. Skvelá interpretácia a dokonalé uchopenie sugestívnosti i dramatičnosti diela zanechali u vnímavého poslucháčstva hlboký dojem. Záver koncertu patril skladbe Vyšívanka ukrajinského skladateľa strednej generácie Volodymyra Runčaka, spájajúca emocionalitu s precíznosťou formy a voľne využívajúca najnovšie kompozičné postupy, avšak ďaleko presahujúce príslušnosť k akejkoľvek konkrétnej skladateľskej škole.
Koncert poľských umelcov bol pre ružomberské publikum nezabudnuteľným umeleckým a poslucháčskym zážitkom. Hoci prevažná väčšina cyklu Hudba u Fullu Galérii u Fullu predstavuje zvukovo celistvé programy, rozmanitosť interpretov a dramaturgie večera s hosťami z Poľska udržali výstavnú sieň galérie v dokonalej sústredenosti, za čo sa publikum všetkým piatim hudobníkom odmenilo dlhotrvajúcim potleskom.
Projekt Hudba u Fullu 2023 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Koncert poľských umelcov v Galérii Ľudovíta Fullu podporili tiež Poľský inštitút v Bratislave, Ministerstvo kultúry a národného dedičstva Poľskej republiky v rámci programu „Objednávky skladateľom“ implementované Národným inštitútom hudby a tanca, Hudobný fond a SOZA.
Bazala Ivánková
Foto: Martin Bielak