V sobotu 23. marca 2019 bude mať premiéru súčasná opera pre hlasy, orchester a kolieskové korčule s názvom ANTI – GONÉ. Hudobná inscenácia, pôvodné hudobno-scénické dielo, hudobná inštalácia, súčasná opera, je inšpirovaná samotným priestorom Novej synagógy, pre ktorú dielo vzniklo – a samozrejme aj známou Sofoklovou tragédiou.


Výstup kolektívu autorov spolu s početnou skupinou účinkujúcich z rôznych miest, všetci motivovaní oprávnenou obavou z neutíchajúceho znásilňovania zásad spravodlivosti. Dielo adresujú predovšetkým študujúcej mládeži, na ktorej slobodnom a zároveň zodpovednom rozhodovaní stoja či padajú riešenia najpálčivejších tém.

Grécky dramatik Sofokles, ktorý Antigonu napísal.

Pozývame na angažované zobrazenie spoločenskej moci v príkrom rozpore s osobnou morálkou. Popri sólistoch a už profesionálnych hudobníkoch sa na ňom podieľajú tiež študenti slovenských konzervatórií.
Projekt pripravujeme ako miestošpecifickú hudobnú inštaláciu. Pôvodné hudobné scénické dielo nebolo v Žiline uvedené viac ako 20 rokov a nás predovšetkým zaujíma, ako bude publikum reagovať na operu, ktorá je v súčasnosti vnímaná ako mŕtvy žáner. Súčasťou procesu prípravy diela boli pre verejnosť sústavne otvorené skúšky (v duchu programovej koncepcie Novej synagógy) či špeciálny vzdelávací program pre študentov stredných škôl POVEDZ TO! v Novej synagóge,“ povedal nám Kamil Mihalov, hudobný dramaturg žilinskej Novej synagógy.


Hudba: Viliam Gräffinger
Libreto: Peter Maťo, Viliam Gräffinger
Dramaturgia, réžia: Peter Maťo
Hudobné naštudovanie: Jozef Chabroň
Dirigenti: Jozef Chabroň, Štefan Sedlický
Korepetítor: Miloš Biháry
Scénografia: Marek Hollý
Kostýmová výtvarníčka, rekvizity, masky: Dáša Veselovská
Audiovizuálne médiá: Pavol Soukal
Svetelný dizajn: Ints Plavnieks
Fotograf: Ctibor Bachratý
Osoby a obsadenie:
Antigona: Glória Nováková
Kreón: Ján Galla
Haimón: Matej Kočkovský
Teiresias: Serhii Truntaev
Občania: Miešaný komorný zbor Konzervatória Žilina
Chlapci na korčuliach: Jakub Slovák (pohybová spolupráca), Dávid Dubjel, Matej Lehotský
Produkcia: KOLLEKTIV s podporou Fondu na podporu umenia


Dramaturg, režisér a spoluautor libreta Peter Maťo

Peter Maťo (1961) je absolventom Katedry divadelných štúdií VŠMU. V minulosti sa venoval multidruhovej umeleckej interpretačnej, autorskej/libretistickej a režisérskej praxi v divadlách na Slovensku a v Čechách. V súčasnosti sa venuje publikačnej (Hudobný život, Salto a i.) a pedagogickej činnosti (Súkromné tanečné konzervatórium Liptovský Hrádok a Súkromné konzervatórium Košice, Zádielska ulica). Jeho ústrednou témou sa stali postdramatické tanečné, baletné a performatívne projekty, v ktorých sa prelínajú pohybovo-múzické divadelné umenia súčasnosti. Po úspešných premiérach v SĽUK-u (Chorea Slovaca, 2010 a Krížom-krážom, 2012) nadviazal na libretistickú, dramaturgickú a režijnú prácu. Výsledkom sú prvé uvedenia neuvádzaných slovenských autorov (Liek prelomu 19. a 20. storočia). Edukatívny projekt „netradičné v netradičných priestoroch“ uviedol inscenácie hier Terézie Vansovej (V salóne speváčky, 2014) a Jozefa Hollého (Emancipácia, 2015) v pivnici Kamperovej kúrie Archeologického múzea SNM v Bratislave na Žižkovej ul. Je dramaturgom Liptovského divadla tanca, ktoré v minulom roku uviedlo tanečnú inscenáciu Pra©h v choreografii Radoslava Piovarčiho.

Zdroj foto: Nová synagóga Žilina, Ctibor Bachratý

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno