„Živý kontakt s publikom je pre každého umelca nenahraditeľný. Zvládať to akosi zvládame, no nie je to ľahké,“ hovorí pre náš portál intendant orchestra Roman Pálka. Koncerty Metropolitného orchestra Bratislava si už čoskoro budete môcť vypočuť na vlnách verejnoprávneho rozhlasu.
V roku 2021 začína Metropolitný orchester Bratislava pôsobiť v Slovenskom rozhlase – abonentné koncerty orchestra sa „sťahujú“ na Mýtnu ulicu do dobre známeho Veľkého koncertného štúdia Slovenského rozhlasu. Ako došlo k tejto významnej spolupráci? Reaguje intendant Metropolitného orchestra Bratislava, Roman Pálka: „Metropolitný orchester Bratislava existuje už viac ako 15 rokov. Vždy v určitej etape vývoja sme urobili krok vpred. Či to bolo nahratie nášho prvého CD, vybudovanie tradície Bratislavských novoročných koncertov (spolu s Bratislavským kultúrnym spolkom) alebo spustenie pravidelných operetných koncertov, ktoré postupne prerástli do abonentného cyklu (stali sme sa tak jediným neštátnym orchestrom na Slovensku s vlastnou abonentnou sezónou venovanou operetnej hudbe). Súčasná situácia nás postavila pred veľmi ťažké rozhodnutia a videli sme, že je opäť čas niečo zmeniť. Oslovili sme RTVS s návrhom na spoluprácu a mali sme to šťastie, že náš návrh padol na úrodnú pôdu. Pre nás je to veľký krok vpred a rozhlasu pribudne hudobný repertoár, ktorý je vzácny najmä pre starších poslucháčov.“
Koncertné štúdio má vynikajúcu akustiku, zatiaľ však orchester bude hrať bez publika a koncerty bude vysielať rádio Regina, takže sa k nim dostanú v tejto náročnej situácii aj poslucháči. Pokračuje Roman Pálka: „Čo sa akustiky týka, je to tiež krok dobrým smerom. Dosiaľ sme totiž v DPOH „bojovali“ s typicky divadelnou akustikou, ktorá je síce prajná hovorenému slovu, ale hudba v nej zaniká. Hľadali sme spôsoby, ako dostať k našim poslucháčom ich hudbu a spolupráca s Rádiom Regina sa nám vidí, ako ideálne riešenie. Aj keď zatiaľ nemôžu prísť fyzicky na koncert, budú si ho môcť zo záznamu vypočuť na vlnách éteru.“ Zatiaľ však nemá odvahu na priveľkú radosť z nových priestorov, predsa len, pandemická situácia na Slovensku je neustále kritická: „V dnešnej dobe sa tešiť je príliš veľký luxus. Veríme, že sa koncerty na novom mieste ujmú a okrem našich skalných poslucháčov si nájdu aj ďalších fanúšikov“.
Prvý koncert, ktorý Metropolitný orchester Bratislava odohrá vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu, v legendárnej budove postavenej v tvare „obrátenej pyramídy“, už vlani dvakrát presúvali. Bude venovaný minuloročným jubileám skladateľov, ktorí majú silnú väzbu na Slovensko: „Sú to Franz von Suppé – bol istý čas dirigentom a riaditeľom Mestského divadla v Bratislave, Béla Kéler – pre slovenského poslucháča skoro neznámy bardejovský rodák, ktorý spravil veľkú kariéru v zahraničí a Franz Lehár, ktorý sa narodil v Komárne a pôsobil na viacerých miestach na Slovensku. Sólistami budú naši skvelí mladí sólisti Marianna Gelenekyová a Richard Tamáš a dirigentom Pavol Tužinský,“ predstavuje repertoár a interpretov Roman Pálka.
Pre publikum pripravuje orchester aj video záznamy koncertov, ktoré si podľa slov Pálku budú robiť vo vlastnej réžii: „Nemožno teda očakávať veľké obrazové efekty, blikotanie svetiel a celú show, ktorá sa dnes u natočených koncertov akosi očakáva. Bude to jednoduché, ale o to úprimnejšie, sprostredkovanie toho, čo by mohli návštevníci vidieť na pódiu, keby mohli byť v sále. Video však bude podložené kvalitným zvukom – ako ináč, veď sme v rozhlase.“ Diváci sa k záznamom dostanú po zostrihaní na internete: „O čase, kedy sa dostane na sieť a adrese, na ktorej sa bude dať vzhliadnuť, budeme samozrejme včas informovať,“ dopĺňa intendant orchestra.
Pre všetkých umelcov, ktorí sa už takmer rok ocitajú v neľahkej situácii, teda čelia zatvoreným koncertným sálam, nemožnosti kontaktu s publikom a mnohí nemôžu hrať naživo, sú tieto okolnosti priam katastrofálne – nielen z existenčného hľadiska, ale aj ľudského, psychologického. Ako to zvládajú členovia orchestra? Ich posledný kontakt s publikom bol vlani na jeseň v Klariskách a všetky ostatné koncerty museli zrušiť: „Živý kontakt s publikom je pre každého umelca nenahraditeľný. Zvládať to akosi zvládame, no nie je to ľahké. Posledný koncert sme mali v septembri. Bol to záverečný koncert Majstrovských operetných kurzov, ktorých 3. ročník sme priniesli našim mladým talentom. Všetky ďalšie – až doteraz – sme museli presunúť, resp. zrušiť. Je nám ľúto najmä výročného galakoncertu k 15-tym narodeninám orchestra, Vianočného či Bratislavského novoročného koncertu. Mali sme na jednotlivé podujatia dohodnutých vynikajúcich sólistov z domova i zahraničia. Uvidíme, kedy sa nám podarí vrátiť stratené. Je nám najmä ľúto našich poslucháčov, ktorí sa v dnešnej dobe ku krásnej hudbe, ktorú im prinášame, nemajú veľmi šancu dostať. Môžem však sľúbiť, že im všetko vynahradíme – aj s úrokmi,“ nestráca optimizmus Roman Pálka, zároveň verí, že situácia by sa mohla časom zlepšiť a orchester by mohol, aj keď s obmedzeniami hrať aj pre publikum: „Iné, ako veriť nám asi neostáva. Živé hranie je pre nás aj pohľad do vďačných očí nášho publika,“ dodáva.
V súčasnosti sa kultúra ocitla na Slovensku na vedľajšej koľaji, rovnako aj pomoc umelcom v čase pandémie je podľa mnohých hlasov nedostatočná, neadresná a najmä nie plošná. V susedných Čechách na podporu kultúry vyvíjajú podstatne viac aktivít, čoskoro sa tak uskutoční koncert na podporu kultúry. Je podľa Romana Pálku kultúra v našej spoločnosti dôležitá? „O postavení kultúry v spoločnosti by sa dalo diskutovať donekonečna. To však nechám múdrym hlavám, ktoré sa tomuto problému venujú profesionálne. Bez kultúry sa však žiť nedá, aj keď si to dnes málokto uvedomuje. Už pračlovek si skrášľoval jaskyne. Faktom je, že v histórii to boli umelci, ktorí posúvali ľudí dopredu a boli tiež zjednotiteľmi más „za dobrú vec“. Dnes je kultúra degradovaná do akejsi falošnej komercionality a naozajstné umenie tým pádom prestáva chýbať. Rozhodujúcim sa stáva názor médií, a nie výpovedná hodnota samotného umenia. O význame kultúry v spoločnosti ale hovorí aj štatistika, ktorá sa mi raz dostala do rúk. Bola venovaná zloženiu odsúdených vo väzniciach. Bolo medzi nimi len úplne mizivé percento absolventov umeleckých škôl.“
Zuzana Vachová
Zdroj foto: MOB