Prvý týždeň Košickej hudobnej jari prinesie špičkové kvarteto Arod a symfonický Večer francúzskej hudby. Komorný koncert sa uskutoční v synagóge na Zvonárskej ulici v Košiciach v utorok 26. apríla o 19:00. Večer francúzskej hudby ponúkne skladby od Édouarda Lala, Julesa Masseneta a Ernesta Chaussona v interpretácii orchestra Štátnej filharmónie Košice (ŠFK) pod vedením šéfdirigenta Roberta Jindru. Massenetov klavírny koncert odznie v podaní Mareka Kozáka. Podujatie sa uskutoční vo štvrtok 28. apríla o 19:00 v Dome umenia.
Komorne: Kvarteto AROD
Quatuor Arod vzniklo v roku 2013 a tvoria ho huslisti Jordan Victoria a Alexandre Vu, violista Tanguy Parisot a violončelista Jérémy Garbarg. V roku 2016 získalo teleso prvú cenu na Medzinárodnej hudobnej súťaži ARD v Mníchove, predtým na Medzinárodnej súťaži Carla Nielsena v Kodani (2015) a na európskej súťaži FNAPEC Concours (2014). V roku 2017 boli Quatuor Arod vymenovaní za „umelcov novej generácie BBC“ pre sezóny 2017 – 2019 a za ECHO Rising Stars pre sezónu 2018/2019. V posledných rokoch vystupovali v najväčších koncertných sálach vo Francúzsku i na celom svete, účinkovali na mnohých festivaloch a spolupracovali s renomovanými umelcami. Quatuor Arod nahráva exkluzívne pre značku Erato/Warner Classics. Ostatný album Schubert (2020) sa stretol s veľkým ohlasom verejnosti a kritiky. V Košiciach budú interpretovať Mozartove Sláčikové kvarteto č. 19 „Dissonance“ a Bartókove Sláčikové kvarteto č. 1.
Mozart & Bartók
Mozartove Sláčikové kvarteto č. 19 je vskutku pozoruhodné. Jeho inovatívny, temný úvod nadchol a zároveň aj šokoval prvých poslucháčov a odvtedy nesie podtitul „Dissonance“. Úvodná hudba je naplnená zádumčivosťou a úzkosťou, je plná pulzujúcich momentov a akcentovaných plôch. Ako hovorí legenda, prvý vydavateľ dielo pôvodne vrátil Mozartovi späť s presvedčením, že obsahuje chyby. Disonantný úvod svedčí o Mozartovej vynaliezavosti, no zároveň ide o jeden z Mozartových najžiarivejších príkladov sonátovosti, ktorá sa rozvinie v triumfálnom súzvuku v tónine C dur.
Bartókova hudba bola veľmi odlišná od známych modelov odvodených od Lisztových Rapsódií či Brahmsových tancov. Už v roku 1904 sa spolu so svojím priateľom, skladateľom Zoltánom Kodályom presvedčil, že „skutočnú“ maďarskú hudbu nenájde v kaviarňach či koncertných sálach v Budapešti, ale na vidieku, ktorý v nasledujúcich rokoch často navštevoval. Bartókov raný ľudový maďarský štýl dobre ilustruje práve Sláčikové kvarteto č. 1.
Komorný koncert kvarteta Arod s dielami Mozarta a Bartóka sa uskutoční v utorok 26. 4. o 19:00 v synagóge na Zvonárskej ulici v Košiciach.
Symfonicky: Francúzska hudba s Marekom Kozákom
Prvý zo symfonických koncertov Košickej hudobnej jari otvorí šéfdirigent ŠFK Robert Jindra. Podujatie sa bude niesť na tónoch francúzskej hudby a v úlohe sólistu sa predstaví klavirista Marek Kozák.
Pre českého popredného klaviristu Mareka Kozáka je typická neomylná technika, zmysel pre vyváženosť a gradáciu, bohatá paleta registrov, obrovská muzikalita a vnútorná pokora vo vzťahu k notovému zápisu. Na koncertné pódium vnáša noblesnú interpretačnú kultúru a poslucháčov si podmaňuje schopnosťou „predať s pokorou a bez veľkolepých gest to, čo chcel skladateľ vyjadriť“. V roku 2018 zvíťazil na Európskej klavírnej súťaži v Brémach, odkiaľ si priviezol tiež cenu publika. Na súťaži Pražskej jari v roku 2016 získal 2. miesto a ocenenie za interpretáciu súčasnej skladby. Mimoriadne nadanie prejavil Marek Kozák už vo veku štyroch rokov, kedy začal hrať na klavíri a neskôr aj na organe. Vystupuje s poprednými českými orchestrami a pravidelne koncertuje v zahraničí.
Lalo & Massenet & Chausson
Opera Le roi d’Ys (Kráľ z Ys) pochádza od francúzskeho skladateľa Édouarda Lala. Dielo je inšpirované starobylou bretónskou legendou o potopenom meste Ys, hlavnom meste kráľovstva Cornouaille. Dej opery rozpráva príbeh dvoch kráľovských dcér – sestier zaľúbených do toho istého muža. To viedlo k ľúbostnej dráme a tragédii, keď sa mesto vinou jednej zo sestier navždy ponorilo do hlbín mora. Le roi d’Ys sa stala jednou z najúspešnejších francúzskych opier konca 19. storočia.
Klavírny koncert romantického skladateľa Julesa Masseneta predstavuje menej známu stránku veľkého operného autora. Dielo v sebe spája virtuozitu a citlivosť, rafinovanosť i lyriku a nezabúda na „exotický“ nádych v záverečnej časti Airs slovaques, kde sa autor podľa vlastných slov inšpiroval prvkami slovenskej ľudovej hudby. Hudba koncertu je veľmi melodická a jej čarovná atmosféra predstavuje dokonalý príklad vzletnej farebnej francúzskej hudby z prelomu storočí.
Francúzsku hudbu druhej polovice 19. storočia zastupuje aj Symfónia B dur op. 20 od Ernesta Chaussona. Jeho jediná symfónia patrí medzi majstrovské diela. Pochádza z roku 1890, pričom autor ju venoval francúzskemu maliarovi Henrymu Lerollovi. Chausson v hudbe vytvára jemné, ale zároveň majestátne plastické zvukové obrazy a symfónia, ktorá sa začína dramatickým, priam tragickým úvodom, sa končí v jemných, svetlých farbách, čo dokazuje, aké precízne a majstrovské bolo Chaussonovo narábanie so symfonickou formou.
Symfonický koncert Večer francúzskej hudby sa uskutoční vo štvrtok 28. 4. o 19:00 v Dome umenia. Nakoľko je koncert presunutý z januára, platia naň aj sezónne abonentky A, AB.
Aktuálny 66. ročník medzinárodného hudobného festivalu Košická hudobná jar potrvá od 26. apríla do 26. mája 2022.
Zdroj: TS Lucia Radzová, PR manažérka ŠfK
Titulná foto: Julien Benhamou