HCO pod holým nebom: Bude to svetový koncert, sľubuje líder Alan Vizváry

Po niekoľkých mesiacoch vynútenej „covidovej“ prestávky sa aj Hilaris Chamber Orchestra s lídrom Alanom Vizvárym rozhodli zorganizovať pre fanúšikov koncert pod holým nebom na Nádvorí Starej radnice v Bratislave. Uskutoční sa 30. júla a pri tej príležitosti sme sa rozhodli pozhovárať s huslistom a umeleckým riaditeľom HCO, Alanom Vizvárym.


Prečo ste nezvolili koncertnú sálu a išli ste cestou open air?
COVID-19 a pandémia nám zabránila vystupovať tak, ako všetkým hudobníkom. Koncert v uzavretom priestore sme nezvolili preto, že publikum by ešte mohlo mať obavy chodiť do koncertných sál. A odohrať v lete koncert a Nádvorí Starej radnici v Bratislave, kde je nádherné prostredie a dobrá akustika, bolo to najlepšie riešenie. Verím tomu, že v historických priestoroch Nádvoria Starej radnice bude repertoár, ktorý v týchto dňoch kompletizujem, krásne znieť. Okrem toho, Mestské múzeum v Bratislave nám tieto priestory poskytlo bezodplatne, čo si nesmierne vážime.


Mali ste od publika niekoľkomesačnú pauzu, chýbal Vám kontakt s ľuďmi a Vašimi stálymi priaznivcami, fanúšikmi orchestra?
Samozrejme, koncerty aj publikum nám hrozne chýbali! Mali sme rozbehnutú koncertnú činnosť a zrazu sa všetko zrušilo. Nikto s tým nepočítal. Publikum je nám verné, pretože koncert, ktorý pripravujeme v júli, sme pomaly aj vypredali. Asi budeme musieť spraviť ďalší koncert, čomu sa hrozne teším. Kontakt publikom je ten najkrajší pocit. Keď môžeme zahrať tým, ktorí sa tešia na naše vystúpenie, tak práve to nám chýbalo veľmi.

A čo s hráčmi? Boli ste s nimi počas korony v kontakte?
S niektorými som bol v kontakte. Občas sme si zavolali a porozprávali sme sa a zasmiali.


Počas tohto obdobia ste nevyužili online priestor a nenahrali videá tak, ako to robili mnohé telesá alebo sólo hráči. Prečo? Je vám tento proces cudzí? Preferujete skôr živé hranie?
Nevyužili sme online hranie, pretože preferujeme živé vystúpenia. Tie majú štyri základné elementy, a to je čas, priestor, umelcova duša a vzťah medzi umelcom a publikom. Na pódiu sa vytvára určitá energia, ktorá funguje medzi umelcom a publikom. Toto sa v online vysielaní vytráca, respektíve vôbec to ani nemá šancu vzniknúť. Zároveň aj zvuk orchestra je úplne iný naživo, ako snímaný cez akúkoľvek špičkovú techniku. Preferujem živé vystúpenie pred CD nosičom a online priestorom, pretože keď hráme naživo, sú tam všetky tie elementy, ktoré tam majú byť. Dokonca, aj keď máme vypredané, radšej pridáme ďalší koncert a vždy je iný ako ten prvý. A práve to sa mi na tom páči, že je to živé a odlišné. Veď jednou koronou sa život nekončí, pokračujeme ďalej a budeme sa tešiť na ďalšie koncerty.

Koľko koncertov ste počas týchto mesiacov museli zrušiť, respektíve presunúť?
Vystupujeme raz za mesiac, maximálne dvakrát, pretože si to organizujeme tak, aby sme si schuti zahrali a užili si koncert. Nemáme sponzorov a nedostávame pravidelne granty. Tešíme sa z toho, že máme svoje publikum a že dokážeme vypredať koncert. To je to, z čoho žijeme.

S financovaním kultúry v Bratislave, respektíve aj komorných orchestrov, ktoré fungujú na báze grantov – teda aj to, ktoré vediete Vy, to nevyzerá práve ružovo, aj keď možno sa nejaké riešenia črtajú, predsa len vyzerajú skôr parciálne. Veríte, že v budúcnosti zrealizujete tie koncerty, ktoré ste mali naplánované?
Financovanie grantmi je to už dnes podobné ako výhra v Lote. Keď dostanete grant, môžete byť rád a ak ho vôbec dostanete, tak minimálnu sumu, ktorá pomôže len málo. Orchestre, ktoré žijú len z grantov, to budú mať veľmi ťažké. Veľmi sa teším, že nemusím byť úplne závislý od grantov, aj keď to samozrejme veľmi pomôže, ale žiaľ, na výhru v Lote, sa nedá spoliehať.

Čo sa týka najbližšieho koncertu v lete, 30. júla, zvolili ste osvedčených skladateľov, ktorých máte rád – Vivaldiho, Corelliho a Mozarta. Čím sú pre Vás títo dvaja barokoví skladatelia a jeden klasicistický génius takí fascinujúci? Ešte vždy máte čo objavovať?
No, Vivaldi! Taliansky husľový virtuóz, barokový skladateľ, pedagóg a kňaz -červený kňaz! Napísal 241 husľových koncertov, 49 opier a stovky rôznych komorných diel, génius barokovej hudby! Vivaldiho tvorba inšpirovala aj kráľa barokovej hudby, Bacha. Corelli! Ďalší husľový virtuóz a barokový skladateľ, ktorý bol tvorcom novej hudobnej formy Concerto grosso! Úžasné a nádherné skladby. No a Mozart, bol po Bachovi, podľa mňa jeden z najväčších skladateľov. Najväčší a najlepší predstaviteľ klasicizmu. Jeho dielo malo veľký vplyv na vývoj európskej klasickej hudby. Je považovaný za jedného z najväčších skladateľov celých dejín hudby. Toto sú skladatelia, pri ktorých sa učíte a stále niečo nové objavíte. Je to základ repertoáru komorného orchestra. Základ treba pravidelne hrávať, posúva to orchester ďalej.

Máte už pripravený konkrétny repertoár na júlový koncert pod holým nebom?
Máme vybraný repertoár, ale zatiaľ ho neprezradím, bude to prekvapenie. Poviem len jednu skladbu, ktorú zahráme, Mozartovu Serenata notturna in D dur KV 239, je to živá, vtipná kompozícia, ktorá sa bude do priestoru radnice hodiť. Už teraz ju počujem, ako znie v tých historických priestoroch, najmä tie tympany a potom téma orchestra, podľa mňa sa tam bude krásne vynímať.

Bude to prvé vystúpenie po piatich mesiacoch. Ste emocionálny človek. Aké to je – byť takú dlhú dobu bez hrania? Bez publika? Bez kolegov a interpretácie?
Veľmi sa teším, že si konečne zahráme, veľmi mi chýbali kolegovia z orchestra, som rád, že si spoločne zahráme a veľkú radosť mám, samozrejme aj publika. Bude to svetový koncert! Už teraz sa teším! Mám v sebe veľa neuveriteľne veľa energie!

Zuzana Vachová
Zdroj foto: Julian Veverica, archív HCO

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno