Už v pondelok sa začne 8. ročník prehliadky francúzskeho filmu Crème de la Crème. Otváracím filmom bude po mimoriadnej zmene programu francúzsko-ukrajinská dráma Oľga. Určite však nevynechajte ani satirickú drámu z prostredia súčasného Paríža France. Režisér Bruno Dumont do hlavnej postavy obsadil súčasnú francúzsku hviezdu – Léu Seydoux.

Prehliadku Crème de la Crème organizuje mediálna spoločnosť Film Europe SK v spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku – Institut français de Slovaquie.

Týždeň francúzskeho filmu sa začne v pondelok 7. marca už po ôsmy krát v kinách na celom Slovensku pod záštitou mediálnej spoločnosti Film Europe. Tešiť sa môžeme na symbolických 8 francúzskych filmov, ktoré prinášajú ideovú prepojenosť napríklad v snímkach FranceStratené ilúzie, ale tiež rozsiahlu rozmanitosť v žánroch a témach v ďalších filmoch, ktoré spája vysoká miera aktuálnosti.

Usporiadatelia prehliadky francúzskeho filmu Crème de la Crème zohľadnili udalosti posledných dní a pozmenili program slávnostného otvorenia festivalu v sále činohry SND, čím vyjadrujú podporu Ukrajinskému národu. Plánovanú premiéru filmu France nahradí francúzsko-ukrajinská športová dráma Oľga.

Režisér Elie Grappe predkladá príbeh mladej ukrajinskej gymnastky na jej tréningovom pobyte vo Švajčiarku. Oľga musí okrem psychického tlaku plynúceho z jej povinností vrcholovej športovkyne čeliť aj politickým nepokojom vo svojej rodnej krajine, kde sa jej matka ako novinárka zúčastňuje Euromajdanu – známych Kyjevských protivládnych demonštrácií v zime na prelome rokov 2013-2014.

Avšak satirická dráma režiséra Bruna Dumonta France nesie nemenej naliehavé posolstvo.

Svetovo populárna herečka Léa Seydoux v úlohe novinárskej superstar France de Meurs padá z hviezdnej oblohy po náhlych zmenách a zvratoch v jej osobnom aj verejnom živote. France približuje pomery francúzskych médií a ich narábanie s informáciami a verejnou mienkou. Režisér, scenárista a spisovateľ Bruno Dumont vo vyše dvojhodinovom filme bodá do viacerých znepokojivých tém, ktoré sužujú nie len francúzsku modernú spoločnosť, ale celý svet. Dumont tu viac ako kedykoľvek predtým konfrontuje pravdivé a falošné, škaredé a krásne, skutočné a znázornené. Režisér, ktorého domáci kritici označujú za „voľný elektrón francúzskej kinematografie“ prináša nie len kritiku médií, ale aj štylisticky jedinečný psychologický portrét ženy pohybujúcej sa medzi vonkajšou slávou a vnútornou depresiou. Veľmi často pri tom sleduje slzy stekajúce po herečkinej tvári, ktorá akoby vznikla pod rukami sochára.

Film France, ktorý ponúka slovenským divákom festival, takže sa konečne dostáva aj do slovenských kín, figuroval na minulom ročníku Medzinárodného filmového festivalu v Cannes v hlavnej súťažnej sekcii. Mnohí filmoví publicisti po zhliadnutí snímky v Cannes označovali jeho počin za niečo neočakávané a jedinečné. V ďalších reflexiách sa však objavili chladné, až negatívne hodnotenia filmu. Žeby žurnalistom režisérov kritický pohľad na súčasné praktiky televíznej novinárčiny až tak nevoňal? Napokon, kritik Variety pripúšťa, že Dumont musel dlho študovať médiá, lebo sa mu skutočne podarilo trafiť pár krát do čierneho, čo sa týka súčasnej žurnalistiky a jeho údery sú naozaj presné. Nepochybne aj boli, pretože snímka bola určite pre všetkých novinárov v Cannes dostatočne štipľavá a kým publiku sa páčila, žurnalisti ju považovali za cynickú a novinársku projekciu dokonca vypískali. Najviac im vraj prekážala poloha novinára ako hviezdy, ktorú film France zobrazuje…

Dumont však každopádne, podľa reakcií či už odbornej alebo diváckej verejnosti, neostal svojej povesti nič dlžný: podaril sa mu unikátny žánrový mix, pričom centrom diania ostáva jediná postava – súčasná svetová hviezda, Léa Seydoux. Začiatok snímky je síce satirou a reflektuje súčasné spravodajské médiá (výstup s francúzskym prezidentom Macronom, ktorého sa pýta hlavná hrdinka France de Meurs na tlačovej konferencii prirovnávajú kritici ku komikovi Boratovi), no Dumont, ktorý film nielen režíroval, ale písal i scenár, postupne rozvíja film do niečoho bohatšieho a najmä temnejšieho. Novinárka, ktorá má status televíznej superstar, sa javí ako bezcitná, no dostane sa do hraničnej situácie a film sa zrazu z komédie mení na drámu. Zrazu je jej život a kariéra, jej psychická stabilita – všetko, čím doposiaľ žila, otrasené v základoch. „France je film, ktorý vás dráždi vykúpením, no zároveň odmieta udeliť rozhrešenie, je tragikomický a lahodne ambivalentný,“ vyjadril sa filmový divák na sociálnej sieti.

Program Crème de la Crème ponúka aj profil tejto herečky Fokus: Léa Sydeaux, kde sa k France pridali aj snímky Klam (2021) a Denník komornej (2015).

Aj režisér Xavier Giannoli so svojim novým filmom Stratené ilúzie odpovedá na problematiku príbuznú publicistike. Otázky pravdy a lži sú v skutočnosti kladené naprieč celou jeho tvorbou. V nej využíva kameru na to, aby ukázal čo je skutočné a nie, a či možno niečomu na tomto svete veriť. Historický príbeh na motívy Balzacovho románu, o novinárovi, ktorý podľahne mrzkej sile médií, pokračuje v línii publicistických osudov, ktoré sú autorovi blízke aj z vlastnej novinárskej skúsenosti.

Svojím apelatívnym podielom prispeje aj Krížová výprava. Ide o komediálny film režiséra Louisa Garrela a jeden z posledných projektov, na ktorých sa ešte podieľal aj legendárny francúzsky scenárista Jean-Claude Carrière. Trinásťročný Joseph tajne predá najcennejší majetok svojich rodičov, aby mohol prispieť na záchranu planéty. Louis Garrel nám rozpráva ekologickú a hravú bájku, plnú sebavýsmechu, vynaliezavosti a nehy.

Viac informácií o filmoch, prehliadke a programe nájdete na www.cdlc.sk

Spracoval: Matúš Trišč

Zdroj foto: Film Europe