Slovenský dizajnér, odevný návrhár a kostymér Boris Hanečka bol hosťom a porotcom 19. ročníka ANIMOFEST-u, kde spolu s ďalšími odborníkmi hodnotil ročníkové práce žiakov stredných škôl v odbore odevného dizajnu v Medzinárodnej súťaži odevného dizajnu stredných škôl – UAT Fashion. Dejiskom ANIMOFEST-u bola už tradične Súkromná škola umeleckého priemyslu animovanej tvorby v Bratislave.

Aké máte dojmy z Animofestu a najmä zo súťaže UAT Fashion v odevnom dizajne, v ktorej súťažili žiaci stredných škôl? 


Ja som si to veľmi užíval. Na módnych prehliadkach sa totiž neobjavujem až tak často, hoci sa snažím podporovať niektorých kolegov. V tomto prípade tu bolo dizajnérov omnoho viac, ako na iných prehliadkach a ešte spolu aj súťažili. Cítil som však veľkú zodpovednosť za určenie víťaza. Určili sme prvé, druhé a tretie miesto a k tomu sme pridali ešte dve špeciálne ceny. Radili sme sa ako tím a som presvedčený, že sme zvolili správne. Študentov som nepoznal, preto som mohol byť nestranný. Ja som si vybral víťaza a bolo mi to potvrdené aj od ostatných. Zhodli sme sa bez toho, aby som mal informácie o ich prístupe. 


Bol som každopádne prekvapený dávkou kreativity od žiakov.


Jednohlasne ste sa zhodli na víťazke. Čím vás zaujal jej výtvor? 


Veľmi sa mi páčilo, že svoj model dotiahla do konca. Pridala k tomu aj make-up, bolo v tom trochu Davida Bowieho. Všetky linky boli nečakané, dynamické, malo to šťavu. Hlavne si myslím, že bola sama sebou. Jej dielo malo nádhernú farebnosť. A čo sa týka remeselného spracovania, bolo na vysokej úrovni. To je posledná pečiatka správnosti.

Boris Hanečka odovzdáva cenu

Vedeli by ste z diel, ktoré ste videli, posúdiť, čo ich zaujíma, akým smerom sa vydávajú? 

Niekto mal viac vzťah k strihovému riešeniu a neriešil farby. Iný sa zaujímal iba o farby a vyznievalo to efemérne. Niekto sa zaujímal o oboje. Bolo mi ľúto viacerých modelov, ktoré boli veľmi zaujímavé, no nemohli sme ich už oceniť. 

Čo by ste týmto žiakom, mladým návrhárom odkázali, možno aj s prihliadnutím na prijímacie skúšky na umelecké školy, ktoré niektorých z nich čakajú? 

Aby sa nebáli cestovať a objavovať. Aby spoznali svet a videli, ako sa veci majú. Ten náš domov je ešte stále trochu oklieštený. Záleží na tom, v akej bubline človek žije. Avšak, všeobecné masy vás môžu niekedy spriemerovať, odsúdiť alebo demotivovať. Je preto dobré cestovať. Nehovorím vysťahovať sa!

Dôležité je aj to, aby si človek uvedomil, pre koho tvorí, kto je konečným klientom.

Ďalšou dôležitou radou je zostať verný sám sebe. Aj keď vás odmietnu desaťkrát, nevysvetľujte si to ako neúspech. Je dôležité mať prirodzené sebavedomie a vytrvalosť. 

Myslíte teda, že majú títo žiaci perspektívu na Slovensku? 

To ja neviem. Keby sme takéto veci vedeli, tak sú ľudia z marketingu v siedmom nebi (smiech). Je to ako s vlnami. Raz prichádzajú veľké inokedy žiadne. Nedá sa to celkom predpovedať. Budúcnosť nepoznáme. Ale snažiť sa treba. 

Čo hovoríte na súťaž animovaných filmov, kde ste boli tiež porotcom? 

Prekvapila ma rozmanitosť prístupov. Filmy boli animované v 3D, ale aj klasickou animáciou. Niektoré boli kreslené len ceruzou alebo bábkové. Nič z toho nevyznievalo ako prežitok. Každý film reprezentoval tvorivú odvahu. To je výborné. Každý žiak išiel svojim smerom. Každý to robil po svojom. Venovali sa veľmi náročným témam, ale vedeli aj zabávať. Nevidel som tam žiadny spoločný trend, ktorý by kázal, kadiaľ treba ísť. 

Je to tak aj v odvetví odevného dizajnu? Ako v ňom vlastne fungujú trendy?

Trendy sú o tom, že čoho je práve najviac. To sa zhodnotí a vyhlási za trend. Hovorí sa, že je to vo vzduchu. Dizajnéri nechodia na jeden večierok, kde si povedia, že teraz sa budú nosiť peleríny, ale je to vo vzduchu a človek môže chytiť tú inšpiráciu a zrazu ju ponúkne. Na ľudí to potom pôsobí, ale nie je to módny diktát. 

Smiem sa spýtať, na čom teraz pracujete? 

Robím na svadobných šatách. Urobil som celú kolekciu svadobných šiat. S mojou kamarátkou sme si už roky hovorili, že by sme si chceli založiť požičovňu. Zobrala si to pod patronát a je to skutočne požičovňa, v ktorej robím ja, ale je to otvorené aj pre iných dizajnérov. Naše klientky oceňujú, že si tieto šaty nemusia kúpiť, ale len požičať. Neviem či na Slovensku niekde niečo podobné funguje. Nevesty sú milo prekvapené, že je to možné. 

Slovenskí stredoškoláci bodovali v medzinárodnej konkurencii na ANIMOFESTE

Víťazka súťaže UAT Fashion Izabela Hulejová o svojom víťaznom modeli povedala: “Veľmi rada sa zahrávam s geometriou, takže som rozmýšľala, ako by sa tým dala zvýrazniť postava. Nadizajnovala som šikmý bok, aby zúžil pás postavy a vytvoril ilúziu. Dole som urobila to isté, aby to spolu ladilo a pridala som tam štvorce, preto to môže vyzerať, že sú to dve sukne, no v skutočnosti je len jedna.” Na ocenenie od poroty a Borisa Hanečku reagovala takto: “Bola som v šoku, že prváčka vyhrala prvé miesto. Bola to moja úplne prvá prehliadka v živote. Som nadšená, že mi to doprial aj sám Boris Hanečka. Taktiež som si dizajnovala aj make-up a aj ten sa mu páčil.” 

1. miesto UAT Fashion- Izabela Hulejová

Boris Hanečka 

Slovenský dizajnér, odevný návrhár a kostymér. Je absolventom Ateliéru odevného dizajnu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Tvorí vlastné autorské kolekcie, no spolupracuje aj so Slovenským národným divadlom či Národným divadlom Košice. Je autorom kostýmov pre operné diela Kráľ Roger, Tosca či Turandot. Jeho diela mohli diváci vidieť aj v novom fantasy seriáli Vedma.

 

Zhováral sa Matúš Trišč

Autor foto: Oliver Skukálek

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno