Najbližší online koncert Slovenskej filharmónie je na programe v piatok 30. apríla 2021. Na pódiu Koncertnej siene sa opäť stretnú Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor (Jozef Chabroň, zbormajster) a traja sólisti – Mariana Sajko, soprán, Pavol Bršlík, tenor a Peter Mikuláš, bas. V naštudovaní Rastislava Štúra zaznejú dve diela Ludwiga van Beethovena – predohra k baletu Prometeove stvorenia a jediné skladateľovo oratórium Kristus na Olivovej hore. Priamy prenos koncertu môžete sledovať o 19.00 na stream.filharmonia.sk.
Program piatkového večera otvorí predohra k baletu op. 43 Prometeove stvorenia Ludwiga van Beethovena. Celovečerný balet skomponoval skladateľ v roku 1801, medzi prvými dvomi symfóniami, pre potreby viedenského Dvorného divadla. Oratórium pre sóla, zbor a orchester op. 85 Kristus na Olivovej hore (Christus am Ölberge) z roku 1803 nepatrí k notoricky uvádzaným opusom Beethovena.
Takmer hodinové oratórium opisuje posledné udalosti Kristovho života, ale tiež vypovedá o mukách skladateľa. Je prvým väčším dielom, ktorým sa Beethoven zaoberal krátko po návrate z Heiligenstadtu pri Viedni v roku 1802, kde prežíval obdobie plné zúfalstva. Tragické svedectvo o svojom duševnom rozpoložení spôsobenom problémami so sluchom podal v dokumente známom ako „heiligenstadtský testament“.
Kvôli nepriaznivej pandemickej situácii sa program koncertu presunul z Veľkonočných koncertov 2020 (mal zaznieť pri príležitosti 250. výročia Ludwiga van Beethovena) a 2021 na posledný aprílový piatok 2021. Zaznie v priamom prenose z Koncertnej siene SF s veľkým aparátom umelcov.
Nedeľné popoludnie so Slovenským komorným orchestrom
Divertimentá a serenády budú znieť na nedeľnom koncerte (2. 5. 2021) Slovenského komorného orchestra s umeleckým vedúcim Ewaldom Danelom. Koncert môžete sledovať zo záznamu na stream.filharmonia.sk o 16.00.
Divertimentá a serenády patria od 18. storočia medzi obľúbené kompozičné formy. Na úvod zaznie Divertimento F dur, KV 138 Wolfganga Amadea Mozarta. Pochádza zo 70. rokov 18. storočia, z obdobia skladateľovej služby u salzburského arcibiskupa. Mozart podobné skladby komponoval k príležitostiam, akými boli sviatky, narodeniny, svadby alebo záver akademického roka. Nasledovať bude Čajkovského Serenáda C dur, op. 48 z roku 1880, ktorá si získala trvalé miesto na koncertných pódiách. Dve z jeho častí – Valčík a Elégia patria k jeho najznámejším a najpopulárnejším skladbám vôbec. Program uzavrie Divertimento č. 1, op. 20 maďarského skladateľa Lea Weinera, súčasníka Bélu Bartóka. Jeho Divertimento č. 1, op. 20 je inšpirované starými maďarskými tancami.
Zdroj: TS Martina Tolstová – tlačová tajomníčka SF
Zdroj foto: Alexander Trizuljak,