Ilustračná tvorba pre deti je špecifický výtvarný druh závislý na knihe, príbehu, legende, báji, rozprávke. Má svoje špecifiká , predpokladá fantáziu a ponor do detského sveta, trochu ľahkej tvorivej šibnutosti a je zároveň  limitovaná textom, vkusom vydavateľa a termínmi dodania. Je to akési vedomé lavírovanie medzi imagináciou tvorby a pragmatizmom života. Ilustrácia ako samostatný druh výtvarného umenia sa uplatňuje v knihe, preto je umením snáď najintímnejším, ktoré máme už od detstva doma na polici. Ak opomeniem medzinárodné súťažné prehliadky , knižné veľtrhy a v Bratislave (zrejme aj na Slovensku) jedinú komornú TOTO Gallery orientovanú na ilustráciu, nie je až tak častým artiklom na galerijné prezentácie. Preto je len vzácnosťou , že práve prestížna galéria súčasného umenia –  Danubiana sa rozhodla predstaviť dvoch umelcov, ktorí sa venujú predovšetkým ilustračnej tvorbe pre deti. Martina Matlovičová a Vlado Král sú manželia, ktorí denne žijú v rozprávke.  Nie,  že by život ilustrátorov na Slovensku bol taký ľahký, ale často miesto taniera majú na stole rozkreslené rozprávkové postavičky, ich kúzelné príbehy, rôzne vtipné nápady a zábavné vymýšľance.


Martina Matlovičová sa narodila v roku 1975 v Bratislave a na Vianoce. Vyštudovala Vysokú školu múzických umení, za svoju tvorbu získala cenu Najkrajšie knihy Slovenska 2001, Zlaté jablko BIB 2009 a Zlatú stuhu 2010. Jej ilustrácie sú vystavované doma i v zahraničí.  Zúčastnila sa opakovane festivalu Zázračný oriešok v Piešťanoch, v roku 2010 bola súčasťou veľkej putovnej  expozície slovenských ilustrátorov, ktorá bola prezentovaná na knižnom veľtrhu v talianskej Bologni. V roku 2011 vystavovala na reprezentatívnej prehliadke ilustrácií v Slovenskom národnom divadle (popri troch ďalších ilustrátoroch, ktorými boli Dušan Kállay, Dana Moravčíkova a Miloš Kopták.) V jej tvorbe ju reprezentujú tri zásadné výtvarné bloky– ilustračná tvorba , veľkoplošné maľby na plátne a mimoriadne kuriózne drevené objekty. Každý z týchto súborov má prirodzene svoje špecifiká, príznačnú poetiku a atmosféru . Autorka je majster nálad. Svojich i našich. Pri tvorbe ilustrácií posúva text na inú úroveň. Knihu  nepopisuje, nezdobí, ale žije v nej, ako niektoré z jej postáv. Zatiaľ čo raz je farebne zámerne naivizujúca a razantne jednoznačná, inokedy má v sebe viac kódov a metafor, dôstojnosti a elegancie. Kombinuje maliarsky štýl s kolážou, koncentruje sa na detail i kompozíciu. Disponuje mimoriadnym zmyslom pre humor, iróniu a sarkazmus. Štylizuje figúry, priznáva zámerne ich hravú  infantilnosť aj ich vyšpekulované figliarstvo. Knihu chápe ako komplex a jej tvorba je typická odvážnym invenčným myslením rovnako v ilustráciách ako aj v maľovaných reliéfnych objektoch dekoratívneho znenia, ktoré nesú v sebe konkrétny odkaz. V ostatnom čase ich posúva do roviny úžitkovosti a kreuje v nich minimalistickú „scénografiu“.


Martina žije v Doľanoch so svojim manželom Vladom Králom, s kocúrom Timurom a psami Arturom a Pančom, alebo vo svojom bratislavskom ateliéri, kde jej robia spoločnosť korytnačky Žaneta a Vilo, agama bradatá menom Adolf a škrečica Zlatica. Na výstave prezentuje ilustrácie zo štyroch publikácií : Chlapec s očami ako hviezdy (Pero le Kvet, Artforum, 2016), Tracyho tiger (William Saroyan, Artforum, 2009), Vránova neobyčejná dobrodružství ( Frida Nilsson, Portál, 2017), Prečo Fidlibum kuká a nie je kukučka (Halka Marčeková, Ikar, 2014), ako aj drevené maľované objekty.


Vladimír Král sa narodil v roku 1974 v Bratislave. V rokoch 1994 – 1999 bol poslucháčom Katedry animovanej tvorby na FTF VŠMU v Bratislave. Tvorí ako ilustrátor, scénický výtvarník, grafický dizajnér , režisér animovaných TV spotov a v súčasnosti sa venuje aj maľbe na plátno, kde sa mu inšpiračným zdrojom stáva stredoveká tabuľová maľba a knižné iluminácie, ovplyvňujú ho aj renesančné portréty, naivistický francúzsky maliar Henri Rousseau a Neue Sachlichkeit (Otto Dix). Ako autor bábkovej scénografie a priestorového riešenia sa predstavil na pôde BIBIANY, medzinárodného domu umenia pre deti v bábkových predstaveniach „Betlehémske rozprávky“ (1998), „Veľký primáš Baro“ (2002) a na príprave výstav „Naše Vianoce na skle maľované“ (1999)  „Najkrajšie knihy Slovenska 2000 – 2007“ alebo „Putovanie s ovečkou“ 2013. Za pôsobivé ilustrácie knihy Vianočné mystérium Josteina Gaardera si autor v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska 2012 prevzal Cenu ministerstva kultúry SR.  Kniha „Kozliatka“ bola zaradená na Čestnú listinu IBBY za rok 2016 v kategórii Ilustrácia. Autor tvorí ilustrácie ako obraz. Do centra plnofarebnej plochy zväčša situuje plastickú štylizovanú  figúru, koncentruje sa na kompozíciu, využíva perspektívu a architektúru prvkov. Do presne vymedzených kolorovaných plôch osádza bizarné postavy, „animuje“ v ilustrácii príbeh, občasne symbolicky definuje detaily a kreuje raz konkrétnu, inokedy surrealistickú scénografiu i situáciu. Výtvarník aplikuje do ilustrácií systém kombinácie maľby, grafického dizajnu, scénografického myslenia i animácie a profiluje tak malé divadlo v ploche. Detského percipienta vníma ako rovnocenného partnera, ktorému ponúka komplexnú sofistikovanú estetiku výtvarnosti.


Vlado na výstave prezentuje ilustrácie zo siedmich publikácií: Analfabeta Negramotná (Ján Uličiansky, Trio Publishing, 2011), Vianočné mystérium (Jostein Gaarder, Artforum, 2012), Kozliatka  (Mária Rázusová – Martákova, Jaroslava Blažková, Buvik 2013), Ako šlo vajce na vandrovku / O troch prasiatkach (Mária Rázusová – Martáková, Margita Príbusová, Buvik, 2015), Janko Hraško / O Janíčkovi (Mária Ďuríčková, Buvik, 2018), Jako by tu tisíc detí bylo (Adolf Heyduk, Albatros, 2018),Vtáčia legenda (Daniel Hevier, Trio Publishing, 2018).

Do čarovného prostredia na breh Dunaja do Danubiany v Čuňove sa dočasne presťahovala rozprávka. Navštívte ju, kým tam býva. Výstava potrvá do 14. apríla.

Barbara Brathová , kurátorka výstavy

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno