V žánrovej kinematografii sa rokmi usadilo mnoho dokola používaných výrazových či významových prvkov. Slovom klišé tentoraz neoznačujeme iba tie umelecké prežitky, ktorých už máme plné zuby a radšej by sme sa na ne už nechceli dívať. Klišé totiž neznamená iba nutne niečo zlé, ale sú to aj zaužívané výrazové prostriedky, bez ktorých by filmové rozprávanie nebolo také efektívne a nemohlo fungovať tak dobre. No občas je toho už naozaj príliš. Prinášame vám preto výber “obohraných” situácií, ktoré ste vo filmoch videli určite už nespočetne veľa krát. 

Vodopád – Keď sa hrdinovia na rieke konečne dostanú zo šlamastiky a nastane chvíľka pokoja, je takmer isté, že o niekoľko desiatok metrov po prúde sa nachádza ten obrovský vodopád. Ak sa postavy v poslednej chvíli vodopádu nevyhnú, tak doň určite padnú. Hneď na to nasleduje ďalšie klišé, pri ktorom sa jedna z postáv vynorí skôr ako tá druhá a v panike volá jej meno. 


Monštrum zomiera vždy dvakrát – Určite si spomeniete na množstvo záverečných súbojov, medzi kladným hrdinom a jeho nemesis. Záporák v podobe príšery, nadprirodzenej bytosti alebo len zlomyseľného človeka je porazený, no v momente, keď si myslíme, že už je po všetkom, musí zo seba dostať posledný úder, posledný pokus zabiť hrdinu. Samozrejme, že sa mu to nikdy nepodarí. 


Prečo? – Záporná postava z neznámeho dôvodu vyzradí zajatému hrdinovi svoj zlovestný plán, a tým “nechtiac” spôsobí, že hrdina má šancu odvrátiť katastrofu. 


Smrť mentora – Aby mladý hrdina prevýšil svojho učiteľa v boji proti zlu, najprv musí zlo mentora zhruba v polovici príbehu usmrtiť. 


Zo zlosyna priateľ – Ďalším častým vyvrcholením konfliktu je spriatelenie sa hrdinu s nepriateľom, po tom, ako je záporná postava porazená a hrozí jej skaza vlastným pričinením. Najčastejšie ide o nezastaviteľnú silu, ktorú antagonista spustil a prestal ovládať. Spolu s hrdinom musia vymyslieť, ako túto ničivú silu zneškodniť. 

Postavy sa pri hľadaní rozdelia – Klasický nápad hrdinov v hororoch. Postavy skrátka musia byť oslabené, ak ich má monštrum ohroziť. Rozdeliť sa a ísť osamote či vo dvojici je preto vždy “dobrý” nápad.

Auto neštartuje v tú najmenej vhodnú chvíľu – Motor napokon vždy naskočí, no záhadne vždy čaká až do poslednej chvíle, keď už je hrozba nablízku. 

Naštartovať auto pomocou drôtov – Tento azda najväčší filmový nezmysel poznáme všetci. V súčasnosti sa už tak často nevyužíva. Starý zlodejský trik nahradili kľúče schované za tienidlom alebo len tak pohodené na spolujazdcovom sedadle. Plná nádrž nesmie chýbať. 

Všetci útočia na USA – Mimozemské civilizácie si za svoj cieľ berú rôzne svetové metropoly. Dejiskom a kľúčovým miestom príbehu je však zásadne New York alebo San Francisco, či iné americké veľkomesto. 

Múdra postava má vždy okuliare – Táto postava pri sebe vždy nosí svoj tablet alebo zápisník a hlavní hrdinovia sa na ňu obrátia v každej situácií, ktorá si žiada neštandardné informácie či výpočty. 

Nepriatelia v prevahe útočia po jednom – Skúste sa pri davových bojových scénach niekedy sústrediť na tých čo obklopujú hrdinu, no v danom momente s ním nebojujú. Ich tanečné kreácie so zbraňami v rukách dokážu naozaj pobaviť. 

Hackeri a počítačoví experti nepotrebujú myš – V každej scéne, kde postava sedí za počítačom, vidíme len nekoordinované ťukanie do klávesnice, pričom dianie na monitore častokrát vôbec nezodpovedá tomu, čo hrdina “píše”. 

Pípanie – Na obrazovke sa zrazu objavia dlhé odstavce akéhosi textu za zvuku rýchleho pípania. Robí toto bežne aj váš počítač? 

Netrénovaný hrdina strieľa lepšie ako armáda – Samozrejme, potrebujeme, aby náš hrdina dosiahol svoj cieľ. Anonymné postavy v kuklách mu v tom jednoducho nemôžu zabrániť, nech sú vyzbrojené akokoľvek dobre. Jedna pištoľ proti celej armáde vždy stačí.  

Rusko je sychravé a modrasté a Mexico žlté – o tomto klišé už na internete vzniklo veľa vtipných obrázkov. Dlho sme si to ako diváci ani neuvedomovali, ale niektoré krajiny naozaj nevyzerajú tak, ako vo filme. 

Pokazený výťah spadne sekundu po tom, ako z neho postavy vylezú cez čudný otvor v strope – V skutočnosti sú výťahy zabezpečené tak dobre, že aj v prípade kolapsu, či preťaženia nespadnú prudko nadol, iba sa pomaly zosunú až na dno výťahovej šachty. Odkiaľ sa vo výťahu berie otvor v strope je tiež záhadou. 

Ak postava prečíta časť starej tajomnej knihy, určite sa následne stane niečo zlé – Aj v modernom horore máme stále veľa príkladov, ktoré pracujú s démonickými predmetmi, ako sú knihy či artefakty. Stačí pri nich zo žartu vysloviť zaklínadlo a o “zábavu” je postarané.

Vo westerne je vždy zastrelený iba jazdec, nikdy nie kôň – Zvieratá to majú vo filmoch všeobecne jednoduchšie ako ľudia. Smrtiace katastrofy či svištiace guľky ich väčšinou spoľahlivo ušetria. 

Žena sa po milostnej scéne zahalí prikrývkou – Prítomnosť nahých scén je vo filme často neopodstatnená, no na divákov stále pôsobia lákavo. Aby mohol byť film prístupnejší, hrdinovia jednoducho musia byť aj trochu hanbliví a neukazovať toho príliš.

Človek padajúci z vysokej budovy vždy pristane na aute – Takýto efekt diváka jednoducho nerozruší tak, ako by to urobilo ľudské telo na povrchu cesty. 

Plány do budúcna – Vedľajšia postava, často hovorí o tom, čo bude robiť po skončení filmu. Buď si chce otvoriť pizzériu, odcestovať na iný kontinent alebo si postaviť dom. A my už tak trochu tušíme, že sa toho nedožije. 

Oči hovoria za všetko – Zamestnanec banky sa pri jej prepadnutí vždy kútikom oka díva smerom k červenému gombíku pod stolom, ktorým by mohol privolať pomoc. Lupič so zbraňou mu v tom však zaručene zabráni hláškou: “Nech ťa to ani nenapadne”. 

Výdatné raňajky – Poznáte to. Skoro ráno je prestretý celý jedálenský stôl. Nechýbajú na ňom cereálie, vajíčka, zelenina, pomarančový džús či káva. Otec rodiny v obleku a s kufríkom v ruke iba odhryzne kúsok z hrianky, pobozká svoju snaživú manželku, synovi láskavo rozstrapatí vlasy a beží do práce. 

Unesená žena – V určitej fáze sa pokúsi k únoscovi správať milo a súcitne. Sľubuje mu, že na všetko zabudne a bude diskrétna. Na zločinca to však nikdy nezaberie a tak sa tón ženy zmení o 180 stupňov. Vynadá mu a pohrozí tým, čo sa s ním stane, keď ho chytia.

Káva – Kávu v hrnčekoch takmer nikdy nevidno, nezáleží pritom na uhle, z akého kamera hrnček sníma. Uponáhľaným postávam asi ku šťastiu stačí iba malé ristretto.

Prvý deň v práci – Postava v takejto situácii zaručene do niekoho narazí, rozsype štós papierov, má strapaté vlasy, fľak na košeli a ospravedlňuje sa úplne za všetko. 

Posledný deň v práci – Tento hrdina si do výťahu nesie škatuľu s pár dokumentmi, zošívačkou, ťažídlom na papiere a izbovou rastlinkou. 

Strely do ramena a prebodnuté dlane až tak nebolia – Istotne ste už boli svedkami dramatického postrelenia či bodnutia hrdinu, ktorý však zranenú končatinu následne plnohodnotne používa, akoby sa mu nič nestalo. 

Prebudenie zo zlého sna – Postava si po nočnej more vždy spotená sadne. 

Niekto klope – A postava akoby od rána čakala pri dverách, aby mohla otvoriť už po dvoch či troch sekundách. 

Bonus:

Wilhelm Scream – Tento zvuk smrteľného výkriku sa prvý raz objavil vo filme Distant Drums z roku 1951. Následne sa stal mimoriadne populárnym  zvukovým efektom a bol použitý v stovkách iných filmov, zvyčajne pri páde z veľkej výšky. Filmári ho zo žartu používajú zámerne dodnes.

 

Spracoval: Matúš Trišč

Zdroj titulnej foto: Miramax

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno