Od uvedenia oceňovanej a originálnej Cenzorky Petra Kerekesa ubehlo už pár rokov, no časovo náročné nakrúcanie ďalšej režisérovej snímky je už na konci a v kinách teraz môžeme vidieť dokumentárnu komédiu Wishing on a Star. Režisér svoj osobitý štýl necháva znova vyniknúť a jeho nový film opäť ponúka netradičný zážitok.
Je čas zvyknúť si, že na nové filmy Petra Kerekesa sa môžeme bez obáv tešiť. Aj v rámci slovenskej dokumentárnej tvorby, ktorá je vo všeobecnosti veľmi kvalitná, sa jedná o výnimočnú tvorbu. Pravda, zaradiť Cenzorku do určitej druhovej či žánrovej oblasti nie je jednoduché a podobne na tom je aj film Wishing on a Star. Aj v tom spočíva jeho čaro, v možnosti objavovať spolu s tvorcami nové rozprávačské postupy, nové ľudské príbehy, skutočnejšie než v ktoromkoľvek klasickom dokumente.
Synopsa filmu Wishing on a Star: Podľa astrologičky Luciany si človek môže zmeniť vlastný osud, a to v prípade, že sa v deň svojich narodenín ocitne na mieste s príhodnou konšteláciou hviezd. Jej klienti ju navštevujú v nádeji, že im pomôže splniť si priania, nech sa už týkajú čohokoľvek.
Ako som už naznačil, Wishing on a Star nemá klasickú dokumentárnu formu. Pracuje v medziach iniciačného módu, zároveň z neho však vyplýva, že tieto medze dodnes nie sú presne stanovené a preskúmané. Peter Kerekes si drží status filmárskeho priekopníka, ktorý nikdy nesklame, ak si zaumieni priniesť niečo nové. Päť príbehov skutočných ľudí predvádza v naratívnej úplnosti, aká nesmie chýbať žiadnemu hranému filmu. Bez hĺbkového rozhovoru s autorom však nie je možné zistiť, do akej miery sa pričinil o vznik týchto príbehov. Napriek tomu mu môžeme veriť, že nejde o hraný film. Peter Kerekes nie je typ autora, ktorý by realitu napodobňoval, on sa jej dotýka v jej tvárnych štádiách a formuje ju tak, aby súhlasila s jeho víziou. Buduje príbehy v reálnom čase, hoci si nikdy nemôže byť istý ďalším vývojom udalostí. Nie je to prístup, ktorý by sa dal v plnej miere naučiť. Kerekes má dar vidieť svet, aký by mohol byť, vytušiť budúcnosť a vie sa rýchlo adaptovať na nepredvídateľné. Vďaka tomu mohol vzniknúť film ako je Wishing on a Star.
Peter Kerekes: Keď tuším, ako by ľudia mohli jednať, vyčistím im k tomu cestu. To je moja režisérska práca
Nájsť správnych protagonistov, vedieť reagovať na zmeny v ich živote a plne rešpektovať vývoj ich reálnych príbehov, to sa podarí len skúsenému autorovi s profesionálnym prístupom a citlivou dokumentaristickou etikou. Zároveň sú to predpoklady na vznik dokumentárnej komédie.
Téma cesty za životným šťastím poskytuje veľké množstvo spôsobov, akými sa príbehy protagonistov môžu vyvíjať. Režisér so svojim štábom sledoval zvolené postavy na ich putovaní za splneným snom, čo neraz viedlo k humorným situáciám. Akokoľvek transcendentálne táto zápletka znie, protagonisti sa ani na moment neoprostia od obyčajného pozemského bytia. Človečina a prirodzená dramaturgia života extrahovaná z mora dlhodobej každodennosti vystupujú z filmu a obecenstvu dávajú pocítiť, že sa díva na starostlivo skúmaný a uvedomelo sprostredkovaný obraz reality, ktorý by sme si inak nevšimli, aj keby sme s protagonistami žili v jednej domácnosti. Niekoľkoročný produkčný proces je v tomto smere nenahraditeľným receptom. Hoci nejde o doslovný „časozber“ ako v prípade tvorby Heleny Třeštíkovej, čas hrá významnú rolu vo vývoji udalostí, ktoré sa nedajú urýchliť.
V prípade každej protagonistky a jedného protagonistu možno sledovať dejový oblúk, najzreteľnejší je v poviedke Giovanniho, majiteľa pohrebnej služby. Avšak aj príbeh dvojičiek Adriany a Giuliany, rebelujúcej starenky Alessandry, nešťastnej manželky Valentiny a nezávislej Barbary sa vždy deje čosi, čo sa oplatí sledovať. Obrazy plné významov a životných paradoxov prekvapujú a zabávajú. Pri filme som sa dokázal pousmiať aj nahnevať, vedel som byť skeptický aj dôverčivý a po celý čas ma neomrzelo sledovať vhodne zvolené postavy. Nehovoriac o hlavnej protagonistke, astrologičke Luciane, ktorá má pre účinkovanie pred kamerou prirodzený talent.
Peter Kerekes – matador slovenského dokumentu a vynálezca jeho nových foriem
Ak máte voči astrológii skeptický či dokonca negatívny postoj, film je stále vhodný aj pre vás. Jediné o čom sa vás tvorcovia budú snažiť presvedčiť je, že zmena v živote prichádza najmä vtedy, ak sa človek odhodlá konať. Či sa už vyberie na druhú stranu planéty, alebo sa rozhodne aktívne riešiť svoje problémy doma, istú zmenu táto proaktivita prinesie. Vďaka talentu a skúsenostiam tvorcov sa môžeme na plody zmeny dívať prostredníctvom filmu, v ktorom všetko vyzerá tak trochu ako autorský výmysel a predsa je to skutočné.
Je zrejme ešte veľa variácií toho, ako sa dá narábať so skutočnosťou a fikciou vo filme. Môžeme očakávať, že Peter Kerekes tieto možnosti bude naďalej skúmať, ak nie vo svojom najbližšom projekte, tak v tom ďalšom. V rozhovore nám sám povedal, že je to spôsob, akým on pracuje a inak to ani robiť nevie. Jeho filmy nesú špecifický ráz, ktorý však nie je celkom jednotný. Raz sa prikláňajú k hranej forme, inokedy k dokumentu. Takmer vždy dokážu určité percento divákov a diváčok zmiasť. Niektorí si povedia, že to istotne musí byť hrané, ďalší zasa dúfajú, že ide o realitu. V oboch prípadoch však ľudia nad jeho filmami so záujmom uvažujú a to je to najdôležitejšie. Patrí mu uznanie aj vďaka za to, že tým slovenskú kinematografiu dokáže reprezentovať na veľkých festivaloch v zahraničí a domáce publikum tešiť odvážnou a netradične koncipovanou filmovou tvorbou.
Matúš Trišč
Zdroj foto: Filmtopia