Divadlo Nová scéna uvedie v dňoch 16. a 17. septembra 2021 svetovú premiéru pôvodného slovenského muzikálu JÁNOŠÍK. Pri tvorbe muzikálu o slávnom zbojníkovi, ktorý bohatým bral a chudobným dával, sa stretli skúsení tvorcovia – libreto plné mágie a humoru napísal Daniel Hevier, ktorý je aj autorom textov piesní, melodicky pôsobivú hudbu zložil Gabo Dušík, strhujúcu choreografiu vytvoril Ján Ševčík, výpravné kostýmy a malebnú scénu navrhla Alexandra Grusková. Režisérom a spoluautorom libreta je Svetozár Sprušanský. Spolu s predstaviteľmi hlavnej postavy Patrikom Vyskočilom a Dáriusom Kočim a kompletným hereckým i tanečným súborom divadla vznikla inscenácia, ktorá je plná živých dialógov, humoru ale aj konfliktov a dramatických zvratov.
Iniciátorom myšlienky pre vznik muzikálu o našom národnom hrdinovi Jánošíkovi bol dramaturg, režisér a v tomto prípade i spoluautor libreta Svetozár Sprušanský:
„Dlho som hľadal tému alebo inšpiráciu pre vznik pôvodného muzikálu, ktorý by dokázal osloviť súčasného diváka. Po dlhých mesiacoch hľadania som si uvedomil, že osoba Jánošíka je aj dnes stále vo vedomí ľudí prítomná a živá. Na tému Jánošík vzniklo množstvo ikonických umeleckých diel. Ale ani jedno nie je v žánri muzikálu. Ani slávne predstavenie Na skle maľované nie je typický reprezentant tohto žánru; a nie je to dielo pôvodné – slovenské.
A tak som si povedal: Kto iní, ak nie Slováci by si mali sami napísať muzikálového Jánošíka? Kto iný, ak nie Divadlo Nová scéna (ako jediné slovenské profesionálne muzikálové divadlo) by malo byť iniciátorom takéhoto diela?“
Na spoluprácu preto oslovil skúsených tvorcov Daniela Heviera a Gaba Dušíka. Pre spisovateľa, textára, dramatika Daniela Heviera je to po dlhých rokoch návrat na Novú scénu: „Nemal som ambíciu robiť nejakú historickú rekonštrukciu Jánošíkovho života či doby, svoje libreto a texty piesní som skôr ladil ako fantasy. Jánošík je napriek (alebo vďaka) svojej kontroverznosti už viac fiktívna, mytologická postava, symbol, ikona, ako reálny človek. Preto som sa ponoril do množstva legiend, povestí, rozprávok, piesní, balád, „zaľudnil“ som scénu vílami a inými rozprávkovými bytosťami, a tak sa mi aj reálne postavy začali meniť na fantazijné.“
Texty piesní písal Daniel Hevier na hudbu skladateľa Gaba Dušíka, pre ktorého je muzikál Jánošík v poradí piatym muzikálom, na ktorom sa podieľal:
„Inšpiráciou bolo samotné zadanie zo strany divadla a autorského tímu – spojenie symfonickej, ľudovej a rockovej hudby. Zdalo sa mi to zaujímavé, až smelé. Prvky ľudovej hudby sú „všadeprítomné“ v celom diele, niekedy citujem, inokedy šifrujem ľudové motívy. Ale nie je to folklórny muzikál!“ Ako priznal, skladanie tohto muzikálu patrilo k tým najťažším. Prevažnú časť hudobného materiálu nahral sám, lebo počas epidémie nemal prístup do nahrávacieho štúdia. Musel komunikovať s vonkajším svetom i so spolupracovníkmi digitálne, čo si vyžadovalo prísnu disciplínu, veľkú mieru odhodlania a obrovskú pokoru.
Osobnú skúsenosť z vlastného detstva pretavili do inscenácie o Jánošíkovi ďalší tvorcovia. Kostýmová a scénická výtvarníčka Alexandra Grusková vychádzala pri návrhu scény z architektúry amfiteátra vo Východnej, ktorý navrhol jej otec, známy architekt, scénograf, etnograf Viliam J. Gruska. Takto mu vzdala hold. Pri svojej práci na kostýmoch v duchu Jánošíkovskej legendy vychádzala zo slovenskej histórie aj tradícií. „Inšpirovali ma dobové vyobrazenia tradičného ľudového odevu najmä z regiónov Kysuce a Liptov, ale aj historické portréty a maľby uhorskej šľachty a Rákocziho povstaleckých vojsk. Čerpala som aj z množstva výtvarných a filmových diel, zachytávajúcich rôzne podoby samotného hrdinu Jánošíka. Mojou ambíciou bolo naštudovaný materiál spracovať do podoby nadčasového kostýmu s prvkami fantasy a zachovať pritom dobový štýl a charakter tradičného ľudového odevu.“ Takmer 90 kostýmov sa šilo v divadelných dielňach s veľkým dôrazom na detailné prepracovanie.
Špeciálny vzťah k jánošíkovskej téme má aj choreograf Ján Ševčík. Na spoluprácu kývol rýchlo, pretože s Jánošíkom doslova žil v jednej domácnosti. Jeho otec – známy choreograf a tanečník Milan Ševčík bol Jánošíkom v legendárnom predstavení SĽUK-u Povesť o Jánošíkovi, televíznym Jánošíkom v poviedke Junácka pasovačka a aj členom zbojníckej družiny v kultovom filme Paľa Bielika. Úsmevným momentom inscenácie je aj fakt, že jeden z tanečníkov sa volá Juraj Jánošík.
Kto stvárni hlavnú postavu Jánošíka bolo už vopred jasné. Patrik Vyskočil i Dárius Koči majú za sebou viacero hlavných úloh v pôvodných aj svetových muzikáloch a aj ich fyzické dispozície ich na postavu Jánošíka predurčili. Na stvárnenie Jánošíka sa Dárius Koči tešil:
„To, že budem hrať najväčšiu legendu Slovenska Juraja Jánošíka ma veľmi potešilo a som rád, že si opäť zahrám titulnú postavu v alternácii s mojim kamarátom Patrikom Vyskočilom.
Jánošíka vnímam ako rebela, ktorý má či už temnú stránku vo vzťahu k panstvu ale aj tú svetlú a spravodlivú k poddaným, svojej družine, rodine a samozrejme k svojej láske Aničke. Ako muzikálový herec zvyčajne bojujem s choreografiami, teraz bolo najväčšou výzvou
narábanie s valaškou.“
Patrik Vyskočil vníma postavu Jánošíka v kontexte inscenácie ako symbol vzdoru a boja za spravodlivosť: „Vnímam ho ako ideál, ktorý si ľudia vytvorili, aby mali v koho veriť, aby mali nádej. Keď som sa dozvedel, že stvárnim postavu Jánošíka, pocítil som zmes radosti a strachu. Radosť z ikonickej postavy a strach z veľkej zodpovednosti, nakoľko predo mnou túto postavu stvárnilo množstvo veľkých uznávaných umelcov.“
Skúšobné obdobie muzikálu Jánošík sa pre koronu natiahlo z dvoch mesiacov takmer na rok, pre umelcov nebolo jednoduché viackrát nanovo začínať, budovať si charaktery postáv, pamätať texty a situácie. Sú však radi, že nakoniec môžu predstúpiť pred divákov s hotovým dielom.
Najnovšia inscenácia Divadla Nová scéna ctí všetky zákonitosti muzikálového žánru: prináša silný príbeh, hudobnú veľkoleposť v melódiách aj orchestrácii, špičkové spevácke výkony v sólových aj zborových piesňach. Veľké tanečné čísla a pôsobivá choreografia vychádzajú z ľudových tancov, výpravná scéna a kostýmy podčiarkujú zmysel pre detail, štylizáciu a krásu. Predstavenie dáva príležitosť pre herecké výkony, ktoré nielen vo väčších, ale aj v menších postavách dokážu divákom ponúknuť humor, zaujatie, ale aj slzy a vzrušenie v emocionálne vypätých situáciách. Kompletný umelecký súbor Divadla Nová scéna prináša prepracovanú mozaiku rôznorodých postáv a pritom vo výsledku ide o kolektívne dielo.
Spolu s tanečným súborom je na javisku 40 ľudí.
JÁNOŠÍK inšpiroval mnohých umelcov, privlastňovali si ho mocní rôznych režimov. Tento príťažlivý a pritom nejednoznačný hrdina našich dejín sa vracia na divadelné javisko, aby nám pripomenul, akí sme. My Slováci.
Autorský tím:
Libreto: Daniel Hevier, Svetozár Sprušanský
Texty piesní: Daniel Hevier
Hudba: Gabo Dušík
Réžia: Svetozár Sprušanský
Hudobné naštudovanie: Ľubomír Dolný
Korepetície: Iveta Weis Viskupová, Ľubomír Dolný
Scéna a kostýmy: Alexandra Grusková
Choreografia: Ján Ševčík
Svetelný dizajn: Katarzyna Luszczyk
Obsadenie:
Jánošík Patrik Vyskočil/Dárius Koči
Anička Miroslava Drínová/Lenka Machciníková
Matka Jana Lieskovská/Karin Olasová
Víla Nevädza Martina Dolná/Romana Dang Van
Katrena Lucia Vráblicová
Pavčina Monika Drgáňová
Živena Natália Kóšová a.h.
Holena Katarína Čillíková
Ulina Danuša Pelcrová
Pavol Dobšinský Ján Mistrík
Intrigán Juraj Ďurdiak
Kňaz Marcel Ochránek
Cvergeľ, krčmár Lukáš Pavlásek
Bršlica, dráb Pavol Plevčík
Huncaga, zbojník Karol Čálik
Plavčík, zbojník Vladislav Plevčík
Šušolka, zbojník Lukáš Pišta
Chlastiak, zbojník Peter Makranský
Vavrek, zbojník Michal Candrák
Satora, zbojník Viktor Vrbiar a.h
Chardonová, grófka Mirka Gális Partlová/Andrea Somorovská
Mogoň, gróf Pavol Topoľský
Brčanský, pán Martin Kaprálik
Rafanides, pán David Árva a.h.
Mariássy, pán Marcel Mondočko
Sabato, pán Tomáš Majláth
Chlapec Oliver Boublík a.h./Šimon Somorovský a.h./Nicolas Škultéty a.h.
Tanečný súbor DNS
Zdroj: TS – Zuzana Šebestová, PR manažérka DNS
Zdroj foto: Dalibor Krupka