Meno režiséra Bille Augusta možno nerezonuje v ušiach filmových nadšencov tak výrazne ako mená iných oscarových velikánov. Nie je to skrátka notoricky známa legenda, avšak jeho filmografia a spolupráce s osobnosťami ako Ingmar Bergman, Hans Zimmer, Meryl Streep, Geoffrey Rush a ďalšími z neho legendu určite robia. Nový film Bozk od režiséra s niekoľkými rytierskymi titulmi a Zlatými palmami takisto dokazuje najvyššiu svetovú filmársku kvalitu.

Bozk je adaptáciou psychologického románu Netrpezlivosť srdca rakúskeho spisovateľa Stefana Zweiga. Ide o príbeh mladého poručíka dánskeho jazdectva, ktorý sa do služby prihlásil, aby menu svojej rodiny prinavrátil vážnosť a úctu. V predvečer 1. svetovej vojny sa v mieste svojho výcviku spozná s barónom a jeho čiastočne ochrnutou dcérou, s ktorou mladý vojak začína tráviť stále viac času. Hlavný hrdina sa pomaly zapletie do klbka klamstiev z ľútosti a možno aj lásky. 

Z ukážky filmu Bozk možno nadobudnúť dojem, že by azda mohlo ísť o dobový melodramatický príbeh s dôrazom na osudovosť, ktorej postavy vzdorujú ako len vládzu, no šťastie im zapraje, iba keď sa nad nimi zľutuje. Aby fatálnosti nebolo málo, všetko sa odohráva v tieni vznikajúceho epochálneho vojnového konfliktu. Môže sa zdať, že pôjde o príbeh, v ktorom hrdinovia nemajú moc nad vlastným životom a musia sa nechať unášať osudom.


Do kinosály, kde sa mala odohrať premiéra filmu Bozk som nevstupoval s očakávaním, ale ani s obavami. Prinajmenšom som sa tešil na precízne nakrútenú kostýmovú snímku v klasickej spoľahlivej réžii. Najznámejšie filmy Bille Augusta patria tiež do žánru historickej drámy, takže sa nebolo čoho obávať. Nový film však predstavuje omnoho viac než len klasický zážitok a tiež jeden z vrcholov – ak nie rovno to najlepšie a najkrajšie – z tohtoročnej prehliadky severského filmu SCANDI.


V úvode spoznávame cieľavedomého Antona, ktorý urobí všetko, aby zmyl hanbu, ktorú na rodine zanechal jeho otec, keď ju opustil. Anton si ctí autority, mužstvu v armáde ide príkladom a velitelia sú naňho hrdí. Hrdina skrátka vykonáva všetko správne a robí tým radosť aj nám – divákom. Aby bol Bozk napokon poriadnou drámou, Anton sa dopustí malého nevinného škandálu, čo mu v konečnom dôsledku pomôže v ceste za priazňou vyššej spoločnosti, no spustí sa tým aj nezastaviteľný mechanizmus zmien.


Hrdina si rýchlo uvedomí, že dal do pohybu sily, ktoré nie je schopný zastaviť. Akoukoľvek snahou zvrátiť rozbehnutý sled udalostí iba posúva dej dopredu v zle nastavenom kurze. Príbeh preto nepotrebuje byť posilňovaný vstupom dramatických zvratov. Hrdina má svoj osud vo vlastných rukách a my sledujeme ako si ho každým vyrieknutým slovom a skutkom sťažuje a komplikuje. 

Dôležité je, že čím viac sa hlavná postava vzpiera situácií, v ktorej sa ocitá, tým väčšmi môžeme byť ako diváci presvedčení o správnosti jeho očividného konania, hoci sa s tým sám hrdina nestotožňuje. Akoby sme chceli protagonistom dopriať to, čomu sa vyhýbajú. 

Ťažko sa tieto pocity opisujú bez prezrádzania deja, no môžem povedať len toľko, že ide skutočne o pútavý a pohlcujúci zážitok, kedy sa vnútro hlavného hrdinu pred nami otvára ako kniha a môžeme sa ponoriť do dramatického prežívania, ťažkého rozhodovania a prehodnocovania životných priorít. 

Autor filmu zachoval jemnocit príbehu, zdržal sa prudkých dejových zvratov a namiesto výraznej dramatizácie navodenej emocionálnym vypätím radšej pomaly stupňuje zlý vývoj situácií. Chyby hlavného hrdinu sa nabaľujú jedna na druhú, niektoré jeho vlastným pričinením, iných sa dopustí nevedome či slabým odhadom aktuálneho stavu. 

Pocity hlavného hrdinu a dôvody jeho konania sú vo filme veľmi dobre pomenované a stáva sa z nich myšlienkový súbor, ktorý prináša divákovi poznanie aj zážitok. Bille August adaptovaním literárneho diela pre niekoho možno teda dokáže zodpovedať otázky ohľadne vzťahov a milostných citov, ktoré sa iní autori môžu len opatrne pýtať. 

Voľbou herečiek a hercov, historického obdobia aj estetického ladenia Bille August tak trochu zavádza publikum, ktoré môže mať pocit, že sa díva na televíznu rodinnú ságu po nedeľnom obede. V skutočnosti však prináša psychologicky prepracované filmové dielo a realistické charaktery postáv. Divák nemusí predstierať, že jeho život je viac romantický ako v skutočnosti je, aby vedel sám seba pripodobniť hrdinom. Postavy sú natoľko presvedčivé a ich správanie skutočné, že im veľmi dobre rozumieme a pritom nás stále dokážu zaujať a prekvapovať. 

Autor sa venuje psychologickej a mestami až praktickej stránke lásky, ako súčasti potrebnej k prežitiu. Dielo popiera nutnosť hľadania dokonalej formy lásky, dokonalého vzťahu s transcendentálnymi zákonitosťami. Súčasne sa zastáva pravdivých ľudských citov, skromných potrieb jednotlivca, ktorý pochopí, že zamilovanie, tak ako je opísané v knihách a filmoch, nie je nevyhnutné zažiť, aby mal človek fungujúci vzťah a mohol milovať. Dielo aj vďaka preslávenej predlohe dáva dokonalý logický aj emocionálny zmysel, a to aj napriek spletitým motiváciám jednotlivých postáv. 

Bille August prišiel počas SCANDI 2024 osobne uviesť svoj nový film do slovenských kín. Aj z jeho rozprávania bolo zrejmé, že si pri nakrúcaní potrpí na disciplínu a jeho práca je hlboko sústredená. Vďaka tomu dnes môžeme vidieť mimoriadne premyslený a pútavý psychologický príbeh Stefana Zweiga na veľkom plátne. 




Matúš Trišč

Zdroj foto: Film Europe

 

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno