Už tento štvrtok 27. augusta vstupuje do slovenských kín Ďalšie jahniatko – psychologický horor oceňovanej režisérky Małgorzaty Szuzmowskej. Odhaľuje v ňom temné praktiky náboženských kultov a prináša mrazivý obraz patriarchálnej manipulácie.
Film Ďalšie jahniatko je temný hororový príbeh dievčaťa Selah, ktoré sa narodilo do alternatívne žijúcej náboženskej komunity známej ako „Stádo“. Toto čisto ženské „Stádo“, tvorené ženami a dievčatami v rozličnom veku, žije izolovane v poľnohospodárskej osade a je vedené jediným mužom. Svojho vodcu prezývajú „Pastierom“ a každé z dievčat je buď jeho milenkou alebo dcérou. Násťročná Selah je absolútne oddanou stúpenkyňou sekty, paralelne voči tomu sa však spriatelí so Sarah, ženou, ktorá bola pre svoju skepsu voči Pastierovmu učeniu vylúčená z komunity. Prichádza deň, keď je Selah poctená možnosťou zúčastniť sa posvätného rituálu „rodenia jahniatok“. Tento zážitok ju navždy zmení. Okrem toho sa jej odvtedy zjavujú zvláštne vízie spochybňujúce všetko, čo ju a jej sestry Pastier učí…
Hlavnými hviezdami filmu Ďalšie jahniatko je mladá a nadpozemsky krásna herečka Raffey Cassidy, ktorú si diváci môžu pamätať z filmov Vox Lux režiséra Bradyho Corbeta a Zabitie posvätného jeleňa v réžii Yorgosa Lanthimosa. V úlohe Pastiera sa objavuje holandský herec Michiel Huisman, ktorý sa okrem filmov pravidelne objavuje v obľúbených televíznych seriáloch, akými sú napríklad The Haunting na Netflixe alebo Hra o Tróny z dielne HBO.
„Ďalšie jahniatko je film modernej doby; temný výkrik proti patriarchátu. Keď som po prvýkrát čítala scenár, ktorý v roku 2017 napísala Catherine S. McMullen bola som šokovaná tým, ako je tento príbeh do značnej miery alegóriou na súčasnosť – kedy ženy po celom svete prepisujú históriu tým, že masovo odhaľujú zneužívanie, ktorému boli vystavované zo strany mocných mužov. Vo svojom jadre je to film o moci – konkrétne o rôznych spôsoboch, akými sa uplatňuje, chápe a rozoberá,“ vyhlasuje o filme jeho režisérka Małgorzata Szumowska.
Poľská režisérka, scenáristka a producentka Małgorzata Szumowska (*1973) vo svojich filmoch originálne a metodicky pitve problematiku medziľudských vzťahov a smelo vyhľadáva témy týkajúce sa národnej identity a spoločenských tabu. Medzi jej vrcholné tituly patria predovšetkým manifest panelákového špiritizmu Telo (Cena za réžiu, Berlinale 2015). Zatiaľ, čo Szumowska v Tele skúmala paradoxy súčasného Poľska rozkročeného medzi odumierajúcou tradíciou a komplikovanými výzvami súčasnosti, vo filme Tvár nekompromisne odhaľuje plytkú, deformovanú, bigotnú a pokryteckú tvár poľského vidieka.
Zdroj text a foto: Film Europe