Z otváracieho filmu 6. ročníka prehliadky SCANDI sa vám zatočí hlava. A budete si klásť mnoho otázok, ktoré v tejto znepokojivej dráme nastoľuje režisérka May el-Toukhy.


Na prvý pohľad podľa anotácie dánskeho filmu Srdcová kráľovná môže snímka May el-Toukhy pôsobiť ako fádny príbeh úspešnej, sebavedomej, silnej ženy, ktorá si prežije románik s násťročným chlapcom. Nebola by to však pravá severská kinematografia, keby divákovi nepriniesla na plátno vizuálne silný film a zároveň ho nekonfrontovala s etickými otázkami, ktoré dnes rezonujú v našej spoločnosti. Srdcová kráľovná je typickým festivalovým filmom, je výrazným artovým filmom a zároveň prvotriednym reprezentantom škandinávskej kinematografie.


Hoci meno režisérky môže evokovať mimoeurópsky pôvod, narodila sa a vyrástla v Dánsku, jej matka pochádza z tejto krajiny a otec je Egypťan. Zaujímavejšia je však jej profesná kariéra: začínala ako divadelníčka, až neskôr prešla k filmu – aj týmto možno podložiť skutočnosť, že sa podieľala na scenári a postavy v Srdcovej kráľovnej vykresľuje tak precízne, no najmä je dobrou psychologičkou. Divákovi svoj názor nevnucuje, nemanipuluje s jeho podvedomím, čo si má alebo nemá myslieť, len s dôkladnou naráciou sa dostáva k tak pálčivým tabuizovaným otázkam, nad ktorými dnes rozmýšľame všetci. A to, čo robí túto snímku takou fascinujúcou a príťažlivou, je absolútna prepracovanosť do posledného detailu.
Už z prvého záberu v lese, kde sa de facto príbeh začína aj končí, sa divákovi doslova zatočí hlava. A človek si myslel, že už videl na filmových festivaloch všetko (napríklad aj 50-minútovú scénu nakrútenú na jediný záber). Ale takúto prácu s kamerou (Jasper Spanning), ktorá neustále v rotačnom pohybe osciluje z korún stromov k zemi a opäť k nebu, aby vás doslova zhypnotizovala a zároveň znepokojila hneď pri úvodných titulkoch, to je samostatné umelecké dielo, o ktorom sa divákovi bude ešte niekoľko nocí snívať. A samozrejme, bude spolu s podmanivými zábermi kamery padať k zemi a opäť sa vznášať ku korunám stromov. V lese. Presne v tom lese, kde sa začal vzťah medzi zrelou ženou a mladíkom na prahu dospelosti. Jediným dotykom, ktorý presvetlil lúč slnka.


Spolu s týmito zábermi je transformácia hlavnej hrdinky podčiarknutá aj minimalistickou a o to naliehavejšou hudbou (Jan Ekstrand), ktorá doslova pôsobí ako výkrik z vnútra duše. Aj to je poézia severskej kinematografie, ktorú nemá žiadna iná (veľmi vzdialene, aj keď podobnými výrazovými prostriedkami túto emocionálnu premenu ženskej hrdinky použili vo filme Orlando s Tildou Swinton). Poetické, detailné zábery sú však popretkávané surovými, až naturálnymi sexuálnymi scénami. Nie, toto nie je romantický film – je to drsná dráma a zároveň psychologický thriller, ktorý otvorene ukazuje tému nadvlády a moci. A zároveň skvele funguje v nejednoznačnosti toho, čo je morálne a čo nie. Kto má právo súdiť hlavnú hrdinku Annu (vynikajúca Trine Dyrholm), ktorá vo svojom živote prežíva nudu, no prebudí sa v nej vášeň, ktorá však neodvratne speje k tragédii?


Tento režisérsky počin je výnimočný nielen v tom, že reflektuje vážnu tému súčasnej doby, ale najmä v spôsobe, akým je nakrútený. Od začiatočnej, (takmer) až po záverečnú scénu sa režisérke podarilo udržať napätie. Ten vnútorný, nervy drásajúci pocit (hoc aj ukazuje krásne zábery prírody), pretrváva vždy. Skrátka, viete, že táto divná „romanca“ smeruje k tragédii a kráľovná útočiaca priamo do srdca likviduje bez milosti. May el-Toukhy nakrútila excelentný portrét ženskej hrdinky, ktorá chráni svoju rodinu, na druhej strane je však natoľko egoistická, že neváha pre vlastné potreby raniť city iných. Paradoxne, sama ako právnička zastupuje deti, ktoré sa ocitnú v problematických rodinných vzťahoch. Keď hlavnej hrdinke Anne prinesie kyticu dievčatko, ktorej pomohla uniknúť pred tyranským otcom, z tej scény až mrazí. A v snímke ich nájdeme mnoho. Rovnako ako aj vážnych otázok, na ktoré režisérka neodpovedá – bolo by to predsa také prvoplánové, až trpko-smiešne…
Ak by existoval žáner etický thriller, tak potom Srdcová kráľovná by bola nespochybniteľne jeho excelentným reprezentantom. Či už z hľadiska tematickej stránky, ale rozhodne aj filmárskej.

Zuzana Vachová
Zdroj foto: Film Europe

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Prosím zadajte svoj kommentár!
Prosím zadajte svoje meno