Balet Národního divadla uvedie online premiéru populárneho výpravného klasického titulu exkluzívne na svojom oficiálnom YouTube kanáli. Záznam baletu bol nakrútený na javisku Státní opery a po prvýkrát bude uverejnený vo štvrtok 29. apríla 2021 o 19:00. Pre divákov bude k dispozícii bezplatne celých sedem dní do 5. mája. Večný boj dobra so zlom – Spiaca krásavica, prichádza za priaznivcami tanečného umenia ako jedna z mála premiérovaných baletných inscenácií v čase pandémie, v adaptácii legendárnej primabaleríny Márcie Haydée. Balet Národního divadla sa týmto pripojí k oslavám Medzinárodného dňa tanca 2021.
Spiaca krásavica – baletná rozprávka pre deti i dospelých, je z pera dvoch umeleckých géniov – ruského hudobného skladateľa Piotra Iľjiča Čajkovského a francúzskeho choreografa Mariusa Petipu a premiéru mala v roku 1890 v Petrohrade. Teraz vstupuje do repertoáru Baletu Národního divadla v adaptácii legendárnej primabaleríny Márcie Haydée ako pozoruhodný artefakt duchovného odkazu baletnej klasiky.
Od premiéry v roku 1987, keď Márcia Haydée vytvorila svoju verziu tohto titulu (s pôvodnou výpravou svetovo uznávaného Jürgena Roseho), si pozreli jej balet s rôznymi scénickými výpravami diváci v Čile, Belgicku, Austrálii, Južnej Kórei, Švédsku aj Nemecku.
V Prahe sa teraz môžeme tešiť na originálnu scénu a kostýmy rodáka z Prahy – Pabla Núñeza, blízkeho spolupracovníka Márcie Haydée. Spiaca krásavica doputuje do zrekonštruovanej budovy Státní opery v Prahe ako podobenstvo o znovuoživení krásy a večnom boji dobra so zlom.
„Pro Národní divadlo je obrovskou ctí, že Márcia Haydée přicestovala do Prahy, aby svůj balet se souborem Baletu ND osobně nastudovala. Její návštěva se tak stala nejen výjimečnou kulturní událostí, ale i nevšedním příkladem houževnatosti a uměleckého nasazení navzdory těžkostem covidové doby. V současné době se pohádkový příběh na motivy pohádky Charlese Perraulta o spícím království stává živoucí aktualitou – vždyť premiéra baletu ve Státní opeře čeká již rok na své provedení před diváky,“ uvádza sa v tlačovej správe Národního divadla.
Keďže nebolo možné z dôvodu pandemických opatrení natočiť predstavenie s Orchestrom Státní opery, bude balet online uvedený s nahrávkou Santiago de Chile Philharmonic Orchestra, ktorému sú pražskí divadelníci v tejto vypätej dobe za poskytnutie nahrávky vďační za ústretovosť a kolegialitu.
Českú premiéru inscenácie Spiacej krásavice predstaví Balet Národního divadla online, exkluzívne na svojom oficiálnom kanáli YouTube. Diváci si balet budú môcť po prvýkrát pozrieť vo štvrtok 29. apríla o 19:00 a k dispozícii bude bezplatne až celých sedem dní, do 5. mája.
Univerzálny zápas dobra so zlom
Pred vytvorením vlastnej choreografie sa Márcia Haydée s Petipovým klasickým dielom stretla mnohokrát: bol to vôbec prvý balet, ktorý ešte ako dievčatko videla a neskôr v mnohých verziách samotná tancovala. Keď sa v roku 1961 uchádzala o angažmán u Johna Cranka, predviedla mu variácie zo Spiacej krásavice, a v rovnakom súbore debutovala ako Princezná Florina (v pas de deux s Modrým vtákom). Precízna znalosť diela jej tak poskytla pevný základ, na ktorom vystavala svoju vlastnú interpretáciu Spiacej krásavice. Zároveň išlo o vôbec prvú choreografiu, ktorú Haydée vytvorila.
Dôraz pritom kládla okrem princeznej Aurory a princa Desirého hlavne na postavu víly Carabosse, ktorá prestupuje celým baletom. Objaví sa aj v závere pri svadobnej oslave, aby nám pripomenula, že zlo je stálou súčasťou nášho sveta. „Pre mňa je Spiaca krásavica predovšetkým príbehom o zlej víle,“ popisuje choreografka Márcia Haydée svoju víziu. „Dobro i zlo máme každý v sebe, je to univerzálny zápas.“ Táto majstrovská rola, ktorú Haydée vytvorila pre legendárneho tanečníka Richarda Craguna, fascinuje divákov dodnes a je vrcholom predstavenia.
Tretieho januára 1890 pri svetovej premiére Spiacej krásavice na scéne Mariinského divadla v Petrohrade dospelo baletné umenie po období romantizmu k vrcholu baletnej klasiky. Na svojej ceste k srdciam divákov sa stalo pilierom svetového kultúrneho dedičstva a aj dnes, v roku 2021, je večnou inšpiráciou a stálou hodnotou umenia a krásy.
Obsah baletu
Po mnohých rokoch sa kráľovi a kráľovnej konečne narodí dievčatko. V rámci oslavy krstín prichádzajú víly s prianím všetkého dobrého. Ceremoniár Catalabutte však zabudne pozvať vílu Carabosse. Urazená Carabosse je plná hnevu a uvalí na dieťatko kliatbu: Princezná Aurora sa v deň svojich 16-tich narodenín pichne do prsta o vreteno a zomrie. Zdesenie celého dvora mierni Víla Orgován, ktorá sa proti prekliatiu postaví: Aurora sa pichne, ale nezomrie, no upadne do storočného spánku, z ktorého ju môže prebudiť len bozk zo skutočnej lásky.
Kliatba sa naplní, no o sto rokov neskôr má Princ Desiré videnie, Víla Orgován mu vo sne ukáže spiacu Auroru a cestu k nej. Princ je očarovaný pôvabom princeznej a prebudí ju bozkom. Láska je najmocnejšou zbraňou proti zlobe temnej Carabosse.
Svadba princeznej Aurory a princa Desirého sa oslavuje na žiarivom maškarnom plese, tancuje na ňom mnoho rozprávkových bytostí. Víla Orgován zväzku milencov žehná. Z diaľky ich však sleduje Carabosse… Zlo i dobro sú súčasťou života naďalej…
Márcia Haydée (*1937)
Jedna z najvýznamnejších primabalerín druhej polovice 20. storočia, umelecká riaditeľka a choreografka, charizmatická a inšpiratívna osobnosť. Stala sa múzou slávnych choreografov a vzorom pre tanečníkov, ovplyvnila vývoj a podobu klasického baletu.
Narodila sa v Brazílii, bola žiačkou českého tanečníka Václava Vlčka. V pätnástich odišla do Európy, študovala Sadler’s Wells School v Londýne a štyri roky tancovala vo Francúzsku so súborom Le Grand Ballet du Marquis de Cuevas. Od roku 1961 pôsobila v Stuttgartskom balete a ako primabalerína a múza tamojšieho riaditeľa a choreografa Johna Cranka stála u zrodu „stuttgartského baletného zázraku“. Legendárny Cranko pre ňu vytvoril takmer celý svoj repertoár – napríklad Romea a Júliu, Onegina, Skrotenie zlej ženy či Carmen. Významné role jej šili na telo i ďalší významní choreografi ako Kenneth MacMillan, John Neumeier, Maurice Béjart, Jiří Kylián či Glen Tetley. Ako tanečnica vynikala Márcia Haydée výraznou charizmou a presvedčivým hereckým prejavom. Vystupovala so súbormi po celom svete a tancovala s tými najlepšími – jej partnermi boli Rudolf Nurejev, Michail Baryšnikov, Jorge Donn alebo Richard Cragun, ktorý sa stal jej partnerom aj mimo javiska.
Medzi rokmi 1976 a 1996 bola umeleckou riaditeľkou Stuttgartského baletu, v druhej polovici 90. rokov viedla aj čilský súbor Ballet de Santiago, ktorého riaditeľkou bola znovu od roku 2003 až do konca roku 2020. Teraz žije v Nemecku s manželom Güntherom Schöberlom, učiteľom jogy, cestuje po svete a inscenuje svoje choreografie. Choreografkou sa stala v roku 1987, keď pre Stuttgartský balet vytvorila originálnu verziu klasickej rozprávky Spiaca krásavica, ktorá po úspechu v Nemecku, Belgicku, Švédsku, Čile, Južnej Kórei či Nemecku, zakotvila tiež v repertoári pražského Národního divadla. K ďalším dielam tejto všestrannej umelkyne patrí Vták Ohnivák, Enas či Giselle a víly. Márcia Haydée získala celý rad ocenení, medzi inými Nemeckú tanečnú cenu, Cenu Václava Nižinského, cenu brazílskeho ministerstva kultúry Ordem do Mérito Cultural či Prix de Lausanne – Lifetime Achievement Award.
Medzinárodní deň tanca
Medzinárodní deň tanca sa na celom svete oslavuje už od roku 1982, a to 29. apríla pri príležitosti narodenia veľkého baletného reformátora Jeana-Georgesa Noverrea (1727), ktorý bol svojimi súčasníkmi nazývaný Shakespearom tanca. I tohto roku si v tento deň pripomenieme tanec ako univerzálnu, nesmierne rozmanitú umeleckú formu. Cieľom Medzinárodného dňa tanca je podporiť tanec i tanečné vzdelanie. Je to sviatok pre tých, ktorí si uvedomujú dôležitosť tanca, no je to aj výzva vládam, inštitúciám a politikom, aby uznali význam tanca pre širokú verejnosť.
Spící krasavice
Balet Márcii Haydée na motivy pohádky Charlese perraulta
Choreografie: Márcia Haydée podle Mariuse Petipy Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Scéna a kostýmy: Pablo Núñez
Mistr světel: Jan Dörner
Choreolog: Pablo Aháronian
Nastudování: Filip Barankiewicz
Baletní mistři: Alexey Afanasiev, Michaela Černá, Nelly Danko, Jiří Kodym, Barbora Kohoutková, Tereza Podařilová
Hudební nahrávka: Santiago de Chile Philharmonic Orchestra
Účinkují: sólisté a sbor Baletu Národního divadla, studenti Taneční konzervatoře hl. města Prahy, žáci Baletní přípravky ND a externisté
Zdroj: redakciu informovala Kateřina Hanáčková – PR Baletu Národního divadla
Zdroj foto: Martin Divíšek