Rok 2022 bol časom veľkých návratov k obľúbeným veľkofilmom, aj návratov do menej či viac vzdialenej histórie. Okrem toho sme v kinách mohli vidieť aj vysoko uvedomelé a originálne drámy a komédie, ktoré si obecenstvo bude dlho pamätať. Pozrime sa spoločne, čo nám priniesol filmový priemysel za uplynulý rok.
- Guillermo del Toro’s Pinocchio (Pinocchio Guillerma del Tora)
Dobre známy príbeh vo veľmi obľúbenom a pre svoju produkčnú náročnosť stále vzácnom šate. No aj keď si k tomu prirátate meno Guillermo del Toro, neznamená to záruku úspechu. O adaptáciu Pinocchia sa v posledných rokoch pokúsili mnohí a zlyhali pri tom. Pre absurdné množstvo adaptácií vzbudzoval aj tento pokus skepsu a otázku, či je ozaj potrebné znova si tým istým príbehom prejsť od začiatku. No oplatilo sa veriť. Del Toro ošetril túto drevenú legendu trvácnym náterom vlastnej predstavivosti a s istotou posilnil to notoricky známe bolestivou španielskou históriou, ktorá sa do režisérových rozprávok dostáva často. Napriek tomu je verný predlohe, hoci v závere ostáva nerozprávkovo triezvy a šťastnému koncu necháva na tele jazvy.
- Fabelmanovci (The Fabelmans)
Nie je celkom známe, čo všetko je v tomto filme úplnou fikciou a čo má korene v živote slávneho režiséra Stevena Spielberga. Z príbehu prúdi filmárske nadšenie a čarovanie surového talentu vzbudí lásku k filmu aj vo vás. No keďže názov nesie meno rodinného klanu, veľmi skoro si uvedomíte, že tento film nie je o tom, ako sa človek dostane k umeniu, ale ako sa umenie dostane k nemu prostredníctvom ťažkých, ale láskavých príbehov, aké vie napísať iba sám život.
- Erupcia lásky (Fire of Love)
Dokumentárny film, ktorého nevyhnutnú existenciu si uvedomí každý, kto sa naň pozrie. Jedinečné prírodné úkazy spojené neoddeliteľným putom s dvoma nenahraditeľnými ľuďmi. Katia a Maurice Krafftovci sa celý život venovali vulkanológii a mapovaniu sopiek na celej zemeguli a vďaka ich odvahe, či skôr zanietenosti, mohol svet spoznať nie len jadro našej planéty, ale aj jadro detsky čistej lásky k blížnemu a prírode. Erupcia lásky trefne označuje nevinnú oddanosť milovanej práci/záľube, v ktorej navyše jedna duša našla svoju spriaznenú polovičku.
- Krásne bytosti (Beautiful Beings)
Režisér Guðmundur Arnar Guðmundsson odhalil odvrátenú stranu vyspelej škandinávskej spoločnosti vo filme, v ktorom deti musia okúsiť nebezpečenstvo bojového poľa, ktoré je navyše skryté pred očami dospelých. Mladí chlapci sa čeliac šikane a bitkám môžu spoľahnúť iba jeden na druhého a dobrý kamarát je v tomto svete všetkým. Okrem toho silná, nenapodobiteľná láska ku kamarátom môže byť pre človeka v dospievajúcom veku aj celkom zmätočná. Podobne ako Spielberg, aj tento oveľa menej známy islandský režisér sa vo svojej snímke vracia do svojho detstva, no podáva o ňom svedectvo rovnako silné a autentické ako filmoví velikáni.
- Top Gun: Maverick
Presladení digitálnymi efektami čoraz viac dnes vítame počiny filmárov, ktorí sa nesnažia uľahčovať si prácu zeleným plátnom, ale zakladajú si na poctivosti a prekračovaní hraníc možného. Druhý Top Gun využil zázračnú príležitosť. Vyťažil maximum z legendárnej značky, Toma Cruisea obdareného nesmrteľnosťou a technických vymožeností súčasnej doby. Celá táto zmes v lete naplnila kiná a urobila z filmu jeden z najúspešnejších v roku 2022.
- Všetko, všade, naraz (Everything Everywhere All at Once)
Pocta scenáristickému umeniu a pojašená hra s motívmi a referenciami. Takto možno opísať veselé, akčné a dojímavé zjavenie Všetko, všade, naraz, v ktorom sa dá dokonalo stratiť a nájsť množstvo významov. Nádherne nedokonalé postavy a každá si spieva vlastnú pieseň, no musia sa naučiť spolu ladiť, aby sa im žilo lepšie. Je to príbeh o rodine, finančných problémoch, superhrdinoch, cestovaní v čase, záchrane sveta, skrátka o všetkom. A dostať to môžete naraz na jednom mieste.
- Avatar: Cesta vody (Avatar: The Way of Water)
Aby práca s digitálnymi efektami nezostala ukrivdená, je nutné zaradiť sem aj pokrokové dielo, na ktoré sme čakali 13 rokov. Avatar: Cesta vody stelesňuje kino zážitok aký sa pritrafí raz za dekádu a pripomína nám, aké neopísateľné možnosti nám filmové médium ponúka. Zároveň sľubuje, že nás už najbližšie nenechá čakať tak dlho a rovno buduje veľkolepý fiktívny svet s množstvom sympatických postáv. Inými slovami, Druhý Avatar stavil na radosť z objavovania a hovorí nám, že sa do budúcna máme na čo tešiť a naše kiná budú kvalitnou pompéznosťou oplývať ešte dlhé roky.
- Trinásť životov (Thirteen Lives)
V lete roku 2018 sa do sveta rozšírili správy o mladom futbalovom tíme, ktorý spolu so svojím trénerom ostal uväznený v rozľahlej jaskyni na severe Thajska. Prívalové dažde zdvihli hladinu vody a zabránili chlapcom vyjsť z podzemných priestorov. Dráma Trinásť životov odhaľuje špecifickú záchrannú akciu, pri ktorej najlepší potápači sveta museli vymyslieť netradičný spôsob, ako chlapcov zachrániť, pretože všetky ostatné pokusy zlyhali. Odvážny plán musel prebiehať tajne, aby médiá nešírili paniku. Thirteen Lives je netradične nakrútená katastrofická dráma, kde hrdinov príliš neglorifikujú a postavy sú rázne a priame. O čo tu v skutočnosti ide, je zachytenie autentickosti a udržanie dva a pol hodinového napätia, ktoré vymyslela sama príroda.
- Duchovia Inisherinu (The Banshees of Inisherin)
Vtipná, milá a zároveň krutá dráma o dobrote zranenej egoizmom. Sympatická dvojica Colin Farrell a Brendan Gleeson známi z podobne ladenej snímky V Bruggách pripodobňuje občiansku vojnu v Írsku v rokoch 1922-1923 k celoživotnému priateľstvu dvoch rozdielnych mužov. Jedného dňa sa toto priateľstvo skončí a to bez adekvátnych dôvodov. Hľadanie spoločnej reči situáciu iba zhoršuje a motív sebazničenia dokonalo alegorizuje vojnu brata proti bratovi, ktorí si napriek nezhodám stále vedia podať ruky a postarať sa o dobro toho druhého.
- Trojuholník smútku (Triangle of Sadness)
Pri alegóriách zostaneme aj pri vrchole tohto rebríčka. Film, ktorý si odniesol Zlatú palmu z festivalu v Cannes a mnohé ďalšie európske aj svetové filmové ceny, je satirickým podobenstvom na obdobia modernej spoločnosti, ktorá prechádzala od nevyhnutného konca kapitalizmu k novému systému, kde všetko všetkým pripadá rovným dielom. Iba žeby aj takýto systém dostal nečakané trhliny. V malom glóbuse sa tu odohrávajú zrýchlené dejiny posledného storočia, v ktorom nekraľuje žiadna z ideológií iba ľudský egoizmus a smäd po moci. Kamera tu funguje ako priezor k malicherným problémom zámožných hlupákov, ktorí na hrane prežitia prepadnú animálnym pudom, lebo ich morálka na rozdiel od brucha nedostávala dostatočnú výživu. Oceňovaný režisér Ruben Östlund triafa presne do slabín chamtivosti a dovoľuje nám povýšiť sa nad to, čo je nám v bežnej realite predkladané na obdiv.
Spracoval: Matúš Trišč
Zdroj foto: Netflix, Forum Film, Filmtopia, Prime Video, CinemArt, ASFK